Warszawa/ 18. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania: Cullberg „The Listeners” – chor. Alma Söderberg

Zdjęcie: Warszawa/ 18. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania: Cullberg „The Listeners” – chor. Alma Söderberg

Warszawa/ 18. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania: Cullberg „The Listeners” – chor. Alma Söderberg

Teatr Tańca Zawirowania i Centrum Teatru i Tańca w Warszawie zapraszają na spektakl The Listeners w wykonaniu słynnego szwedzkiego zespołu Cullberg. Pokaz odbędzie się w ramach sierpniowej odsłony 18. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania

Wersja do druku

Udostępnij

The Listeners jest wynikiem pracy Almy Söderberg z dziewięciorgiem tancerzy zespołu. Wykorzystując głos, rytm i ruch, badają oni relację między słuchaniem a poruszaniem się. Sam spektakl można by określić jako koncert, jako że w dużej mierze zmusza nas do słuchania. Niemniej jednak instrumentami są tutaj przestrzeń i ciała. Taniec staje się narzędziem opisującym to, co słyszymy, a dźwięki – narzędziem opisującym to, co widzimy. Dźwięki i ruchy wiążą się ze sobą i przeplatają, dzięki czemu wzmacniają się wzajemnie i doprowadzają do sytuacji, w której zarówno słuchacz-wykonawca, jak i słuchacz-widz skupiają swoją uwagę.

Spektakl ten jest więc nie tylko o artystach, ale też o widzach. Zadaniem artysty jest zauważyć i zwrócić uwagę, umiejętnie słuchać i opisywać. Alma Söderberg podkreśla: „Jednym z powodów, dla których chcę współpracować z Cullberg, są umiejętności tamtejszych tancerzy”.

Dodatkowo The Listeners to polirytmiczna kompozycja, która dodaje praktyce słuchania kolejną warstwę dzieloną przez artystów i widzów. Spektakl przedstawia możliwości tego, co można usłyszeć, bo przecież każdy może usłyszeć coś innego. Poszczególne warstwy rytmiczne dają nam bowiem możliwość skupienia się na różnych elementach. Jeśli skupiamy się na jednym dźwięku lub ruchu, brzmi on lub wygląda w określony sposób. Jeśli natomiast przeniesiemy naszą uwagę na coś innego, zmieniają się ciężar i rytm, a ruch nabiera innej jakości. Gama ruchów i dźwięków tworzy widowisko audiowizualne, które możemy odkrywać wyłącznie za pomocą percepcji.

Alma Söderberg to szwedzka choreografka urodzona w Malmö. Uczyła się w Szwedzkiej Królewskiej Szkole Baletowej, a następnie wyjechała do Sewilli, by w Escuela de Danza de Matilde Coral uczyć się flamenco. Od tamtej pory szkoliła się w Sztokholmie, Paryżu, Madrycie, Amsterdamie i Brukseli. Alma studiowała choreografię na SNDO w Amsterdamie, którą ukończyła w 2011 roku. Od kilku lat mieszka w Brukseli. Swoją twórczość pokazywała w wielu miejscach i podczas wielu ważnych festiwali w Europie. Charakterystyczne dla jej twórczości jest łączenie tańca, muzyki i głosu. Dźwięk i ruchu nieustannie przeplatają się ze sobą, a ich wyraz jest ciągłym obiektem badań choreografki.

W 2016 roku Alma Söderberg otrzymała stypendium Birgit Cullberg Grant z ramienia The Swedish Arts Grants Committee. Uzasadniono to w następujący sposób: „Alma Söderberg wyróżnia się na tle szwedzkich choreografów. Kroczy własną ścieżką – jej twórczości nie można przypisać do konkretnego gatunku. Łączy w sobie formy koncertu, performansu i tańca. Niektórzy nazywają Almę ludzką maszyną do dźwięku i tańca. Jej występy solowe są  rytmiczną symbiozą ruchu i dźwięku, z korzeniami we flamenco oraz elementami szwedzkiej muzyki folkowej. Alma Söderberg nie podąża za tłumem. Tworzy ponad panującą ideologią i estetyką. Podstawą jej twórczości jest komunikacja między widownią a jej ciałem. Za pomocą ruchu, rytmu, muzyki, dźwięku i języka odkrywa nowe obszary i przekracza granice tego, czym może być spektakl taneczny. Działa w konkretnym czasie, ale ponad obowiązującymi konwencjami. Ma na swoim koncie wiele dzieł solowych, a także karierę międzynarodową. Niech stypendium Birgit Cullberg Grant będzie wyrazem uznania dla tej wyjątkowej artystki ruchu i dźwięku”.

Cullberg to wiodący zespół tańca współczesnego ze Szwecji. Ma on istotny wkład w działania na arenie tanecznej i choreograficznej, a swoje dzieła prezentuje na całym świecie. Cullberg współpracuje z wieloma choreografami i artystami. Obecnie w skład zespołu wchodzi 17 tancerzy, prawie każdy innej narodowości. Do projektów nieustannie zapraszani są też goście. Od samego początku cechą charakterystyczną Cullberg było wykorzystanie indywidualnych jakości każdego tancerza. Dzięki współpracy z choreografami i reżyserami, którzy zajmują się tańcem współczesnym, Cullberg ma niebywały wpływ na rozwój sztuk scenicznych i tańca jako formy sztuki. Cullberg działa w zakresie różnych projektów i produkcji, organizuje warsztaty, konferencje, seminaria czy wykłady. Dyrektorami Cullberg są Gabriel Smeets i Stina Dahlström. Cullberg założony został w 1967 roku przez Birgit Cullberg przy wsparciu Riksteatern, narodowego teatru objazdowego Szwecji.

***

Festiwal finansowany przez m.st. Warszawa
Współorganizator: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie

***

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

***
Dane osobowe i wizerunek uczestnika wydarzenia może być wykorzystywane w celu promocyjnym. Zakup biletu oraz uczestnictwo w wydarzeniach jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na udostępnienie wizerunku na wszelkich materiałach promocyjnych zarejestrowanych w czasie wszystkich wydarzeń festiwalowych organizowanych przez Fundację Scena Współczesna.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Studioteatrgaleria, Plac Defilad 1

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close