Spektakle

Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019/Oko cyklonu: Magda Tuka, Anita Wach „Jak umierają zające”/ „Prywatna inwentaryzacja”

Zdjęcie: Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019/Oko cyklonu: Magda Tuka, Anita Wach „Jak umierają zające”/ „Prywatna inwentaryzacja”

Fot. Pat Mic.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach projektu Centrum Sztuki  Tańca w Warszawie 2017-2019 w Domu Kultury Kadr w cyklu Oko cyklonu odbędzie się prezentacja spektaklu Magdy Tuki i Anity Wach Prywatna inwentaryzacja/Jak umierają zające.

Prywatna inwentaryzacja, czyli nadszedł najwyższy czas konfrontacji z faktycznym stanem rzeczy. Wraz z widzami wchodzimy w pustą przestrzeń, a czym będziemy próbować ją wypełnić, to rodzaj zdarzeń mających swe źródło w naszych, bardzo osobistych rozliczeniach. Mogą wydawać się błahe, niepoważne, dziwaczne, ale dzięki temu, że są nasze – są unikalne. Performans ma formę wystawy, bo tylko wejście w stan „bycia obiektem” może uchronić inwentaryzację, czyli rozliczenie, przed kompletnym chaosem. Czym są nasze galeryjne eksponaty? Na przykład akt kobiecy wciśnięty w kąt przestrzeni. Obraz trwa tylko kilka minut, pozostawiając po sobie wrażenie bardzo intymnego spotkania, a zarazem poczucia głębokiej samotności oraz… wełniane czerwone skarpetki jako jedyny ślad JEJ obecności. To także wykręcone do góry nogami ciało, bez twarzy. To co po nim pozostaje to „świeżo podlana roślina doniczkowa” i wrażenie, że coś gwałtownego zaszło, co wbiło ciało w tak radykalną formę. I wiele innych zdarzeń „wyrwanych z wnętrza” performerek.

Jak umierają zające? – zadając sobie to pytanie, otwieramy przestrzeń nieznanego lub utraconego. Zając ma niezwykle bogatą mitologię w różnych kulturach. W starożytnym Egipcie hieroglif w postaci zająca oznaczał czasownik „być”. Dlatego choć na parę chwil próbujemy wcielić się w to zwierzę, by dzięki niemu nawiązać realny kontakt z widzem, Być razem. To, co każdy wie o zającu, odnosi się do jego sposobu poruszania się. Zając skacze. I ten rodzaj dynamiki jest logiką naszej dramaturgii, to gwałtowne zmiany, pozbawione sensu, to wiara w intuicję i… samoofiarowanie. Zając ma naturę łagodną i, jak powiedział jeden z widzów po spektaklu, „w naszych czasach potrzebujemy więcej zajęcy”.

Performans dedykowany jest niemieckiemu artyście Josephowi Beuysowi, który wierzył w rewolucyjną, uzdrawiającą moc sztuki.

Prywatna inwentaryzacjaJak umierają zające powstały w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

http://tukawach.com/

ontologiczne poczucie zagrożenia w wykonaniu TukaWach

dźwięk, światła, projekcje: Opaean

spektakl dla widzów dorosłych

trailer: https://vimeo.com/211467361

Po spektaklu organizatorzy zapraszają na spotkanie artystów z widzami.

Spotkanie poprowadzi Hanna Raszewska-Kursa.

 

Bilety 10 zł / dostępne w Domu Kultury Kadr i na stronie internetowej: http://www.dkkadr.waw.pl/

***

Centrum Sztuki  Tańca w Warszawie 2017-2019 to inicjatywa 18 warszawskich organizacji pozarządowych, skupiających ponad 70 artystów i artystek, którzy przez 3 lata będą prezentowali swoją twórczość w ramach jednego miejsca. Dyrektorkami CST będą Paulina Święcańska (Fundacja Artystyczna PERFORM) i Agata Życzkowska (Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’). W ramach programu prezentacji, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, będzie przedstawiać szerokie spektrum tańca współczesnego. W 2017 roku spektakle będą się odbywały w każdy poniedziałek od września do grudnia. W kolejnych latach program będzie rozbudowywany o inne działania, takie jak edukacja, animacje, teoria i krytyka tańca.

Program w 2017 roku podzielony jest na dwa cykle: Morze możliwości oraz Oko cyklonu.

 

Oko cyklonu

Centrum burzliwych wydarzeń. Centrum ważnych spraw. Centrum czasem niebezpieczne, szokujące, zadziwiające. Spektakle prezentowane przez artystów w tym cyklu podejmują ważne tematy na bardzo różne sposoby. Artyści używają improwizacji, budują napięcie z mikroruchów, korzystają z narzędzi performatywnych, łączą różne style taneczne, różne dziedziny sztuki: taniec/teatr/film/muzyka/art – korzystają z wideo, budują instalacje lub działają na pustej przestrzeni. Jedno łączy spektakle tych artystów: są jak oko cyklonu – podejmują wątki ważne, burzliwe, czasem niebezpieczne, ekstremalne, choć bardzo bliskie każdemu.

Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu: Dom Kultury Kadr

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Patronat medialny: taniecPOLSKA.pl, e-teatr, TVP Kultura, RDC, teatr dla was.pl, miesięcznik TEATR

Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Zakochaj się w Warszawie - logo współfinansowanie (miniaturka)

Program na kolejne miesiące oraz więcej informacji dostępne na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

www.facebook.com/cstwarszawa

http://www.dkkadr.waw.pl/

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019 (miniaturka)Dom Kultury Kadr (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close