Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie: Teatr Limen Butoh „Ogrody opuściły swoje drzewa”

Zdjęcie: Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie: Teatr Limen Butoh „Ogrody opuściły swoje drzewa”

Limen Butoh, fot. Yassiek Janusz Matuszewski

Wersja do druku

Udostępnij

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie zaprasza na spektakl-operę butoh Ogrody opuściły swoje drzewa Teatru Limen Butoh w reżyserii i choreografii Sylwii Hanff oraz choreografii Marka Kowalskiego.

„Próbujemy dotknąć tęsknoty na granicy wytrzymałości i odnaleźć jej inny wymiar. Czy lament jest beznadziejną próbą zaspokojenia nieokreślonej tęsknoty i magicznym zabiegiem mającym przywrócić stan sprzed straty? Czy może być „przejściem” i odnalezieniem nowego sensu? Każdy performans może dać inną odpowiedź, każdy będzie lustrem. Tytuł spektaklu pochodzi z poezji J. Przybosia i w naszej interpretacji odzwierciedla obecny stan świata”.

Sylwia Hanff

Opera butoh – utwór na mezzosopran, wiolonczelę, elektronikę, wideo i dwójkę performerów butoh.

Inspiracją dla artystów była rytualna funkcja lamentu, jego wymiar absolutny jako pieśni mającej moc transformującą. Momentu transgresji twórcy poszukują w dekonstrukcji jego klasycznej formy operowej, w zderzeniu ze współczesną kompozycją i improwizacją muzyczną oraz z tańcem butoh.

W sferze zainteresowań Teatru Limen Butoh jest zarówno indywidualne doświadczenie straty, jak i poczucie zagubienia i opuszczenia charakteryzujące świat współczesnego człowieka.

W spektaklu wykorzystano fragmenty Lamentu Ariadny C. Monteverdi’ego, Lamentu Dydony H. Purcell’a, Hor ch’è tempo di dormire Tarquinio Merula.

Butoh jako forma post-tańca, przemawia do różnych pokoleń odbiorców. Stawiając pytanie o taniec i udzielając odpowiedzi radykalnie rozszerzającej jego granice, uczy odbiorców, że taniec to nie tylko skomplikowane techniki ruchu, ale taniec to samo Życie w jego nieograniczonych formach.

Teatr Limen Butoh działa od 15 lat; występował na wielu międzynarodowych festiwalach w Polsce i za granicą (USA, Francja, Włochy). TL dotychczas zrealizował 18 spektakli, wiele etiud i improwizacji; współrealizował międzynarodowe projekty. Teatr pracuje w zmiennym składzie, otwarty na współpracę z różnymi artystami plastyki, muzyki i teatru, dzięki której dokonuje się wymiana energii twórczej i wzajemnych inspiracji. Jako jeden z kilkunastu polskich teatrów tańca został opisanych w książce Jadwigi Majewskiej The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, będącej wizytówką polskiego tańca, wydanej przez Instytut Teatralny w 2011 roku w języku angielskim

www.limenbutoh.net

Sylwia Hanff – pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce; butoh uczyła się u największych mistrzów, tworzy własny język butoh. Mgr filozofii UW, menadżerka kultury, od kilkunastu lat organizuje wydarzenia butoh. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem; od 2002 roku prowadzi Teatr Limen Butoh. Stworzyła 18 autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji.

Robert Jędrzejewski – wiolonczelista, kompozytor, kreatywny improwizator, studiował w krakowskiej AM; kursy wykonawstwa muzyki współczesnej i kompozycji w Krakowie, Stuttgarcie, Avignonie, Gdańsku. Był stypendystą Fundacji Płockiej. Działa na pograniczu muzyki intuitywnej, komputerowej, elektronicznej oraz audioart. Autor projektu Video Partytura – inspiracji dla kompozytora i nowej perspektywy dla odbiorcy. Od 2014 roku jest doktorantem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie

Marek Kowalski – aktor teatru fizycznego, współtwórca Teatru Akt. Uczestniczył w wielu treningach różnych technik pracy z ciałem. Przez ponad 20 lat swojej drogi zawodowej wystąpił w kilkudziesięciu spektaklach teatru ruchu. Tańczy butoh i współtworzy Ogrody opuściły swoje drzewa Teatru Limen Butoh. Animator wydarzeń artystycznych w Warszawie i na Mazowszu.

Elwira Janasik – mezzosopran. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Fundacji Pro Polonia Society. Laureatka pierwszych miejsc na festiwalach i konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Wykonywała partie operowe na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej, w Teatro Lope De Vega w Hiszpanii oraz w Stambule. W sezonie 2014/2015 współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi. Obecnie prowadzi działalność koncertową. Nagrała płytę Moniuszko: Pieśni.  

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM oraz Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Projekt CST współfinansuje m.st. Warszawa

Partner projektu CST: Dom Kultury Kadr
Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa.

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, portal e-teatr, teatr dla was, portal teatralia.com.pl, miesięcznik TEATR, kwartalnik TANIEC,  Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Dom Kultury Kadr, ul. Przemysława Gintrowskiego 32

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close