
Projekt graficzn: Angelika Topolewska-Plesko.
Projekt graficzn: Angelika Topolewska-Plesko.
Centrum w Ruchu zaprasza na pokaz pracy Uncannings Magdaleny Ptasznik:
„Dajemy sobie czas, by patrzeć na drugie ciało. Obserwujemy siebie patrzących. Jak porusza się nasza uwaga? Pozwalamy jej luźno dryfować, kiedy indziej manipulujemy, ukierunkowujemy ją, śledząc jak zmienia to co widzimy.
Nasze działania wychodzą od patrzenia, ale podążać mogą za wszystkim tym, co ono wyzwala – zmysłowym odczuciem, skojarzeniem, wyobrażeniem, informacją, pragnieniem, impulsem.
Jesteśmy użytkownikami i twórcami. Materializując wrażenia i wyobrażenia, generujemy obrazy, bawiąc się możliwościami plastycznej transformacji, wprowadzamy zmiany. Intuicyjnie manipulujemy tym, co widzimy, lub świadomie planujemy akcję. Kopiujemy, wycinamy, zwielokrotniamy, osadzamy w innej przestrzeni, zmieniamy kolory, udostępniamy, blokujemy. Działamy w tymczasowym zawieszeniu, w przestrzeni odessanej z obiektywnego czasu i dystansu.
Do pracy nad pokazem Uncanning ramach Centrum w Procesie zaprosiłam trójkę performerów, abyśmy przez eksperyment, doświadczenie i refleksję razem rozpoczęli to badanie.Zapraszamy na prezentację, podczas której podzielimy się efektami pracy”.
Magdalena Ptasznik
Uncannings to prezentacja artystycznego researchu, który trwał 10 dni – warsztatu czwórki tancerzy zainicjowanego przez Magdalenę Ptasznik. Jest to równocześnie badanie obszaru zainteresowań, który ma stanowić podstawę do realizacji spektaklu w 2018 roku. Praca nawiązuje do praktyki performatywnej rozwijanej przez Magdalenę Ptasznik we współpracy z hiszpańską choreografką Mariną Colominą podczas przygotowań do spektaklu Surplus. Ostatecznie praktyka „uncanning the body” nie zaistniała w spektaklu, ale żyła podczas prób i warsztatów. Stawia ona w centrum zainteresowań proces patrzenia na inne ciało, poprzez działanie fizycznie ujawnia to co postrzegane – odczucie, wyobrażenie, detal, nieruchomy obraz i w ten sposób zmienia dalszy proces postrzegania. Uncannings rozwija tę praktykę oraz podejmuje nowe działania skupione wokół warunków patrzenia, poświęcania uwagi ciału i jego postrzegania. Nwiązuje do kontekstu współczesności – warunków nasycenia obrazem, jego cyrkulacji i możliwej ciągłej transformacji.
Pomysł, choreografia, performans: Magdalena Ptasznik
Performans, współpraca: Vala Tomasz Foltyn, Natalia Oniśk, Ola Osowicz
Gość: Karolina Kraczkowska
WSTĘP WOLNY.
Magdalena Ptasznik – choreografka, performerka, absolwentka School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka programu DanceWEB 2011 (ImPulsTanz, Wiedeń) i NRW Tanzrecherche 2013 (Niemcy). Studiowała u takich artystó, jak Deborah Hay, Ria Higler, Benoît Lachambre, Xavier Le Roy czy Robert Steijn.
Magdalena jest autorką, przede wszystkim, prac solowych (m.in. surfing, surface.territory, exercises for a Hero), które prezentowała w Holandii, Niemczech, Portugalii, Rumunii i Polsce. W ostatnich latach angażuje się we współprace twórcze. W tym formacie współtworzyła spektakl Surplus (z hiszpańską choreografką i artystką wizualną Mariną Colominą) oraz Złote demony (wspólnie z Marią Stokłosą i Martą Ziółek). Magdalena jest współtwórczynią rocznego Kursu Choreografii Eksperymentalnej oraz prowadzi autorskie warsztaty z obszaru choreografii i praktyki ruchu. Od kilku lat współpracuje z reżyserami teatralnymi, tworząc choreografie i ruch sceniczny do spektakli dramatycznych (m.in. pracowała z Anną Karasińską i Gosią Wdowik).
Dojazd:
Stacja kolejki S1 i autobusu 521, PKP Międzylesie lub 525 (przystanek Pożaryskiego)
Organizator: Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu
Partner: Wawerskie Centrum Kultury
Projekt współfinansowany przez m. st. Warszawa
Patronat Medialny:
Zwykłe Życie, magazyn SZUM, portal taniecPOLSKA.pl, Teatr Dla Was, e-teatr.pl