
Fot. Aleksandra Osowicz.
Fot. Aleksandra Osowicz.
Centrum w Ruchu w ramach cyklu Centrum w Procesie i Nowy Teatr w Warszawie zapraszają na pokaz spektaklu Renaty Piotrowskiej-Auffret Wycieka ze mnie samo złoto. Prezentacja odbywa się w w cykl Radykalna bliskość, który realizowany jest w Nowym Teatrze od października do grudnia 2017 (kurator: Mateusz Szymanówka).
O spektaklu:
Wielu kobietom pragnienie, by urodzić dziecko wydaje się oczywiste. Jest silne i nie podlega wątpliwościom. Co jednak, jeżeli pragnienie to zostaje odrzucone, podlegając jednocześnie kategoriom prawa? W swojej nowej pracy Wycieka ze mnie samo złoto Piotrowska-Auffret bada ten obszar. Artystka opiera się zarówno na osobistej historii, jak i na narracjach innych kobiet, by podążyć za kobiecym pragnieniem posiadania dzieci poprzez sieć polityk reprodukcji, rozmaitych obietnic, ideologii i prób wykorzystywania oraz przyglądając się relacji między życiem prywatnym a zawodowym.
Jak dużo inwestujemy w pracę i życie? Jaką wartość nadajemy temu co produkujemy i reprodukujemy w celu spełnienia osobistego pragnienia? A w pracy, w sztuce? Jak daleko możemy się posunąć? I dlaczego?
***
Wycieka ze mnie samo złoto jest drugim spektaklem choreografki Renaty Piotrowskiej-Auffret we współpracy z dramaturżką Bojaną Bauer. Pierwsze przedstawienie Śmierć. Ćwiczenia i wariacje powstało w 2014 roku.
Koncepcja, choreografia: Renata Piotrowska-Auffret
Wykonanie i teksty: Renata Piotrowska-Auffret i goście
Współpraca: Karolina Kraczkowska, Aleksandra Osowicz
Dramaturgia: Bojana Bauer
Współpraca dramaturgiczna: Renata Piotrowska-Auffret
Współpraca przy redakcji tekstów: Michał Kurkowski
Światło: Monika Krześniak
Oprawa wizualna: Aleksandra Osowicz
Muzyka: wybór Renata Piotrowska-Auffret i goście
Organizatorzy: Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu
Koprodukcja: Fundacja Burdąg, Maat Festival
Partnerzy: Nowy Teatr, Wawerskie Centrum Kultury, Instytut Adama Mickiewicza.
Spektakl współfinansowany przez m. st. Warszawa.
Wydarzenie w ramach Centrum w Procesie.
Spektakl jest częścią programu Radykalna bliskość/ kurator: Mateusz Szymanówka
Podziękowania dla Magdaleny Ptasznik, Eleonory Zdebiak, Mary Szydłowskiej, Agaty Maszkiewicz oraz Teatru Ochoty za udostępnienie sali.
Bilety:
normalny 35 zł
ulgowy 25 zł
wejściówka 20 zł
Prezentacjom spektakli w ramach cyklu Radykalna bliskość towarzyszyć będą warsztaty dla publiczności (16 grudnia godz. 17.00) oraz dyskusja, którą poprowadzi kurator projektu, Mateusz Szymanówka (17 grudnia godz. 18.00).
***
O cyklu Radykalna bliskość
październik-grudzień 2017
artystki: Ramona Nagabczyńska, Renata Piotrowska-Auffret, Marysia Stokłosa, Iza Szostak
kurator: Mateusz Szymanówka
Radykalna bliskość przygląda się temu, jak współczesna choreografia prześwietla i przetwarza przestrzenne i symboliczne relacje między nami. Czy taniec możemy rozumieć jako operację na społecznych tkankach albo próbę ponownej negocjacji terytoriów, takich jak ciało, teatr czy rzeczywistość polityczna?
Na program składać będą się prace czterech polskich choreografek: premiery National Affairs Izy Szostak i Wycieka ze mnie samo złoto Renaty Piotrowskiej-Auffret, pokaz spektaklu pURe Ramony Nagabczyńskiej i finał projektu Wychodząc od działania Marysi Stokłosy. Pokazom towarzyszyć będą warsztaty dla publiczności oraz debata z udziałem artystek i zaproszonych gości.
Prezentowane spektakle i performansy, chociaż odwołują się do zagarniętych przez ekonomię, religię czy władzę kategorii intymności, miłości, opieki czy współpracy, nie poszukują w nich autentyczności. Chodzi raczej o ćwiczenia z niesubordynacji i konfrontację z istniejącymi poglądami i zwyczajami, które kształtują codzienne praktyki bycia ciałem, bycia w świecie i bycia razem. Poddawanie w wątpliwość relacji między bliskim i dalekim, własnym i cudzym albo znajomym i obcym.
W jakich społecznych rytuałach uczestniczy współczesne ciało? Jak stawiać opór narzuconym nam kulturowym kodom? Czy rewolucja może rozpętać się między mną a tobą?