We wrześniu wystąpi autorski Teatr Baletu Borisa Ejfmana z ostatnim spektaklem Rodin – ostatnim dziełem cenionego rosyjskiego choreografa, pokazywanym już wcześniej z powodzeniem w Sankt Petersburgu, Nowym Jorku i Moskwie.
Bardzo zróżnicowany jest listopadowy program festiwalu. Organizatorzy przedstawią przede wszystkim panoramę polskiego baletu współczesnego. Ze swoim francuskim zespołem odwiedzi Teatr Wielki Angelin Preljocaj, znany choreograf albańskiego pochodzenia. Pokaże dwie prace: Helikopter i Eldorado – obie z muzyką Karlheinza Stockhausena. Występy Baletu Preljocaja umożliwiła owocna współpraca Polskiego Baletu Narodowego z Ambasadą Republiki Francuskiej i Instytutem Francuskim w Polsce.
Balet Opery Nova z Bydgoszczy pokaże Zniewolony umysł Roberta Bondary, młodego twórcy Polskiego Baletu Narodowego. Balet Teatru Wielkiego z Poznania przywiezie kameralny wieczór Black and White z trzema różnymi choreografiami. Wszystkie one wywodzą się z niezwykle interesującego nurtu tańca współczesnego w Izraelu, a ich autorami są: Itzik Galili działający obecnie w Holandii, Rami Be’er kierujący słynnym Kibbutz Contemporary Dance Company i szef poznańskiego baletu Jacek Przybyłowicz, którego kariera taneczna związana była przez kilka lat z tym właśnie zespołem. Także Polski Balet Narodowy zaprasza na nowy wieczór baletowy Miłość i lęk zestawiony z wybranych pozycji naszego repertuaru. Jako ciekawostkę organizatorzy proponują spektakl bytomskiego Wydziału Teatru Tańca krakowskiej PWST. Studenci pokazują swoje dyplomowe Jezioro łabędzie w izraelskiej chorografii Idana Cohena.
Największym wydarzeniem festiwalu będzie jednak bez wątpienia najnowsza premiera Polskiego Baletu Narodowego. Echa czasu to wieczór trzech choreografów przełomu XX i XXI wieku, gdzie na pierwszy plan wysuwa się energia współczesnych tancerzy, pokonywanie barier sprawności fizycznej i niesamowita niekiedy błyskotliwość ruchu. Pod tą fizycznością kryją się jednak inspiracje, których widz może doznawać w sposób swobodny i nieograniczony. Te trzy utwory to: Century Rolls kreowane specjalnie dla nas przez brytyjskiego choreografa Ashley’a Page’a, moje Moving Rooms zrealizowane wcześniej dla Holenderskiego Baletu Narodowego oraz Artifact Suite – po raz pierwszy wykonywana przez polski zespół, głośna praca amerykańskiego choreografa Williama Forsythe’a, który wywarł ogromny wpływ na rozwój baletu przełomu wieków.
Jestem przekonany, że w tym festiwalowym wyborze baletów współczesnych każdy znajdzie dla siebie niejedno przeżycie i wiele satysfakcji. Dlatego serdecznie zapraszam Państwa na przedstawienia IV Dni Sztuki Tańca.
Krzysztof Pastor
Szczegółowy program: http://www.teatrwielki.pl/polski_balet_narodowy/iv_dni_sztuki_tanca_2012.html