Warszawa/IV„Warsaw Dance Days”: Pražský Komorní Balet (Czechy) „Guess how many stars are there” i „Silent cry”, Alan Bilmor Production „Fun AB®-ja”

Zdjęcie: Warszawa/IV„Warsaw Dance Days”: Pražský Komorní Balet (Czechy) „Guess how many stars are there” i „Silent cry”, Alan Bilmor Production „Fun AB®-ja”

Guess how many stars. Fot. Pavel Hejný

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach IV odsłony Warsaw Dance Days Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Strefa Otwarta, Mazowiecki Instytut Kultury i Aleksandra Dziurosz zaprasza na pokaz trzech spektakli jednego wieczoru. Dwa z nich stanowią produkcje czeskiego zespołu Pražský Komorní Balet (Guess how many stars are there i Silent cry), trzeci jest spektaklem polskiej grupy Alan Bilmor Production (Fun AB®-ja).

Guess how many stars are there, Pražský Komorní Balet (CZ), ’20

Wpaść w czyjąś duszę i szukać wokół jej treści, wyjść z siebie i szukać innej osoby wewnątrz, otworzyć swój umysł i wędrować wokół bezgranicznej przestrzeni. Choreografia luźno inspirowana powieścią Jacka Londona The Star Rover, w której główny bohater, związany w kurtce, opanowuje swoje ciało tak, aby stymulować jego duszę. To pozwala mu wędrować po bezkresnej przestrzeni wykonanej z żyć innych ludzi i poznać duszę człowieka. Jest to opowieść o wolności i mocy duchowej oraz zdolności przezwyciężania wszelkich niedoskonałości ciała i lataniu do gwiazd.

Trailer

Scenariusz i reżyseria: Hana Polanská Turečková

Muzyka: Arvo Pärt, Štěpán Polanský

Scenografia i kostiumy: Hana Polanská Turečková

Obsada: Alena Krivileva, Filip Löbl

Hana Turečková ukończyła Dance Conservatory w Pradze, Historię Sztuki i Teologię w Pradze oraz choreografię na Wydziale Muzyki i Tańca praskiej Academy od Performing Arts, gdzie kontynuuje studia podyplomowe na wydziale Interakcji Artystycznej i Choreografii. W latach 1999-2000 pracowała w National Theatre Brno. W latach 2000 – 2010 była członkiem grupy baletowej National Theatre w Pradze, gdzie później została solistką. W 1999 roku zajęła pierwsze miejsce w międzynarodowym konkursie Contest in Vienna, a w 2000 roku zdobyła drugie miejsce w międzynarodowym konkursie młodych tancerzy w Brnie. Od 2010 roku pracuje jako niezależna tancerka, choreografka i nauczycielka. Przez siedem lat była członkiem projektu Teatru Narodowego – Miniatures – warsztaty dla młodych choreografów. Regularnie uczestniczy w festiwalach tańca współczesnego, np. Taneční sezóna (Dance Season) w Ostrawie, Siraex w Klášterec nad Ohří, Tanec Praha (Dance Prague) i Czech Dance platform. Jako choreograf współpracowała z Dance Conservatory Prague, Conservatory of I.V.Psots, National Theatre Brno, F. X. Šalda Theatre in Liberec. Współpracowała także z wolnym stowarzyszeniem choreografów Dekka Dancers jako choreografka i tancerka. W 2007 roku zdobyła nagrodę specjalną za indywidualność na Pierwszym Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym w Czechach. W 2010 roku jej choreografia Hádej kolik je hvězd (Guess How Many Stars are there) wygrała nagrodę publiczności na festiwalu w Klášterec nad Ohří. W latach 2010 i 2011 uczestniczyła jako tancerka w projekcie Package of Japanese, którego choreografem był Shusaku Takeuchi we współpracy z grupą 420 osób. W 2011 nakręciła ze znanym niemieckim artystą Markusem Selgiem film artystyczny Das ewige Antlitz. Od września 2011 wykłada modern dance w praskim Konserwatorium Sztuki. Jako nauczycielka współpracowała z konserwatoriami w Pradze i Ostrawie i z Teatrem F.X. Šalda w Liberec. Jako choreograf pracowała z National Theatre Brno, Theatre of F.X.  Šalda. Choreografia Mono no aware stworzona dla Prague Chamber Ballet była nominowana do listy osiemnastu najlepszych choreografii Międzynarodowego Festiwalu Choreograficznego No Ballet w Ludwigshafen we wrześniu 2012. Na festiwalu Sarajewo Winter 2013 zdobyła nagrodę Srebrnego Płatka Śniegu dla najlepszego przedstawienia tańca współczesnego.

 

Pražský Komorní Balet jest największą niezależną, profesjonalną grupą taneczną w Czechach. Początki istnienia sięgają roku 1964, kiedy Luboš Ogoun, Pavel Šmok i Vladimír Vašut założyli Studio Ballet Prague. W 1975 roku Pavel Šmok kontynuował pierwotny pomysł Ballet Prague pod nową nazwą Pražský Komorní Balet. Formowanie się tej grupy pokazuje wielką zmianę czechosłowackiego baletu. Na repertuar składają się choreografie Pavla Šmoka oraz innych choreografów z Czech i zagranicy (L. Vaculík, P. Zuska, J. Kylián, R. North, Ch. Bruce, P. Delacroix, P. de Ruiter, J. Hackman, J. Kodet, J. Przybylowicz, L. Holánková I inni). Po około połowie wieku sukcesów i rozwoju, grupa stała się ważną międzynarodową reprezentacją tańca artystycznego z Czech i Pragi i zdobyła wiele znaczących nagród. Obecnie Pražský Komorní Balet jest reprezentowany przez 8 stałych i 6 współpracujących tancerzy, którzy mają rozległe doświadczenie i umiejętności w technikach takich jak: taniec klasyczny, modern, contemporary i technikach tanecznych opartych na improwizacji. Członkowie grupy mają szerokie doświadczenie z narodowymi i regionalnymi teatrami oraz scenami alternatywnymi w Czechach i zagranicą. Od sezonu 2013/2014 dyrektor artystyczny grupy kontynuuje tradycję innowacyjnej i progresywnej grupy z czeskim i międzynarodowym repertuarem. Mimo nadchodzącego młodego pokolenia odnoszących sukcesy i kreatywnych czeskich i zagranicznych choreografów (H. Turečková, Ji-Eun Lee, J. Greben & U. Ivgi, M. Radačovský, J. Pokorný, L. Vágnerová, etc.), wciąż są szanowani za kultywowanie pracy Pavla Šmoka. www.prazskykomornibalet.cz

 

Fun AB®-ja,  Alan Bilmor Production (PL), 20’

Spektakl Fun AB®-ja traktuje o skomplikowanych i wielopłaszczyznowych relacjach interdyscyplinarnych  w każdej dowolnej konfiguracji społecznej. Problematyka skupia się na potrzebie wpasowania się we wzorce, które często są sprzeczne same ze sobą.

Idea: Aleksandra Bilińska, Andrzej Morawiec

Choreografia: Andrzej Morawiec

Muzyka: Aleksandra Bilińska

Obsada: Aleksandra Bilińska, Andrzej Morawiec

Zespół Alan Bilmor Production tworzą Andrzej Morawiec oraz Aleksandra Bilińska.

Andrzej Morawiec – doktor sztuki, tancerz, pedagog, choreograf, absolwent bytomskiej Państwowej Szkoły Baletowej oraz Leningradzkiego Instytutu Kultury na wydziale Choreografii i Pedagogiki Baletu. Tańczył w zespole baletu Państwowej Opery Śląskiej i Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu, gdzie jednocześnie zajmował się asystenturą i repetycją prac choreografów zagranicznych. Występował gościnnie w Gdańskim i Kieleckim Teatrach Tańca. Był instruktorem i choreografem Sekcji Akrobatyki Sportowej AZS AWF w Katowicach i wykładowcą katowickiej Państwowej Akademii Muzycznej na wydziale Rytmiki. Wcześniej, pedagog tańca klasycznego i współczesnego oraz twórca licznych prac choreograficznych dla Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu, prezentowanych w kraju i za granicą. Tam też założył Tom Bombadil Dance Company, a choreografia „Loa” w wykonaniu tego zespołu zdobyła wyróżnienie II Gdańskich Debiutów Młodych Choreografów w 1997 roku. Od września 2001 roku nauczyciel tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku. Wykładowca metodyki nauczania tańca współczesnego na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Współtworzył Trójmiejską Korporację Tańca zrzeszającą najlepszych tancerzy związanych z Trójmiastem, w ramach, której realizował się głównie jako tancerz solowy. Jego choreografie były wystawiane na scenach różnych teatrów w Polsce – między innymi: Jeden dzień pełen: myśli… słów… i ciszy w Państwowej Operze i Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Kartka z albumu – XVIII Warsztaty Operowe w Tatrze Wielkim w Poznaniu, Na szkle malowane w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Loa i Ubidojne Wachełka w Państwowej Szkole Baletowej w Bytomiu, P®UDER-ja w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, Zwłoki dla Dada von Bzdülöw w Gdańsku, Do It w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku, Sarny i Cztery tańce do muzyki Karola Szymanowskiego w Kieleckim Teatrze Tańca, w spektaklu Jak wam się podoba w Teatrze Polskim w Warszawie, reżyseria Jarosław Kilian, Sny o wolności z okazji XXX-lecia NSZZ Solidarność w Stoczni Gdańskiej, Trzy utwory w dawnym stylu do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego w Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. Repertuar solowy: Co mi w duszy gra – II Ogólnopolski Festiwal Sztuki Estradowej – Warszawa 2001, Ociec, Tancerz Anex _Solo Dance Festival, Podusia, Kamol, Do It – duet minus 1 – Trójmiejska Korporacja Tańca. Laureat nagrody PEGAZA za zdobycie I miejsca na I Krajowym Konkursie Promocji Artystycznych – Łódź 2000, w kategorii Taniec i II nagrody na II Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Estradowej – Warszawa 2001, w kategorii Ruch sceniczny, za choreografię Co mi w duszy gra. W 2005 wyróżniony został przez Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej Nagrodą Indywidualną II stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce. W 2014 odznaczony odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Aleksandra Bilińska-Słomkowska – absolwentka Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Od 1998 roku jest wykładowcą rodzimej uczelni na kierunku Teoria Muzyki oraz Edukacja Artystyczna. Jest organizatorką I, II i III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej na temat: Literatura muzyczna XX wieku we współczesnej szkole, współorganizatorką I i II Ogólnopolskich Spotkań Rytmiki oraz I i II Ogólnopolskich Warsztatów Rytmiki. Jednocześnie działa twórczo, zdobywając nagrody za kompozycje muzyczne. W 2003 roku zrealizowała dla Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu pełnometrażowy spektakl P®uder-ja (chor. A. Morawiec), a w 2006 roku spektakl Homo Querens (chor. A. Dziurosz). Jej kompozycje wykonywane były w Polsce, Niemczech i Puerto Rico. Jako pedagog obecnie związana jest także z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Niepubliczną Szkołą Wokalną im. Jerzego Wasowskiego w Warszawie. Jako organizatorka od 1996 roku związana jest z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Silent cry, Pražský Komorní Balet (CZ), 20’

Inspiracją do stworzenia spektaklu dla trzech tancerzy był poemat symfoniczny Antonina Dvořáka The Water Goblin. Opowieść, której akcja ma miejsce w teraźniejszości, mówi o relacjach interpersonalnych i wydarzeniach, które mogą dziać się wokół nas, często za zamkniętymi drzwiami. Intensywność wspaniałej muzyki Dvořáka wzmacnia i podkreśla konflikt miłości, namiętności i egoizmu, prowadzącej do tragicznego końca.

Scenariusz i reżyseria: Hana Litterová

Muzyka:  Antonín Dvořák (Vodník op. 107)

Scenografia i kostiumy: Pavel Knolle

Obsada: Sabina Bočková, Lenka Bílková, Hodei Iriarte Kaperotxipi

Czas trwania spektaklu: 20 minut

***

Bilety: 20 zł

Projekt Warsaw Dance Days. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego jest częścią autorskiego programu Aleksandry Dziurosz Warszawskie Centrum Tańca.

Dyrektor Artystyczny: dr hab. Aleksandra Dziurosz

Zastępca Dyrektora: dr Bartosz Miłosz Martyna

Asystentka Dyrektora: Kamila Sikora

Koordynator: Magdalena Chabros (MIK), Anna Mizińska (MIK)

Projekt graficzny materiałów promocyjnych: Marcin Jedliński

Organizatorzy:

Aleksandra Dziurosz Brand

Mazowiecki Instytut Kultury

Stowarzyszenie Strefa Otwarta

Warszawski Teatr Tańca

Partnerzy:

Austriackie Forum Kultury w Warszawie

Bundeskanzleramt Österreich

Institute for the Performing Arts and Film (IPF) Zürcher Hochschule der Künste

Pražský Komorní Balet

SILK Fluegge

Warszawskie Centrum Tańca (MIK) (miniaturka)    Logo Współorganizator Warszawska Platforma Tańca 2015 (miniaturka)    Logo Stowarzyszenie Strefa Otwarta NOWE (miniaturka)    Warszawski Teatr Tańca logo (miniaturka)

Austriackie Forum Kultury 50lat (miniaturka)     Pražský Komorní Balet (miniaturka)   Silk Fluegge (miniaturka)

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Sala Widowiskowa, Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close