Spektakle

Warszawa/IX Dni Sztuki Tańca: Teatr Wielki w Łodzi „Święto wiosny” – chor. Martha Graham, „Krzesany” – chor. Henryk Konwiński

Zdjęcie: Warszawa/IX Dni Sztuki Tańca: Teatr Wielki w Łodzi „Święto wiosny” – chor. Martha Graham, „Krzesany” – chor. Henryk Konwiński

Plakat: Jacek Staniszewski

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach IX Dni Sztuki Tańca Teatr Wielki – Opera Narodowa zaprasza na prezentację dwuczęściowego wieczoru w wykonaniu baletu Teatru Wielkiego w Łodzi: Święto wiosny w choreografii Marthy Graham oraz Krzesany w choreografii Henryka Konwińskiego. Zestawienie Święta wiosny Igora Strawińskiego z Krzesanym Wojciecha Kilara wbrew pozorom jest trafne i wyjątkowe. Przede wszystkim prezentuje najwybitniejsze osiągnięcia kompozytorskie, zarówno z repertuaru światowego, jak i polskiego, spójne w swym wyrazie i emocjonalnie zrównoważone, które ze sobą korespondują a nie konkurują. Bez wątpienia taki właśnie dialog wywiązuje się pomiędzy utworami dwóch znakomitych kompozytorów, którzy zainspirowani: wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi – Święto wiosny i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego – Krzesany (poprzedzony Siwą mgłą), stworzyli dwa jakże różne stylistycznie, a zarazem spójne klimatycznie dzieła muzyczne. To właśnie dlatego w naszej mentalności kompozycja Kilara określana jest jako polski odpowiednik dzieła Strawińskiego.

Nie mniej ważne w tym spektaklu jest zestawienie choreografów. Martha Graham – jedna z najważniejszych postaci światowego baletu, której nazwisko po raz pierwszy pojawia się w repertuarze zespołu baletowego w tej części Europy i Henryk Konwiński – kontynuator baletowych tradycji polskiego tańca, kreują uniwersalne, niezależne od siebie dwie wizje choreograficzne, których struktura wyzwala u widzów eksplozję emocji. Zderzenie tak silnych osobowości obojga choreografów jest istotne także ze względu na dopełnianie się obu realizacji, bez dominacji żadnej ze stron. O powodzeniu tego połączenia świadczą nagrody: za śmiałe i udane wprowadzenie do repertuaru polskiego baletu choreografii Marthy Graham w połączeniu z choreografią Henryka Konwińskiego spektakl otrzymał łódzką Nadzwyczajną Złotą Maskę (2016). Henryk Konwiński nagrodzony został dodatkowo Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii najlepsza choreografia (2017).

TRAILER

Święto wiosny

muzyka: Martha Graham

choreografia: Martha Graham

reinscenizacja: Maurizio Nardi, Ben Schultz, Denise Vale

kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski

scenografia: Edward T. Morris

kostiumy: Pilsar Limosner według Marhy Graham & Halston

reżyseria świateł: Grzegorz Policiński

asystent kostiumologa: Elżbieta Panek-Szewczyk

producent: Łukasz Mitka

Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi

***

Krzesany

muzyka: Wojciech Kilar

choreografia: Henryk Konwiński

asystent choreografa: Grzegorz Pajdzik

kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski

scenografia: Ireneusz Domagała

reżyseria świateł: Grzegorz Policiński

producent: Łukasz Mitka

Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi oraz uczniowie Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi.

Muzycznie spektakl przygotowuje i poprowadzi Tadeusz Kozłowski.

 

Teatr Wielki w Łodzi logo (miniaturka)

powiązane

Ludzie

Henryk Konwiński

Henryk Konwiński

  • choreograf
  • tancerz
  • reżyser

W ramach IX Dni Sztuki Tańca Teatr Wielki – Opera Narodowa zaprasza na prezentację dwuczęściowego wieczoru w wykonaniu baletu Teatru Wielkiego w Łodzi: Święto wiosny w choreografii Marthy Graham oraz Krzesany w choreografii Henryka Konwińskiego. Zestawienie Święta wiosny Igora Strawińskiego z Krzesanym Wojciecha Kilara wbrew pozorom jest trafne i wyjątkowe. Przede wszystkim prezentuje najwybitniejsze osiągnięcia kompozytorskie, zarówno z repertuaru światowego, jak i polskiego, spójne w swym wyrazie i emocjonalnie zrównoważone, które ze sobą korespondują a nie konkurują. Bez wątpienia taki właśnie dialog wywiązuje się pomiędzy utworami dwóch znakomitych kompozytorów, którzy zainspirowani: wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi – Święto wiosny i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego – Krzesany (poprzedzony Siwą mgłą), stworzyli dwa jakże różne stylistycznie, a zarazem spójne klimatycznie dzieła muzyczne. To właśnie dlatego w naszej mentalności kompozycja Kilara określana jest jako polski odpowiednik dzieła Strawińskiego. Nie mniej ważne w tym spektaklu jest zestawienie choreografów. Martha Graham – jedna z najważniejszych postaci światowego baletu, której nazwisko po raz pierwszy pojawia się w repertuarze zespołu baletowego w tej części Europy i Henryk Konwiński – kontynuator baletowych tradycji polskiego tańca, kreują uniwersalne, niezależne od siebie dwie wizje choreograficzne, których struktura wyzwala u widzów eksplozję emocji. Zderzenie tak silnych osobowości obojga choreografów jest istotne także ze względu na dopełnianie się obu realizacji, bez dominacji żadnej ze stron. O powodzeniu tego połączenia świadczą nagrody: za śmiałe i udane wprowadzenie do repertuaru polskiego baletu choreografii Marthy Graham w połączeniu z choreografią Henryka Konwińskiego spektakl otrzymał łódzką Nadzwyczajną Złotą Maskę (2016). Henryk Konwiński nagrodzony został dodatkowo Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii najlepsza choreografia (2017). TRAILER Święto wiosny muzyka: Martha Graham choreografia: Martha Graham reinscenizacja: Maurizio Nardi, Ben Schultz, Denise Vale kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski scenografia: Edward T. Morris kostiumy: Pilsar Limosner według Marhy Graham & Halston reżyseria świateł: Grzegorz Policiński asystent kostiumologa: Elżbieta Panek-Szewczyk producent: Łukasz Mitka Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi *** Krzesany muzyka: Wojciech Kilar choreografia: Henryk Konwiński asystent choreografa: Grzegorz Pajdzik kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski scenografia: Ireneusz Domagała reżyseria świateł: Grzegorz Policiński producent: Łukasz Mitka Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi oraz uczniowie Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Muzycznie spektakl przygotowuje i poprowadzi Tadeusz Kozłowski.  

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close