Spektakle

Warszawa/IX Przegląd Zjawisk Teatralnych „Czarna Offca”: Sylwia Hanff (LimenButoh) „DYBUK. Sobowtór”

Zdjęcie: Warszawa/IX Przegląd Zjawisk Teatralnych „Czarna Offca”: Sylwia Hanff (LimenButoh) „DYBUK. Sobowtór”

Fot. Tomasz Ćwiertnia.

Wersja do druku

Udostępnij

NIEWIDOMA


tańczyć tobą dokoła
Jeszcze!
we śnie
ciemniało serce
w powietrze daleko…
duchy unoszą ją…
(przerażona) we wszystkich
szczelinach Wszystko widzą
(roztwiera oczy)
dusze ludzi
Świetlane jasnym
(innym tonem) rodzi się życie
nieprzeżyte
Gdzie podziewa się to wszystko? (zamyślona)
pękło
(rozpaczliwie)
(Pauza)
dokończyć modlitwy (Pauza)
tańczyć będzie z duszami
(cicho)
pamiętam oblubieńców we śnie
(Zamyślona)
(zachwiała się)
[Poezja znaleziona /blackout poetry, Sylwia Hanff, na podstawie dramatu Dybuk An-skiego.]

Kim jest dybuk i kim jest sobowtór? – to pytanie o tożsamość, o pamięć, o autentyczność istnienia, o miłość…

DYBUK to nowa wersja – następny etap podróży – spektaklu, który powstał w ramach projektu artystyczno-badawczego Ślad Innego, zrealizowanego w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2015. Projekt dotyczył związku tańca butoh z Teatrem Miłości i Śmierci Tadeusza Kantora, ujętego pod kontem koncepcji cielesności tancerza/performera jako obecności Innego/Obcego.

Od artystki:

Praca nad spektaklem Dybuk była dla mnie niezwykłą podróżą w czasie i poza czasem. Figura dybuka wyłoniła się niejako samoistnie i stała się centralną postacią, wokół której zorganizowany został performance. T. Kantor uważał, że Dybuk Szymona An-skiego oddaje istotę jego Teatru Śmierci, chociaż sam nigdy nie zrealizował tego dramatu w swoich przedstawieniach.

Inspiracją dla mnie był dramat Dybuk Szymona An-skiego i jego duchowe, mistyczne znaczenie, oparte na prawdziwych wydarzeniach opowiadanie Hanny Krall pt. Dybuk oraz moje osobiste doświadczenia.

Dybuk to dusza zmarłej osoby, która wchodzi w ciało żyjącego człowieka. Mistyka Pieśń nad pieśniami – zawarta w dramacie An-skiego – dookreśla horyzont rozumienia noszenia dybuka w sobie. W wielu kulturach jest ono rozumiane jako błogosławieństwo. Podobnego wyboru dokonuje także bohater opowiadania Hanny Krall.

Potem pojawił się archetypowy wątek duchowego sobowtóra każdego człowieka, który rodzi się wraz z ciałem i żyje w ciele…

Butoh to taniec, którego istotą jest poszerzona percepcja ciała wyzwolonego z automatyzmów codzienności, poszukiwanie tego, co autentyczne w ciele, tajemniczego piękna, otwarcie na kontakt z Jaźnią i jedność Kosmosu w jego wiecznym cyklu życia i śmierci. Butoh jest stanem jedności umysłu-ciała umożliwiającym subtelne odczuwanie wewnętrznego i zewnętrznego świata; to czyste doświadczenie zmieniających się stanów istnienia. W tańcu butoh każdy gest – powolny i wysublimowany, choć nie-doskonały, nie-dopełniony, gest zawieszony pomiędzy widzialnym i niewidzialnym, jak wiersz haiku, staje się wydarzeniem egzystencjalnym i próbą uchwycenia momentu zjawiskowej ulotności, odsyłając jednocześnie do ukrytego bezmiaru niezjawiskowej Pustki.

Sylwia Hanff – pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh (Ko Murobushi, Daisuke Yashimoto, Carlotta Ikeda, Yoshito Ohno oraz Atsushi Takenouchi, Tadashi Endo, Ken Mai, Kan Katsura i inni); performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od wielu lat organizuje wydarzenia butoh; od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 roku prowadzi Teatr Limen Butoh. Stworzyła kilkanaście autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w książce Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy butoh Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland Jadwigi Majewskiej. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

www.limenbutoh.net

FB https://www.facebook.com/limenbutoh

Na spektakle wstęp wolny, obowiązuje mailowa rezerwacja miejsc: czarnaoffca@teatrakt.pl


UWAGA! Organizatorzy proszą o punktualne przybycie. Osoby spóźnione nie będą wpuszczane na salę.

Dojazd autobusami 102,135,523
i koleją / Olszynka Grochowska /
dojście od pętli i stacji Olszynka Grochowska 700 metrów

Strona przeglądu: http://czarnaoffca.manifo.com/

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close