Warszawa/Królewskie Arkady Sztuki 2018: Teatr Limen Butoh „Ogrody opuściły swoje drzewa” (wersja indygo)

Zdjęcie: Warszawa/Królewskie Arkady Sztuki 2018: Teatr Limen Butoh „Ogrody opuściły swoje drzewa” (wersja indygo)

Fot. Wojciech Kopacewicz.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach IX edycji festiwalu artystycznego Królewskie Arkady Sztuki, realizowanego przez Zamek Królewski w Warszawie, odbędzie się pokaz spektaklu Ogrody opuściły swoje drzewa Teatru Limen Butoh. Spektakl grany jest w dwóch równych obsadach i zupełnie różnych wersjach – kobaltowej i indygo. W Arkadach Kubickiego pokazana zostanie wersja indygo. Jest to opera butoh na mezzosopran, wiolonczelę, elektronikę, wideo i dwie tancerki butoh.

Sylwia Hanff o spektaklu:

Inspiracją dla nas była rytualna funkcja lamentu, jego wymiar absolutny jako pieśni mającej moc transformującą. Momentu transgresji poszukujemy w dekonstrukcji jego klasycznej formy operowej (jak Dydona i Eneasz Purcella, Koronacja Poppei oraz Lament Ariadny Monteverdiego), w zderzeniu ze współczesną kompozycją i improwizacją muzyczną oraz z tańcem butoh.

Interesuje nas zarówno indywidualne doświadczenie straty, jak i poczucie zagubienia i opuszczenia charakteryzujące świat współczesnego człowieka.

Tytuł pochodzi z poezji  Juliana Przybosia.

Czy lament może być „przejściem”, transformacja poczucia straty i odnalezieniem nowego sensu? Każdy performans może dać inną odpowiedź, każdy będzie lustrem.

 

Zmęczeni, spocząwszy na posłaniu z dłoni,
czekamy,
aż parujący pot z ciała nas ulotni
i poniesie na marzeniach,
aby nas położyć na rzęsach, w kołysce dwóch powiek.

W pokojach ciszy, na podścielonych snach
odpoczywamy
uchyleni połowie,
a czyn nasz, tak cały, że obie ręce przepełniał,
przez nasze źrenice się toczy.
Minuty mijają nas
i czas pełznie w błękicie naszych oczu.

[Julian Przyboś]

Reżyseria: Sylwia Hanff
Muzyka i wideo:  Robert Jędrzejewski
Taniec butoh: Sylwia Hanff, Magdalena Jakubów
Mezzosopran: Elwira Janasik

W spektaklu wykorzystano utwory: Lament Ariadny Claudio Monteverdiego, Lament Dydony Henry’ego Purcella, Hor ch’è tempo di dormire Tarquinio Meruli.

Warszawski Teatr Limen został założony w 2002 roku przez Sylwię Hanff – reżyserkę,choreografkę, pionierkę i najbardziej rozpoznawalną polską tancerkę butoh. TL zrealizował 18 spektakli solowych i zespołowych, występował na wielu międzynarodowych festiwalach, oraz w wielu ośrodkach w całej Polsce i za granicą (USA, Francja, Włochy). Od kilkunastu lat prowadzi współpracę międzynarodową, organizuje wydarzenia artystyczne (prezentacje spektakli gości z polski i zagranicy i warsztaty butoh), a także zaprasza zagranicznych artystów do udziału w swoich projektach. www.limenbutoh.net FB https://www.facebook.com/limenbutoh

 

Sylwia Hanff  pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh, tj. Ko Murobushi, Daisuke Yashimoto, Carlotta Ikeda, Yoshito Ohno oraz Atsushi Takenouchi, Tadashi Endo, Ken Mai, Kan Katsura i inni; performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od wielu lat organizuje wydarzenia butoh; od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 roku prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła kilkanaście autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w książce Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej.  Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

www.limenbutoh.net

FB https://www.facebook.com/limenbutoh

Elwira Janasik – mezzosopran.Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Fundacji Pro Polonia Society. Jest laureatką pierwszych miejsc na festiwalach i konkursach o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym. Debiutowała na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Wykonywała partie operowe w Teatro Lope De Vega w Hiszpanii oraz w Stambule. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak Jan Krenz, Stanisław Olędzki, Jacek Rogala, Vladimir Kiradjiev na scenach Filharmonii Narodowej w Warszawie, a także: Świętokrzyskiej, Warmińsko-Mazurskiej oraz Pomorskiej. Brała udział w Programie Kształcenia Młodych Talentów „Akademii Operowej“ w Teatrze Wielkim w Warszawie. Doskonaliła swoje umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny. W sezonie 2014/2015 współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi. W 2013 roku otrzymała dyplom Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni. Uczestniczyła w kursach prowadzonych m.in przez Ewę Podleś, Jerzego Artysza oraz Macieja Pikulskiego. Obecnie prowadzi działalność koncertową. Nagrała płytę Pieśni Stanisława Moniuszki. https://www.facebook.com/elwirajanasikOfficial

Robert Jędrzejewski – wiolonczelista i kompozytor, muzyk intuitywny, kreatywny improwizator. W swojej twórczości eksploruje performatywny wymiar muzyki, wykorzystując w pracy kompozytorskiej zainteresowania improwizacją, sztuką intuitywną oraz performansem i eksperymentami audiowizualnymi. Miejsce wyjątkowe w jego dorobku, obok brzmień elektronicznych, zajmuje ukazywana we współczesnym świetle wiolonczela. Studiował w krakowskiej AM w klasie wiolonczeli prof. Łapińskiego, uczeń m. in. Bogusława Schaeffera, studia kompozytorskie uzupełniał na kursach wykonawstwa muzyki współczesnej i kompozycji w Krakowie, Stuttgarcie, Avignon (IRCAM), Gdańsku (pod kier. prof. A. Kaczynskiego), był stypendystą Fundacji Płockiej. Od 2014 roku jest doktorantem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.  Współpracował z Teatrem Performer, był organizatorem Festiwalu Sztuk Intuitywnych. Współtwórca SALULUEKIP duetu improwizujących kompozytorów.  Obecnie zaangażowany w realizację projektu video-partytura – intuitywnej inspiracji dla kompozytora i nowej perspektywy dla odbiorcy. https://www.youtube.com/channel/UCAv6ENRMbCnh9HDDZ6kufeg/videos

Magdalena Jakubow – niezwykle utalentowana performerka, niegdyś współpracująca z Teatrem Terminus A Quo; od wielu lat bierze udział w różnych projektach teatralnych. Pisze prozę i poezję http://magdalenajakubow.blogspot.com

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w kasie zamkowej i przed spektaklem w Arkadach Kubickiego.

Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w zaproponowanym repertuarze.

Informacje: tel. (22) 35 55 170, e-mail: ttaraszkiewicz@poczta.onet.pl

Projekt powstał przy wsparciu finansowym Urzędu m.st. Warszawy

 Arkady Kubickiego 2018 (miniaturka)

O festiwalu:

https://www.zamek-krolewski.pl/ogrody-i-arkady-kubickiego/arkady-kubickiego/krolewskie-arkady-sztuki-2018

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Zamek Królewski/Arkady Kubickiego

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close