Polska Sieć Tańca
Spektakle

Warszawa/Polska Sieć Tańca 2022: Marta Wołowiec „Tens”, Karolina Kraczkowska „THE VESSEL”

Zdjęcie: Warszawa/Polska Sieć Tańca 2022: Marta Wołowiec „Tens”, Karolina Kraczkowska „THE VESSEL”

Krakowskie Centrum Choreograficzne „Tens” – chor. Marta Wołowiec. Fot. Maciej Zakrzewski

W ramach Polskiej Sieci Tańca 2022 odbędzie się wieczór, na który złożą się dwa spektakle Krakowskiego Centrum Choreograficznego: Tens Marty Wołowiec i THE VESSEL Karoliny Kraczkowskiej.

Wersja do druku

Udostępnij

Tens

Whatever you create will be influeneced by the energy you carry inside of you when you create it.
Akiroq Brost

Spektakl Tens* eksploruje temat ciała jako generatora energii. Artystka poszukuje organiczności wynikającej z przepływu odczuć fizycznych, wibracji, podążania za głosem intuicji oraz zestrajania ciała i umysłu. Daje sobie czas na rozwój. Daje czas również widzom na zestrojenie ich własnych ciał z ciałem performerki. Tens to napięcie, uważność i spokój, a także siła, którą zawsze można odnaleźć, biorąc głęboki wdech i wydech, stojąc mocno na nogach.

*Tens (z j. ang. transcutaneous electrical nerve stimulation) to metoda przezskórnej i elektrycznej stymulacji nerwów, stosowana w terapii przeciwbólowej, wykorzystująca impulsy elektryczne o niskiej amplitudzie. Umieszczenie elektrod na skórze sprawia, że prąd przepływa do nerwów obwodowych i pobudza je w dwojaki sposób: blokując impuls nerwowy niosący informację o bólu do mózgu orazinicjując powstawanie substancji przeciwbólowych – beta-endorfin.
*Informacje pochodzą z portalu medyczny-blog.pl/

Koncepcja, choreografia, taniec: Marta Wołowiec
Muzyka elektroniczna na żywo: Wojciech Kiwer
Realizacja świateł: Krzysztof Dziedzic
Producent: Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury

Minimalistyczna kompozycja, składająca się z (nie)wyraźnych punktów i przejść, dowodzi, że mniej znaczy (o wiele) więcej.

W swojej prostocie Tens ma ogromną siłę. Napięcia oddziałują bezpośrednio na widzów, energia wydobywająca się z wnętrza, z mocnego umiejscowienia na podłodze, rozprzestrzenia się, żeby na końcu powrócić do generatora – ciała.
Pamela Bosak, Zobacz. Zauważ. Zapamiętaj, Didaskalia 165, październik 2021, https://didaskalia.pl/pl/artykul/zobacz-zauwaz-zapamietaj

Choreografka od początku pracuje na detalach: rozwibrowana praca całego ciała, utrzymany w kierunku widzów, ale nieobecny wzrok, niemal mikroskopijne, ale rzutujące na kolejne fazy ruchu, zmiany w działaniach; później naprzemiennie przyspiesza i zwalnia, jest cała w tym tańcu. Jesteśmy pochłonięci drganiem scenicznego obrazu, reagujemy cieleśnie (a przynajmniej niektórzy, w tym ja) na muzyczną elektrykę, na coraz mocniejsze uderzanie tej podwójnej – wizualnej i dźwiękowej — fali energii. Później aż chciałoby się wyjść z tej hipnozy, ale zbyt wciąga: rozświetlona reflektorami postać, pusta przestrzeń, wibracje, widzialna, kinetyczna praca, wreszcie splątane w tym wszystkim dźwięki, wywołujące nagłe zwarcia w łańcuchu reakcji.
Karolina Wycisk, Oglądając festiwal, https://nck.krakow.pl/kcc/blog/relacja-pl/

Marta Wołowiec – tancerka, choreografka, kierowniczka Krakowskiego Centrum Choreograficznego w Nowohuckim Centrum Kultury. Autorka i performerka dwóch spektakli solowych z muzyką elektroniczną na żywo. Pracuje także kolektywnie – jest współautorką produkcji łączących taniec, multimedia i muzykę. Eksploruje temat energii i ruchu progresywno-transowego. Ważny jest dla niej naturalny przepływ oraz zaangażowanie widza poprzez wzajemne pobudzanie uważności ciała i umysłu.

Krakowskie Centrum Choreograficzne „Tens” – chor. Marta Wołowiec. Fot. Aleksander Horodziej

Krakowskie Centrum Choreograficzne „Tens” – chor. Marta Wołowiec. Fot. Klaudyna Schubert

Krakowskie Centrum Choreograficzne „Tens” – chor. Marta Wołowiec. Fot. Beatrycze Bem

Krakowskie Centrum Choreograficzne „Tens” – chor. Marta Wołowiec. Fot. Maciej Zakrzewski

Krakowskie Centrum Choreograficzne „Tens” – chor. Marta Wołowiec. Fot. Maciej Zakrzewski

Krakowskie Centrum Choreograficzne „Tens” – chor. Marta Wołowiec. Fot. Maciej Zakrzewski

Krakowskie Centrum Choreograficzne „Tens” – chor. Marta Wołowiec. Fot. Maciej Zakrzewski

Krakowskie Centrum Choreograficzne „Tens” – chor. Marta Wołowiec. Fot. Maciej Zakrzewski

THE VESSEL 

Archetypowe naczynie według Junga definiuje sposób postrzegania własnej tożsamości. To matryca naszej psychologicznej koncepcji definiowania siebie i stosunku do świata. Tworzy strukturę zrozumienia naszej ucieleśnionej tożsamości. Alchemiczne naczynie to obraz tożsamości naszego ciała. Poprzez prosty gest odgraniczenia naczynie chroni to, co się w nim mieści. Naczynie musi być solidne, aby zabezpieczyć to co znajduje się w środku przed wyciekiem na zewnątrz. Bez solidnego naczynia nie może nastąpić proces transformacji. Zbyt mocne bodźce mogą nadwyrężyć jego strukturę. Spiesznie naprawiamy powstałe w nim rozszczelnienia, nie doceniając konstruktywnych wartości płynących z chaosu. W ten proces wpisany jest upadek i dezintegracja. Jednak bez umiejętności odpuszczania nie dowiemy się co oznacza rozpad i integracja na nowo. Upaść i zostać złapanym. Bez rozmiękczania granic, w zbyt ciasnym naczyniu nie ma wystarczającej przestrzeni na integrację nowych materii i doświadczeń. Naturalnie struktury sztywnieją, aby finalnie się rozpaść. Naczynie ma swój określony ograniczony cykl życia, który należy uszanować. Naczynie potrzebuje solidnego budulca, aby zabezpieczyć znajdującą się w niej materię przed wycieknięciem na zewnątrz. Naczynia mają naturę hybrydową. Pełnią funkcję rytuałów przejścia prowadzących do samopoznania. Naczynie motywuje pytanie czy jest to teraz moment niszczenia, odbudowy, naprawy czy uzupełniania je o nową, cenną materią?

Koncept i choreografia: Karolina Kraczkowska
Konsultacje dramaturgiczne: Maciej Sado
Światła: Marek Zieliński
Konsultacje muzyczne: Piotr Przewoźniak, Oskar Podolski

W THE VESSEL, solowym spektaklu artystki (wsparcia dramaturgicznego udzielił Kraczkowskiej Maciej Sado), pobrzmiewają echa Jungowskich archetypów, a zwłaszcza, pojawiającego się w opisie spektaklu, archetypu (ciała jako) naczynia, które można napełnić i które jednocześnie ogranicza, otwiera i zamyka w pewnych granicach. Choreografka w trakcie rozmowy z widzami przyznała, że w procesie wspierała się snami i intuicją, zatem łączy strategie choreograficzne z elementami psychoanalizy czy psychologii i procesu. W efekcie tej syntezy, oglądamy na scenie „śniące ciało”, transformujące, zmienne, podobnie jak archetypy, dynamiczne i niestałe. Tancerka włącza nieprzewidywalne elementy w strukturę działania, uruchamia konkretny ruch, żeby zaraz poszukać w nim transformacji, zaskakuje przyjętymi kierunkami działania. Uplastyczniona w tańcu przestrzeń – Kraczkowska wybiera to oddalenie, to bliskość do widzów, zasypuje ją perłami – daje podstawę do wyobrażenia dalszej zmiany. W spektaklu partnerską funkcję pełnią obiekty – sznur pereł, który ma na sobie performerka. Zwisając z szyi na plecy, plączą jej ciało, a gdy zbiera je już z podłogi (rozrywając wcześniej w gwałtownym geście),bada przy tym ich substancjalność, ciężar, kształt. To one też odsyłają do archetypu kobiety i jej cielesnego obrazu kreowanego w spojrzeniach patrzących, do którego to spojrzenia przypisane są też konkretne symbole (perły stereotypowo kojarzone z kobiecością). Nagość służy tu grze z takim spojrzeniem – jest nieoczywista, odkrywana fragmentarycznie, a jednocześnie nieco manifestacyjna, jakby tę grę w dekodowanie społecznych znaków miał wygrać nie tyle zakorzeniony w nas archetyp, ile raczej jego fragmentaryczny i niepełny obraz. Ciało jest tu w kreacji stawania się, w rozpadzie i dążeniu do integracji, widziane w detalach, w nagle odsłanianych możliwościach. Jest tym naczyniem, które można zapełnić – chwilą i tym, co ona przynosi. Ostatnia scena, w której performerka gra na perkusji – to jedna z odsłon tych możliwości, zdumiewająca, wybuchowa.
Karolina Wycisk, Oglądając festiwal, https://nck.krakow.pl/kcc/blog/relacja-pl/?fbclid=IwAR2gBZvd3vgQXj-oSXFU1RaOd3rBIPJU3tYJWwG9LCtw0E-O8YSiSNuQwKI

Karolina Kraczkowska – absolwentka Instytutu Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego oraz programu Dance inPerformance w Laban Center. Członkini Polskiego Teatru Tańca w latach  2004-2007. Stypendystka Danceweb (2016). Członkini kolektywu Centrum w Ruchu. Brała udział w projektach m.in. Jasmin Vardimon, Fin Walker, Michaela Keegan-Dolana, Kirstine Kyhl Andersen, Uli Sickle, Martena Spangberga i Tino Sehgala. Obecnie związana z warszawskim środowiskiem eksperymentujących choreografów, reżyserów i dramaturgów.

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Klaudyna Schubert

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Klaudyna Schubert

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Klaudyna Schubert

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Klaudyna Schubert

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Klaudyna Schubert

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Klaudyna Schubert

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Klaudyna Schubert

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Klaudyna Schubert

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Klaudyna Schubert

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Klaudyna Schubert

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Karolina Kraczkowska

Krakowskie Centrum Choreograficzne „THE VESSEL” – chor. Karolina Kraczkowska. Fot. Karolina Kraczkowska

Polska Sieć Tańca logo

Organizatorem Polskiej Sieci Tańca jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

inne wydarzenia

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close