
Spektakl inspirowany opowiadaniem J.L. Borgesa Księga Piasku i dramatem W.B. Yeats’a Przy źródle jastrzębia
Powiedział mi, że jego książka nazywa się Księgą Piasku, albowiem ani ta księga, ani piasek nie mają początku ani końca. […] Była też tam mała rycina – Niech się jej pan dobrze przypatrzy. Nie zobaczy jest pan nigdy więcej. […]
Zrozumiałem, że jest to księga monstrualna. Na nic się nie zdały rozważania, że nie mniej potworny jestem ja sam, kiedy oglądam ją oczami, dotykam dziesięcioma zakończonymi paznokciami palcami. Poczułem, że jest ona […] czymś, […] co przenika rzeczywistość. J.L. Borges
Przed źrenicę umysłu przyzywam
Martwe źródło, co dawno już wyschło […]
I przyzywam przez oko umysłu
[…] człowieka, co wspina się drogą. W.B. Yaets
Butoh to taniec, którego istotą jest poszerzona percepcja ciała wyzwolonego z automatyzmów codzienności, poszukiwanie tego, co autentyczne, tajemniczego piękna w od-wiecznym cyklu życia i śmierci. Tancerz, istniejąc na krańcach czasu, otwiera przestrzeń, w której ujawniają się rzeczy niewidzialne. Powietrze pulsuje życiem. Taniec wydarza się i jest wszechświatem. Każda cząstka ciała jest Źródłem.
(S.H.)
Koncepcja, reżyseria, taniec: Sylwia Hanff
Kostiumy i scenografia: Sylwia Hanff i Anna „Shoo Shoo” Szyszka
Muzyka: Marta Piotrowska i Anna „Shoo Shoo” Szyszka
Teat Limen – założony w 2002 roku i prowadzony przez Sylwię Hanff teatr tańca butoh – występował na wielu międzynarodowych
festiwalach, otrzymał nagródy na konkursach teatralnych i tanecznych. TL dotychczas zrealizował 10 spektakli, wiele etiud i
improwizacji; współrealizował międzynarodowe projekty (m.in. spektakl z Atsushim Takenouchim i Kanem Katsurą). TL pracuje w zmiennym składzie, otwarty na współpracę z różnymi artystami plastyki, muzyki i teatru, dzięki której dokonuje się
wymiana energii twórczej i wzajemnych inspiracji. www.limenbutoh.net
Sylwia Hanff – tancerka butoh, choreografka, rażyserka, liderka Teatru Limen, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała (Institut fur Tanz und Bewegungsdynamik) nauczycielka jogi kundalini (Kundalini Research Institute) i medytacji labiryntu (Veriditas Training), mgr filozofii (UW). Od ponad 10 lat prowadzi warsztaty i stałe zajęcia pracy z ciałem.
Marta Piotrowska – psycholog (UW), muzykolog (UKSW), muzykoterapeutka (Instytut Psychiatrii i Neurologii), instruktor improwizacji tańca i symboliki ciała (Institut fur Tanz und Bewegungsdynamik), trener umiejętności psychospołecznych (Metrum), prowadzi praktykę indywidualną i szkoleniową. Śpiewa w zespole muzyki intuitywnej Shalimandu.
Anna „Shoo Shoo” Szyszka – malarka, stylistka, kostiumografka, projektantka biżuterii. Śpiewała m. in. z chórami gospel (Soul Connection i Uppsala Gospel Choir), jazz i swing w Swingfull Trio. Tworzy muzykę intuitywną z zespołem Shalimandu. Zajmuje się uzdrawiającym wymiarem muzyki. Prowadzi warsztaty śpiewu intuicyjnego. Gra na gitarze, fletach, bębnach ramowych, które sama robi. Aktualnie pracuje nad autorską płytą muzyki medytacyjnej.
Więcej o festiwalu: http://czarnaoffca.manifo.com/
Spektakl powstał dzięki wsparciu uzdrowiska Solny Raj – grota z Bochni, Warszawa-Radość http://www.grota-solna.com
Specjalne podziękowania dla Pana Andrzeja Nowickiego.