
Fot. Bartosz M. Martyna.
Fot. Bartosz M. Martyna.
action/CONTRaction/REaction, chor. Aleksandra Dziurosz, wyk. Warszawski Teatr Tańca
Warstwa ruchowa spektaklu opiera się na ogólnie pojętej technice tańca współczesnego. Budowanie struktury choreografii jest ściśle związane z dwubiegunowym tworzeniem relacji pomiędzy tancerzami (w tym nieustannym kreowaniem i definiowaniem przez nich przestrzeni scenicznej, w jakiej się poruszają) oraz tancerzami a warstwą muzyczną: za pośrednictwem czujników (sensorów) pozwalających na wpływanie na sferę dźwiękową poprzez ruch tancerza (różnego typu przekształcenia, modulacje i transformacje dźwięku w aspekcie częstotliwości, dynamiki, czasu, sterowanie zmianą wartości parametrów, etc). Dodatkowo w spektaklu istnieją sceny choreograficzne do stworzonej wcześniej muzyki na taśmę. W związku z tym konstrukcja przedstawienia przyjmuje formę kolażu: sceny spektaklu sensu stricto czyli dookreślane i zamknięte pod względem zarówno muzycznym, jak i ruchowym przeplatać się będą ze scenami natury sensu largo, w duchu aleatoryzmu kontrolowanego. Warstwa dźwiękowa spektaklu oraz powstała choreografia wynikają z założenia, że oba organizmy są komplementarne, a dodatkowo w wielu fazach tworzone w czasie rzeczywistym (na zasadzie „improwizacji generowanej” [Improvisation Générative]. Wychodząc od idei czysto formalnej, czyli zestawienia, czy wręcz wzajemnego przeciwstawienia faz spektaklu dokładnie dookreślonych muzycznie i choreograficznie oraz takich, gdzie istotnym elementem jest przypadek – dochodzimy do konkluzji: action/CONTRaction/REaction będzie spektaklem trwale niepowtarzalnym.
Zamówienie action/CONTRaction/REaction dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
muz. Aldona Nawrocka
chor. Aleksandra Dziurosz
realizacja warstwy interaktywnej: Andrzej Kopeć
wyk. Warszawski Teatr Tańca w składzie: Kamila Borowska, Aleksandra Dziurosz, Anna Majder, Agata Pankowska, Natalia Walach, Radomir Bachar
***
Śmiecidło jest totalnym samodziałem, skleconym z tego, co można znaleźć na śmietniku. Śmietnik, to zarówno kosz na śmieci (wraz z zawartością), jak szum informacyjny, internet, śmietnik historii – i wreszcie nasze „śmietniki wewnętrzne” – ludzka bezradna pamięć, intelektualna kasza i postrzępione emocje. Jedynym trwałym i w pełni przewidywalnym elementem utworu jest wiadro z blachy ocynkowanej. Dno wiadra proste, nisko osadzone. Pojemność 12 litrów.
Anna Ignatowicz -Glińska – autorka
Kompozytorka (doktor kompozycji), adiunkt w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Oprócz uprawiania klasycznie pojętej kompozycji (ma w dorobku kilkadziesiąt utworów, przeznaczonych na różne obsady wykonawcze), z coraz większą fascynacją uczestniczy w projektach multimedialnych – w syntezie sztuk szukając wspólnego mianownika dla działań z artystami innych dyscyplin. Ponadto jest autorką tekstów o muzyce i małych form literackich
Magdalena Wajzner-Barska – współautorka i wykonawczyni
Doktor sztuki w dyscyplinie rytmika i taniec. Adiunkt w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Fascynatka idei syntezy sztuk, realizowanej w działaniach twórczych, związanych z poszukiwaniem wspólnego języka dla muzyki i innych dziedzin artystycznych. Autorka kilkudziesięciu projektów muzyczno-ruchowych, improwizatorskich i multimedialnych. Wykonawczyni improwizująca ruchem, wokalnie i na fortepianie.
Zamówienie utworu zostało sfinansowane w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje – „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Prawykonanie odbyło się 23.listopada 2013 r., w ramach koncertu „Audio Stage” w CSW Zamek Ujazdowski – Sala Laboratorium.
Więcej: www.mckis.waw.pl
Organizatorzy: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Warszawski Teatr Tańca.
Bilety: 12 zł, dostępne w siedzibie MCKiS (pn.-pt. w godz. 10.00-19.00). Informacje: 22 586 42 59, 783 708 380
***
Idea projektu Ciało-Sztuka-Ruch i opieka artystyczna wieczoru: Aleksandra Dziurosz |
Projekt Ciało-Sztuka-Ruch jest częścią autorskiego programu Aleksandry Dziurosz Warszawskie Centrum Tańca. Cykliczne wieczory Ciało-Sztuka-Ruch, odbywające się na scenie Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki, to wydarzenia artystyczne prezentujące szerokiej publiczności prace choreograficzne/spektakle niezależnych tancerzy z całej Polski. MCKiS to jedyne miejsce w Warszawie, w którym regularnie prezentowane jest niezależne, profesjonalne i półprofesjonalne środowisko tańca – młode pokolenie artystów nieinstytucjonalnych, którzy nie mają stałego dostępu do przestrzeni scenicznych. Do grudnia 2013 odbyło się 15 edycji z cyklu wieczorów Ciało-Sztuka-Ruch, w których wystąpiło ponad 480 wykonawców w ponad 95 etiudach choreograficznych. Każda edycja wieczorów Ciało-Sztuka-Ruch prezentuje oddzielny program artystyczny. Łącznie wieczory Ciało-Sztuka-Ruch obejrzało ponad 1300 osób. Wszystkie wieczory organizowane są przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki oraz Warszawski Teatr Tańca. Opiekę artystyczną nad wieczorami sprawuje dr hab. Aleksandra Dziurosz.