Spektakle

Warszawa/Scena E12:/Ciało-Sztuka-Ruch vol. 15: Wieczór teatru ruchu i tańca – WTT „action/CONTRaction/REaction” chor. Aleksandra Dziurosz; „Śmiecidło” chor. i wyk. Magdalena Wajzner-Barska

Zdjęcie: Warszawa/Scena E12:/Ciało-Sztuka-Ruch vol. 15: Wieczór teatru ruchu i tańca – WTT  „action/CONTRaction/REaction” chor. Aleksandra Dziurosz; „Śmiecidło” chor. i wyk. Magdalena Wajzner-Barska

Fot. Bartosz M. Martyna.

Wersja do druku

Udostępnij

action/CONTRaction/REaction, chor. Aleksandra Dziurosz, wyk. Warszawski Teatr Tańca

Warstwa ruchowa spektaklu opiera się na ogólnie pojętej technice tańca współczesnego. Budowanie struktury choreografii jest ściśle związane z dwubiegunowym tworzeniem relacji pomiędzy tancerzami (w tym nieustannym kreowaniem i definiowaniem przez nich przestrzeni scenicznej, w jakiej się poruszają) oraz tancerzami a warstwą muzyczną: za pośrednictwem czujników (sensorów) pozwalających na wpływanie na sferę dźwiękową poprzez ruch tancerza (różnego typu przekształcenia, modulacje i transformacje dźwięku w aspekcie częstotliwości, dynamiki, czasu, sterowanie zmianą wartości parametrów, etc). Dodatkowo w spektaklu istnieją sceny choreograficzne do stworzonej wcześniej muzyki na taśmę. W związku z tym konstrukcja przedstawienia przyjmuje formę kolażu: sceny spektaklu sensu stricto czyli dookreślane i zamknięte pod względem zarówno muzycznym, jak i ruchowym przeplatać się będą ze scenami natury sensu largo, w duchu aleatoryzmu kontrolowanego. Warstwa dźwiękowa spektaklu oraz powstała choreografia wynikają z założenia, że oba organizmy są komplementarne, a dodatkowo w wielu fazach tworzone w czasie rzeczywistym (na zasadzie „improwizacji generowanej” [Improvisation Générative]. Wychodząc od idei czysto formalnej, czyli zestawienia, czy wręcz wzajemnego przeciwstawienia faz spektaklu dokładnie dookreślonych  muzycznie i choreograficznie oraz takich, gdzie istotnym elementem jest przypadek – dochodzimy do konkluzji: action/CONTRaction/REaction będzie spektaklem trwale niepowtarzalnym.

Zamówienie action/CONTRaction/REaction dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

muz. Aldona Nawrocka
chor. Aleksandra Dziurosz
realizacja warstwy interaktywnej: Andrzej Kopeć
wyk. Warszawski Teatr Tańca w składzie: Kamila Borowska, Aleksandra Dziurosz, Anna Majder, Agata Pankowska, Natalia Walach, Radomir Bachar

***

Śmiecidło jest totalnym samodziałem, skleconym  z tego, co można znaleźć na śmietniku. Śmietnik, to zarówno kosz na śmieci (wraz z zawartością), jak szum informacyjny, internet, śmietnik historii – i wreszcie nasze „śmietniki wewnętrzne” – ludzka bezradna pamięć, intelektualna kasza i postrzępione emocje.  Jedynym trwałym i w pełni przewidywalnym elementem utworu jest wiadro z blachy ocynkowanej. Dno wiadra proste, nisko osadzone. Pojemność 12 litrów.

Anna Ignatowicz -Glińska  – autorka
Kompozytorka (doktor kompozycji), adiunkt w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Oprócz uprawiania klasycznie pojętej kompozycji (ma w dorobku kilkadziesiąt utworów, przeznaczonych na różne obsady wykonawcze), z coraz większą fascynacją uczestniczy w projektach multimedialnych – w syntezie sztuk szukając wspólnego mianownika dla działań z artystami innych dyscyplin. Ponadto jest autorką tekstów o muzyce i małych form literackich

Magdalena Wajzner-Barska – współautorka i wykonawczyni
Doktor sztuki w dyscyplinie rytmika i taniec. Adiunkt w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Fascynatka idei syntezy sztuk, realizowanej w działaniach twórczych, związanych z poszukiwaniem wspólnego języka dla muzyki i innych dziedzin artystycznych. Autorka kilkudziesięciu projektów muzyczno-ruchowych, improwizatorskich i multimedialnych. Wykonawczyni improwizująca ruchem, wokalnie i na fortepianie.

Zamówienie utworu zostało sfinansowane w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje – „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Prawykonanie odbyło się 23.listopada 2013 r., w ramach koncertu „Audio Stage” w CSW Zamek Ujazdowski – Sala Laboratorium.

Więcej: www.mckis.waw.pl

Organizatorzy: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Warszawski Teatr Tańca.

Bilety: 12 zł, dostępne w siedzibie MCKiS (pn.-pt. w godz. 10.00-19.00). Informacje: 22 586 42 59, 783 708 380

***

Idea projektu Ciało-Sztuka-Ruch i opieka artystyczna wieczoru: Aleksandra Dziurosz |

Projekt Ciało-Sztuka-Ruch jest częścią autorskiego programu Aleksandry Dziurosz Warszawskie Centrum Tańca. Cykliczne wieczory Ciało-Sztuka-Ruch, odbywające się na scenie Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki, to wydarzenia artystyczne prezentujące szerokiej publiczności prace choreograficzne/spektakle niezależnych tancerzy z całej Polski. MCKiS to jedyne miejsce w Warszawie, w którym regularnie prezentowane jest niezależne, profesjonalne i półprofesjonalne środowisko tańca – młode pokolenie artystów nieinstytucjonalnych, którzy nie mają stałego dostępu do przestrzeni scenicznych. Do grudnia 2013 odbyło się 15 edycji z cyklu wieczorów Ciało-Sztuka-Ruch, w których wystąpiło ponad 480 wykonawców w ponad 95 etiudach choreograficznych. Każda edycja wieczorów Ciało-Sztuka-Ruch prezentuje oddzielny program artystyczny. Łącznie wieczory Ciało-Sztuka-Ruch obejrzało ponad 1300 osób. Wszystkie wieczory organizowane są przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki oraz Warszawski Teatr Tańca. Opiekę artystyczną nad wieczorami sprawuje dr hab. Aleksandra Dziurosz.

powiązane

Ludzie

Aleksandra Dziurosz

Aleksandra Dziurosz

action/CONTRaction/REaction, chor. Aleksandra Dziurosz, wyk. Warszawski Teatr Tańca Warstwa ruchowa spektaklu opiera się na ogólnie pojętej technice tańca współczesnego. Budowanie struktury choreografii jest ściśle związane z dwubiegunowym tworzeniem relacji pomiędzy tancerzami (w tym nieustannym kreowaniem i definiowaniem przez nich przestrzeni scenicznej, w jakiej się poruszają) oraz tancerzami a warstwą muzyczną: za pośrednictwem czujników (sensorów) pozwalających na wpływanie na sferę dźwiękową poprzez ruch tancerza (różnego typu przekształcenia, modulacje i transformacje dźwięku w aspekcie częstotliwości, dynamiki, czasu, sterowanie zmianą wartości parametrów, etc). Dodatkowo w spektaklu istnieją sceny choreograficzne do stworzonej wcześniej muzyki na taśmę. W związku z tym konstrukcja przedstawienia przyjmuje formę kolażu: sceny spektaklu sensu stricto czyli dookreślane i zamknięte pod względem zarówno muzycznym, jak i ruchowym przeplatać się będą ze scenami natury sensu largo, w duchu aleatoryzmu kontrolowanego. Warstwa dźwiękowa spektaklu oraz powstała choreografia wynikają z założenia, że oba organizmy są komplementarne, a dodatkowo w wielu fazach tworzone w czasie rzeczywistym (na zasadzie „improwizacji generowanej” [Improvisation Générative]. Wychodząc od idei czysto formalnej, czyli zestawienia, czy wręcz wzajemnego przeciwstawienia faz spektaklu dokładnie dookreślonych  muzycznie i choreograficznie oraz takich, gdzie istotnym elementem jest przypadek – dochodzimy do konkluzji: action/CONTRaction/REaction będzie spektaklem trwale niepowtarzalnym.   Zamówienie action/CONTRaction/REaction dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.   muz. Aldona Nawrocka chor. Aleksandra Dziurosz realizacja warstwy interaktywnej: Andrzej Kopeć wyk. Warszawski Teatr Tańca w składzie: Kamila Borowska, Aleksandra Dziurosz, Anna Majder, Agata Pankowska, Natalia Walach, Radomir Bachar   ***   Śmiecidło jest totalnym samodziałem, skleconym  z tego, co można znaleźć na śmietniku. Śmietnik, to zarówno kosz na śmieci (wraz z zawartością), jak szum informacyjny, internet, śmietnik historii – i wreszcie nasze „śmietniki wewnętrzne” – ludzka bezradna pamięć, intelektualna kasza i postrzępione emocje.  Jedynym trwałym i w pełni przewidywalnym elementem utworu jest wiadro z blachy ocynkowanej. Dno wiadra proste, nisko osadzone. Pojemność 12 litrów. Anna Ignatowicz -Glińska  – autorka Kompozytorka (doktor kompozycji), adiunkt w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Oprócz uprawiania klasycznie pojętej kompozycji (ma w dorobku kilkadziesiąt utworów, przeznaczonych na różne obsady wykonawcze), z coraz większą fascynacją uczestniczy w projektach multimedialnych – w syntezie sztuk szukając wspólnego mianownika dla działań z artystami innych dyscyplin. Ponadto jest autorką tekstów o muzyce i małych form literackich Magdalena Wajzner-Barska – współautorka i wykonawczyni Doktor sztuki w dyscyplinie rytmika i taniec. Adiunkt w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Fascynatka idei syntezy sztuk, realizowanej w działaniach twórczych, związanych z poszukiwaniem wspólnego języka dla muzyki i innych dziedzin artystycznych. Autorka kilkudziesięciu projektów muzyczno-ruchowych, improwizatorskich i multimedialnych. Wykonawczyni improwizująca ruchem, wokalnie i na fortepianie.   Zamówienie utworu zostało sfinansowane w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje – „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Prawykonanie odbyło się 23.listopada 2013 r., w ramach koncertu „Audio Stage” w CSW Zamek Ujazdowski – Sala Laboratorium.   Więcej: www.mckis.waw.pl Organizatorzy: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Warszawski Teatr Tańca.   Bilety: 12 zł, dostępne w siedzibie MCKiS (pn.-pt. w godz. 10.00-19.00). Informacje: 22 586 42 59, 783 708 380   ***   Idea projektu Ciało-Sztuka-Ruch i opieka artystyczna wieczoru: Aleksandra Dziurosz |   Projekt Ciało-Sztuka-Ruch jest częścią autorskiego programu Aleksandry Dziurosz Warszawskie Centrum Tańca. Cykliczne wieczory Ciało-Sztuka-Ruch, odbywające się na scenie Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki, to wydarzenia artystyczne prezentujące szerokiej publiczności prace choreograficzne/spektakle niezależnych tancerzy z całej Polski. MCKiS to jedyne miejsce w Warszawie, w którym regularnie prezentowane jest niezależne, profesjonalne i półprofesjonalne środowisko tańca – młode pokolenie artystów nieinstytucjonalnych, którzy nie mają stałego dostępu do przestrzeni scenicznych. Do grudnia 2013 odbyło się 15 edycji z cyklu wieczorów Ciało-Sztuka-Ruch, w których wystąpiło ponad 480 wykonawców w ponad 95 etiudach choreograficznych. Każda edycja wieczorów Ciało-Sztuka-Ruch prezentuje oddzielny program artystyczny. Łącznie wieczory Ciało-Sztuka-Ruch obejrzało ponad 1300 osób. Wszystkie wieczory organizowane są przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki oraz Warszawski Teatr Tańca. Opiekę artystyczną nad wieczorami sprawuje dr hab. Aleksandra Dziurosz.  

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close