Spektakle

Warszawa: Teatr Wielki – Opera Narodowa „I przejdą deszcze…” – chor. Krzysztof Pastor

Zdjęcie: Warszawa: Teatr Wielki – Opera Narodowa „I przejdą deszcze…” – chor. Krzysztof Pastor

Projekt plakatu: Adam Żebrowski | zdjęcie: Magda Wunsche & Samsel | na zdjęciu: Rubi Pronk.

Wersja do druku

Udostępnij

O spektaklu:

 

Balet Krzysztofa Pastora I przejdą deszcze… jest bardzo osobistą wypowiedzią artystyczną choreografa po jego powrocie do Polski. Po długoletnim pobycie za granicą dostrzegł on w Warszawie więcej blizn i śladów cierpienia niż w jakimkolwiek europejskim mieście. Inspirowały go obrazy literackie i filmowe związane z dramatycznymi momentami polskiej historii. Ale co najważniejsze, sięgnął raz jeszcze do poruszającej, pełnej dramatyzmu muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego. Już wcześniej tworzył balety do jego utworów: do Trzeciej symfonii w Warszawie (1994) i Amsterdamie (1996), do Koncertu klawesynowego (w balecie Moving Rooms) w Amsterdamie (2008). Obecnie wybrał Beatus vir, Quasi una fantasia i Kleines Requiem für eine Polka.

Ta muzyka stała się osnową nowego poetyckiego baletu Krzysztofa Pastora – pierwszego stworzonego specjalnie dla odnowionego Polskiego Baletu Narodowego. Tytuł spektaklu jest frazą wyjętą z pięknego wiersza Deszcze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, poety-powstańca, symbolu tragicznego pokolenia Kolumbów. Prapremiera odbiła się szerokim echem w kraju i za granicą. „Tygodnik Powszechny” piórem Daniela Cichego nazwał balet Pastora „rozprawą z demonami najnowszych dziejów Polski oraz bogoojczyźnianą wizją polityki historycznej”. I konkludował: „Nareszcie Polski Balet Narodowy otrzymał spektakl godny swojego statusu, skrojony na możliwości i ambicje konsekwentnie odzyskującego formę zespołu. O pożądanej na najważniejszej scenie w kraju tematyce, z muzyką jednego z najsłynniejszych kompozytorów XX wieku. Do tego pod każdym względem dobrze zrealizowany”.

Prapremiera: 27 marca 2011

Balet Krzysztofa Pastora w 3 częściach

Muzyka: Henryk Mikołaj Górecki
Beatus vir op. 38 psalm na baryton solo, chór mieszany i wielką orkiestrę
Quasi una fantasia op. 78 na wielką orkiestrę smyczkową
Kleines Requiem für eine Polka op. 66 na fortepian i 13 instrumentów

Inscenizacja i choreografia: Krzysztof Pastor
Dyrygent: Wojciech Michniewski/Marta Kluczyńska
Przygotowanie chóru: Bogdan Gola
Dramaturg: Daniel Przastek
Aranżacja przestrzeni i projekt świateł: Bert Dalhuysen
Kostiumy: Yumiko Takeshima
Projekcje: Miguel Nieto
Asystent choreografa: Steven Etienne

Polski Balet Narodowy, Chór i Orkiestra Opery Narodowej,
Anna Marchwińska, Ryszard Szubert (fortepiany)
oraz w Beatus vir  Adam Kruszewski (baryton) (28, 29 I, 4, 5 II)

powiązane

Ludzie

Krzysztof Pastor

Krzysztof Pastor

O spektaklu:   Balet Krzysztofa Pastora I przejdą deszcze… jest bardzo osobistą wypowiedzią artystyczną choreografa po jego powrocie do Polski. Po długoletnim pobycie za granicą dostrzegł on w Warszawie więcej blizn i śladów cierpienia niż w jakimkolwiek europejskim mieście. Inspirowały go obrazy literackie i filmowe związane z dramatycznymi momentami polskiej historii. Ale co najważniejsze, sięgnął raz jeszcze do poruszającej, pełnej dramatyzmu muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego. Już wcześniej tworzył balety do jego utworów: do Trzeciej symfonii w Warszawie (1994) i Amsterdamie (1996), do Koncertu klawesynowego (w balecie Moving Rooms) w Amsterdamie (2008). Obecnie wybrał Beatus vir, Quasi una fantasia i Kleines Requiem für eine Polka. Ta muzyka stała się osnową nowego poetyckiego baletu Krzysztofa Pastora – pierwszego stworzonego specjalnie dla odnowionego Polskiego Baletu Narodowego. Tytuł spektaklu jest frazą wyjętą z pięknego wiersza Deszcze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, poety-powstańca, symbolu tragicznego pokolenia Kolumbów. Prapremiera odbiła się szerokim echem w kraju i za granicą. „Tygodnik Powszechny” piórem Daniela Cichego nazwał balet Pastora „rozprawą z demonami najnowszych dziejów Polski oraz bogoojczyźnianą wizją polityki historycznej”. I konkludował: „Nareszcie Polski Balet Narodowy otrzymał spektakl godny swojego statusu, skrojony na możliwości i ambicje konsekwentnie odzyskującego formę zespołu. O pożądanej na najważniejszej scenie w kraju tematyce, z muzyką jednego z najsłynniejszych kompozytorów XX wieku. Do tego pod każdym względem dobrze zrealizowany”. Prapremiera: 27 marca 2011 Balet Krzysztofa Pastora w 3 częściach Muzyka: Henryk Mikołaj Górecki Beatus vir op. 38 psalm na baryton solo, chór mieszany i wielką orkiestrę Quasi una fantasia op. 78 na wielką orkiestrę smyczkową Kleines Requiem für eine Polka op. 66 na fortepian i 13 instrumentów Inscenizacja i choreografia: Krzysztof Pastor Dyrygent: Wojciech Michniewski/Marta Kluczyńska Przygotowanie chóru: Bogdan Gola Dramaturg: Daniel Przastek Aranżacja przestrzeni i projekt świateł: Bert Dalhuysen Kostiumy: Yumiko Takeshima Projekcje: Miguel Nieto Asystent choreografa: Steven Etienne   Polski Balet Narodowy, Chór i Orkiestra Opery Narodowej, Anna Marchwińska, Ryszard Szubert (fortepiany) oraz w Beatus vir  Adam Kruszewski (baryton) (28, 29 I, 4, 5 II)

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close