Festiwal

Warszawa: VI Dni Sztuki Tańca

Zdjęcie: Warszawa: VI Dni Sztuki Tańca

Na zdjęciu: Msza polowa Jiříego Kyliána w wykonaniu The Norwegian National Opera & Ballet Fot. Erik Berg

Wersja do druku

Udostępnij

VI Dni Sztuki Tańca otwiera premiera nowego wieczoru baletowego 1914. w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego. Nietrudno się domyślić, że jest ona związana z setną rocznicą wybuchu pierwszej wojny światowej. Pamięć o „wielkiej wojnie” jest wciąż żywa w całym świecie. Korzystamy więc z okazji, by przypomnieć polskiej widowni dwa kultowe balety antywojenne z europejskiej skarbnicy choreograficznej XX wieku, wzbogacając nasz wybór nową pracą polskiego artysty. Będzie to wieczór intensywnych przeżyć, pełen humanistycznego piękna.

Zobaczymy więc prapremierę baletu Nevermore…? naszego utalentowanego choreografa Roberta Bondary, który jest refleksją nad naturą i skutkami konfliktów zbrojnych z perspektywy zawsze bezradnej wobec nich jednostki. Zrealizowaliśmy też Mszę polową z muzyką Bohuslava Martinů, wybitne dzieło jednego z największych współczesnych choreografów Jiříego Kyliána. Ten niesłychanie dynamiczny, skomponowany na dwunastu mężczyzn balet odnosi się do pierwszej wojny światowej, ale w gruncie rzeczy dotyka losu młodych żołnierzy, którzy ginęli i giną nadal na frontach różnych wojen. Na zakończenie pokazujemy legendarny Zielony stół w choreografii Kurta Joossa z 1932 roku. To także refleksja na temat „wielkiej wojny”, przenikliwa i oddziałująca na widza nadzwyczaj silnymi ekspresjonistycznymi obrazami, a zarazem jeden z najważniejszych baletów XX wieku, dobitny przykład sztuki zaangażowanej, ponadczasowej, poruszającej tematy wciąż niestety aktualne.

Polski Balet Narodowy pokaże również wieczór Obsesje, złożony z trzech różnych baletów o kameralnym charakterze. Pierwszy to moje Adagio & Scherzo do muzyki Franza Schuberta, balet skomponowany na ośmioro tancerzy, którego prawykonanie odbyło się w marcu tego roku. Drugim są Powracające fale z wykorzystaniem poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza. To przypomnienie jednego z najbardziej cenionych baletów Emila Wesołowskiego, który penetruje tu bezustannie zmieniające się relacje między kobietą a mężczyzną. Do tego wieczoru dołączyliśmy także Moving Rooms w mojej choreografii z muzyką Alfreda Schnittke i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Gośćmi Dni Sztuki Tańca będą tym razem artyści z Tel Awiwu, Poznania i Sankt Petersburga. Na Scenie Kameralnej zobaczymy polsko-izraelski duet Elwiry Piorun i Ido Tadmora, obecnie dyrektora artystycznego Baletu Izraelskiego, którzy pokażą dwa jego balety: Engagé i Rust (ten drugi stworzony wspólnie z Rachel Erdos). Balet Teatru Wielkiego z Poznania  zaprezentuje nam swoją najświeższą, oryginalną wersję Kopciuszka Siergieja Prokofiewa w choreografii kanadyjskiego twórcy Paula Chalmera. A na zakończenie festiwalu będziemy gościć ponownie, i to nawet o dzień dłużej niż planowaliśmy, niezwykle popularny u nas i lubiany Sanktpetersburski Teatr Baletu. Jego twórca i dyrektor Boris Ejfman raz jeszcze sięgnął w tym roku do powieści Bracia Karamazow, która jego zdaniem najlepiej odzwierciedla obraz duszy rosyjskiej. Przedstawienie Po drugiej stronie grzechu jest nową, zrewidowaną wersją wcześniejszego baletu Ejfmana według Dostojewskiego.

                              Krzysztof Pastor

 

PROGRAM

15, 16, 18/11/2014 PREMIERA
POLSKI BALET NARODOWY (Warszawa)
Wieczór baletowy 1914.:

Nevermore…?
Prapremiera
Choreografia: Robert Bondara
Muzyka: Prasqual, Paweł Szymański, Steve Reich
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Julia Skrzynecka
Światła: Maciej Igielski


Msza polowa

Premiera polska
Choreografia: Jiří Kylián
Muzyka: Bohuslav Martinů
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia i kostiumy: Jiří Kylián
Światła: Kees Tjebbes

Zielony stół
Premiera warszawska / Warsaw Premiere
Choreografia: Kurt Jooss
Muzyka: Friedrich A. Cohen
Realizacja baletu: Jeanette Vondersaar
Kostiumy: Hein Heckroth
Światła i maski: Hermann Markard
Realizacja świateł: Jan Hofstra

19/11/2014 (Scena Kameralna)
ELWIRA PIORUN & IDO TADMOR (Warszawa-Tel Awiw)
Wieczór baletowy Engagé & Rust
Engagé
Choreografia: Ido Tadmor
Muzyka: Fryderyk Chopin, Giuseppe Verdi, Leo Cow
Rust
Choreografia: Rachel Erdos, Ido Tadmor
Muzyka: Frank & Nancy Sinatra

20/11/2014
BALET TEATRU WIELKIEGO (Poznań)
Kopciuszek
Choreografia: Paul Chalmer
Muzyka: Siergiej Prokofiew
Scenografia i kostiumy: Anna Kontek
Światła: Marek Rydian

21/11/2014 (Scena Kameralna)
POLSKI BALET NARODOWY (Warszawa)
Wieczór baletowy Obsesje:
Adagio & Scherzo
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Franz Schubert
Scenografia i projekcje: Małgorzata Szabłowska
Kostium: Marta Fiedler
Światła: Maciej Igielski
Powracające fale
Choreografia: Emil Wesołowski
Muzyka: Mieczysław Karłowicz
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Irena Biegańska
Światła: Maciej Igielski
Moving Rooms
Choreografiay: Krzysztof Pastor
Muzyka: Alfred Schnittke, Henryk Mikołaj Górecki
Kostiumy: Oliver Haller
Światła: Bert Dalhuysen

22, 23 (x2), 24/11/2014
TEATR BALETU BORISA EJFMANA (Sankt Petersburg)
Po drugiej stronie grzechu
według Braci Karamazow Dostojewskiego
Choreografia: Boris Ejfman
Muzyka: Modest Musorgski, Siergiej Rachmaninow, Richard Wagner
Scenografia i kostiumy: Wiaczesław Okuniew

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close