Spektakle

Warszawa/VIII Przegląd Zjawisk Teatralnych „Czarna Offca”: Teatr Limen „Ogrody opuściły swoje drzewa”

Zdjęcie: Warszawa/VIII Przegląd Zjawisk Teatralnych „Czarna Offca”: Teatr Limen „Ogrody opuściły swoje drzewa”

Projekt: Thea Verkerk.

Wersja do druku

Udostępnij

Opera butoh na mezzosopran, wiolonczelę, elektronikę, wideo i dwójkę performerów butoh. Udział biorą: Sylwia Hanff (reżyseria, taniec butoh), Elwira Janasik (mezzosopran), Robert Jędrzejewski (wiolonczela, elektronika, wideo), Marek Kowalski (taniec butoh).

WSTĘP WOLNY.

Sylwia Hanff o projekcie:

Inspiracją dla nas była rytualna funkcja lamentu, jego wymiar absolutny jako pieśni mającej moc transformującą. Momentu transgresji poszukujemy w dekonstrukcji jego klasycznej formy operowej (Dydona i Eneasz Purcella, Koronacja Poppei oraz Lament Arianny C. Monteverdiego), w zderzeniu ze współczesną kompozycją i improwizacją muzyczną oraz z tańcem butoh.

Wykorzystujemy fragmenty poezji  Juliana Przybosia, z której pochodzi również tytuł naszego spektaklu.

Zmęczeni, spocząwszy na posłaniu z dłoni,
czekamy,
aż parujący pot z ciała nas ulotni
i poniesie na marzeniach,
aby nas położyć na rzęsach, w kołysce dwóch powiek.

W pokojach ciszy, na podścielonych snach
odpoczywamy
uchyleni połowie,
a czyn nasz, tak cały, że obie ręce przepełniał,
przez nasze źrenice się toczy.
Minuty mijają nas
i czas pełznie w błękicie naszych oczu.

[Julian Przyboś]

Teatr Limen – założony w 2002 roku i prowadzony przez Sylwię Hanff teatr tańca butoh -występował na wielu międzynarodowych festiwalach, otrzymał nagrody na konkursach teatralnych i tanecznych. TL dotychczas zrealizował 12 spektakli, wiele etiud i improwizacji; współrealizował międzynarodowe projekty. TL pracuje w zmiennym składzie, otwarty na współpracę z różnymi artystami plastyki, muzyki i teatru, dzięki której dokonuje się wymiana energii twórczej i wzajemnych inspiracji. www.limenbutoh.net

Sylwia Hanff – pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce (butoh uczyła się u największych mistrzów: Ko Murobushiego, Daisuke Yashimoto, Carlotty Ikedy, Atsushi Takenouchi, Kana Katsury, Tadashi Endo), performerka tearu fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi kundalini i medytacji labiryntu, tancerka-mim; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; uczyła się i występowała ze Studiem Mimów Stefana Niedziałkowskiego w Teatrze na Woli; tańczyła w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy przy Teatrze Żydowskim w Warszawie,  przez 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od kilkunastu lat organizuje warsztaty butoh (Atsushi Takenouchi, Kan Katsura, Ken Mai, Joan Laaage); stypendystka Minister  Kultury i Dziedzictwa Narodowego;  od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu; od 2002 roku prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła kilkanaście autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji

Elwira Janasik –mezzosopran. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Fundacji Pro Polonia Society. Jest laureatką pierwszych miejsc na festiwalach i konkursach o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym. Debiutowała na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Wykonywała partie operowe w Teatro Lope De Vega w Hiszpanii oraz w Stambule. Współpracowała z takimi dyrygentami jak J. Krenz, B. Olędzki, J. Rogala, V. Kiradjiev na scenach Filharmonii Narodowej w Warszawie, Świętokrzyskiej, Warmińsko-Mazurskiej oraz Pomorskiej. Brała udział w Programie Kształcenia Młodych Talentów „Akademii Operowej“ w Teatrze Wielkim w Warszawie. Doskonaliła swoje umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny. W sezonie 2014/2015 współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi. W 2013 roku otrzymała dyplom Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni. Uczestniczyła w kursach prowadzonych m.in przez Ewę Podleś, Jerzego Artysza oraz Macieja Pikulskiego. Obecnie prowadzi działalność koncertową. Nagrała płytę Pieśni Stanisława Moniuszki.

Robert Jędrzejewski – wiolonczelista, kompozytor, muzyk intuitywny, kreatywny improwizator, studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie wiolonczeli prof. Łapińskiego, kompozycji prof. B. Schaeffera; kursy wykonawstwa muzyki współczesnej i kompozycji w Krakowie, Stuttgarcie, Avignon (IRCAM), Gdańsku (pod kier. prof. A. Kaczyńskiego), był stypendystą Fundacji Płockiej; współpracuje z Teatrem Performer, jest organizatorem Festiwalu Sztuk Intuitywnych FORTALICJE. Współtwórca SALULUEKIP duetu improwizujących kompozytorów (wspólnie z Anną Jędrzejewską). Grupa działa na pograniczu muzyki intuitywnej, komputerowej, elektronicznej oraz audioart. Wystąpieniom towarzyszy najczęściej performance lub video art. Czerpią z muzyki współczesnej i budując własne struktury i swoisty język muzyczny. Istotą działania jest balansowanie pomiędzy artystyczną koncepcją a intuicją. Obecnie zaangażowany w realizację projektu Video Partytura – intuitywnej inspiracji dla kompozytora i nowej perspektywy dla odbiorcy.

Marek Kowalski – aktor pantomimy, współtwórca Teatru Akt, którego główną domeną jest teatr uliczny, W 2003 organizuje przegląd Czarna Offca,  na którym prezentują się warszawskie teatry niezależne / w 2014 roku odbyła 7. edycja przeglądu /. animator wydarzeń artystycznych w Warszawie i na Mazowszu.

Więcej informacji: www.czarnaoffca.manifo.com

powiązane

Ludzie

Sylwia Hanff

Sylwia Hanff

Opera butoh na mezzosopran, wiolonczelę, elektronikę, wideo i dwójkę performerów butoh. Udział biorą: Sylwia Hanff (reżyseria, taniec butoh), Elwira Janasik (mezzosopran), Robert Jędrzejewski (wiolonczela, elektronika, wideo), Marek Kowalski (taniec butoh). WSTĘP WOLNY. Sylwia Hanff o projekcie: Inspiracją dla nas była rytualna funkcja lamentu, jego wymiar absolutny jako pieśni mającej moc transformującą. Momentu transgresji poszukujemy w dekonstrukcji jego klasycznej formy operowej (Dydona i Eneasz Purcella, Koronacja Poppei oraz Lament Arianny C. Monteverdiego), w zderzeniu ze współczesną kompozycją i improwizacją muzyczną oraz z tańcem butoh. Wykorzystujemy fragmenty poezji  Juliana Przybosia, z której pochodzi również tytuł naszego spektaklu. Zmęczeni, spocząwszy na posłaniu z dłoni, czekamy, aż parujący pot z ciała nas ulotni i poniesie na marzeniach, aby nas położyć na rzęsach, w kołysce dwóch powiek. W pokojach ciszy, na podścielonych snach odpoczywamy uchyleni połowie, a czyn nasz, tak cały, że obie ręce przepełniał, przez nasze źrenice się toczy. Minuty mijają nas i czas pełznie w błękicie naszych oczu. [Julian Przyboś] Teatr Limen – założony w 2002 roku i prowadzony przez Sylwię Hanff teatr tańca butoh -występował na wielu międzynarodowych festiwalach, otrzymał nagrody na konkursach teatralnych i tanecznych. TL dotychczas zrealizował 12 spektakli, wiele etiud i improwizacji; współrealizował międzynarodowe projekty. TL pracuje w zmiennym składzie, otwarty na współpracę z różnymi artystami plastyki, muzyki i teatru, dzięki której dokonuje się wymiana energii twórczej i wzajemnych inspiracji. www.limenbutoh.net Sylwia Hanff – pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce (butoh uczyła się u największych mistrzów: Ko Murobushiego, Daisuke Yashimoto, Carlotty Ikedy, Atsushi Takenouchi, Kana Katsury, Tadashi Endo), performerka tearu fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi kundalini i medytacji labiryntu, tancerka-mim; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; uczyła się i występowała ze Studiem Mimów Stefana Niedziałkowskiego w Teatrze na Woli; tańczyła w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy przy Teatrze Żydowskim w Warszawie,  przez 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od kilkunastu lat organizuje warsztaty butoh (Atsushi Takenouchi, Kan Katsura, Ken Mai, Joan Laaage); stypendystka Minister  Kultury i Dziedzictwa Narodowego;  od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu; od 2002 roku prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła kilkanaście autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji Elwira Janasik –mezzosopran. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Fundacji Pro Polonia Society. Jest laureatką pierwszych miejsc na festiwalach i konkursach o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym. Debiutowała na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Wykonywała partie operowe w Teatro Lope De Vega w Hiszpanii oraz w Stambule. Współpracowała z takimi dyrygentami jak J. Krenz, B. Olędzki, J. Rogala, V. Kiradjiev na scenach Filharmonii Narodowej w Warszawie, Świętokrzyskiej, Warmińsko-Mazurskiej oraz Pomorskiej. Brała udział w Programie Kształcenia Młodych Talentów „Akademii Operowej“ w Teatrze Wielkim w Warszawie. Doskonaliła swoje umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny. W sezonie 2014/2015 współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi. W 2013 roku otrzymała dyplom Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni. Uczestniczyła w kursach prowadzonych m.in przez Ewę Podleś, Jerzego Artysza oraz Macieja Pikulskiego. Obecnie prowadzi działalność koncertową. Nagrała płytę Pieśni Stanisława Moniuszki. Robert Jędrzejewski – wiolonczelista, kompozytor, muzyk intuitywny, kreatywny improwizator, studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie wiolonczeli prof. Łapińskiego, kompozycji prof. B. Schaeffera; kursy wykonawstwa muzyki współczesnej i kompozycji w Krakowie, Stuttgarcie, Avignon (IRCAM), Gdańsku (pod kier. prof. A. Kaczyńskiego), był stypendystą Fundacji Płockiej; współpracuje z Teatrem Performer, jest organizatorem Festiwalu Sztuk Intuitywnych FORTALICJE. Współtwórca SALULUEKIP duetu improwizujących kompozytorów (wspólnie z Anną Jędrzejewską). Grupa działa na pograniczu muzyki intuitywnej, komputerowej, elektronicznej oraz audioart. Wystąpieniom towarzyszy najczęściej performance lub video art. Czerpią z muzyki współczesnej i budując własne struktury i swoisty język muzyczny. Istotą działania jest balansowanie pomiędzy artystyczną koncepcją a intuicją. Obecnie zaangażowany w realizację projektu Video Partytura – intuitywnej inspiracji dla kompozytora i nowej perspektywy dla odbiorcy. Marek Kowalski – aktor pantomimy, współtwórca Teatru Akt, którego główną domeną jest teatr uliczny, W 2003 organizuje przegląd Czarna Offca,  na którym prezentują się warszawskie teatry niezależne / w 2014 roku odbyła 7. edycja przeglądu /. animator wydarzeń artystycznych w Warszawie i na Mazowszu. Więcej informacji: www.czarnaoffca.manifo.com

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close