
Joan Laage, Kosmyk włosów. Fot. materiały organizatorów.
Joan Laage, Kosmyk włosów. Fot. materiały organizatorów.
Teatr Limen Butoh zaprasza na wieczór performance butoh, w ramach którego zostaną pokazane dwa spektakle: Kosmyk włosów Joan Laage oraz Kanabasis. Szepty i kości Sylwii Hanff.
O spektaklach:
Kosmyk włosów
Performans inspirowany kulturowym znaczeniem włosów oraz osobistą podróżą choreografki od długich do pasa włosów do ogolonej głowy i tym, jak fryzura stała się integralną częścią jej wizerunku i sposobu bycia. Kontrolowanie rodzaju uczesania jest źródłem zarówno autonomii, jak i degradacji. Biorąc pod uwagę powiązanie włosów z poczuciem indywidualnej tożsamości, jakie znaczenie – zarówno dla performera jak i dla widza – może mieć ostatni pozostały kosmyk włosów? Performans miał premierę w grudniu 2014 roku w Seattle i został specjalnie przygotowany na K.R.O.P.P. – cykl performansów w Uppsali w Szwecji.
Choreografia i wykonanie: Joan Laage (Kogut Butoh)
Muzyka: Dmitry Artmonov
Kostium: Sarah Damm
Joan Laage (Kogut butoh) – pionierka i jedna z najbardziej znanych zachodnich tancerek butoh, założycielka DAIPANbutoh Collective, Seattle/USA. Studiowała butoh u mistrza Kazuo Ohno i Yoko Ashikawy w Tokio, a także na warsztatach Mina Tanaki, Sankai Juku, Akira Kasai, Masaki Iwana; pod koniec lat 80.występowała z Gnome – grupą prowadzoną przez Ashikawę. W 1990 osiadła w Seattle i założyła Dappin` Butoh. W czasie gdy mieszkała w Polsce, przyjęła artystyczny pseudonim Kogut Butoh. W 2006 i 2007 podrózowała po Azji, tworzac tam projekty butoh. W maju 2011 twórczość Joan była omawiana na sympozjum butoh w UCLA. Joan występowała na festiwalach butoh w Nowym Yorku, Chicago, Portland, Boulder, Seattle i Paryżu. Jej doktorat (Ph.D. in Dance & Related Arts, Texas Woman’s University, 1993), dotyczył ciała w tańcu butoh. Joan została opisana w książkach Sondry Fraleigh – Tańcząc w stronę mroku: Butoh, Zen, i Japonia oraz Butoh: Metamorphic Dance and Global Alchemy. Joan często tworzy prace site-specific dla Japońskiego Ogrodu w Seattle, w którym jest przewodniczka. Jest również nauczycielką Tai Chi i posiada certyfikat z Analizy Labana. Jej najnowsze projekty to Suitcases Project, 4Culture Historical Site(s)-Specific Project i The Engendering Project cześciowo wspierany przez City of Seattle Office of Arts & Cultural Affairs. Od stycznia do kwietnia 2015 Joan podrózuje po Europie prezentując swója sztuke w wielu miejscach. Więcej o Joan Laage na:
www.seattlebutoh-laage.com oraz www.daipanbutoh.com
Kanabasis. Szepty i kości jest częścią projektu Kanabasis. Tarcza słońca o północy
W Shinra o północy głowa słońca jest jasna. […] Tarcza słońca o północy. (Zeami, „Zwierciadło Kwiatu”)
Kanabasis to połączenie dwóch słów: katabasis (ruch zstępujący, zejście do otchłani) i anabasis (ruch wznoszący).
Otchłań. Skaczesz w samo centrum. Opadasz i wznosisz się jednocześnie. Jesteś oszołomiony. Zabierz mnie na kraniec świata. Butoh-fu Tatsumiego Hijikaty
Kości niosą w sobie Tajemnicę Życia. Szepty w ciemności kości. Na krańcu świata. Oślepiające światło.
Koncepcja, kostium muzyka remix i wykonanie: Sylwia Hanff
Sylwia Hanff – pionierka i najbardziej rozpoznawalna polska tancerka butoh; butoh uczyła się u największych mistrzów (Ko Murobushi, DaisukeYashimoto, Carlotta Ikeda, Atsushi Takenouchi, Kan Katsura, Tadashi Endo); mgr filozofii UW, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała; nauczycielka kundalini jogi i medytacji labiryntu, tancerka-mim; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; uczyła się i występowała ze Studiem Mimów Stefana Niedziałkowskiego w Teatrze na Woli; tańczyła w międzynarodowych projektach tanecznych w choreografii Atsushiego Takenouchiego, Katy Juhász, Fran Barbe, Kana Katsury; była aktorka zawodowego zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z niezależnymi teatrami fizycznymi; od 2002 roku prowadzi Teatru LimenButoh, stworzyła kilkanaście spektakli solowych i zespołowych) oraz wiele etiud i improwizacji; została opisana w książce Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej. Obecnie realizuje projekt Ślad Innego w ramach stypendium twórczego Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. www.limenbutoh.net
Dzień później, 15 marca w godz. 12.00-18.00, Teatr Limen Butoh zaprasza również do Teatru Akt (ul. Łaziebna 9) na warsztaty butoh Embodying The Spirit (Ucieleśnianie Ducha), które poprowadzi Joan Laage. Więcej informacji
24 lutego 2015