Spektakle

Warszawa: Wieczór performance butoh Joan Laage „Kosmyk włosów” & Sylwia Hanff „Kanabasis. Szepty i kości”

Zdjęcie: Warszawa: Wieczór performance butoh Joan Laage „Kosmyk włosów” & Sylwia Hanff „Kanabasis. Szepty i kości”

Joan Laage, Kosmyk włosów. Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Limen Butoh zaprasza na wieczór performance butoh, w ramach którego zostaną pokazane dwa spektakle: Kosmyk włosów Joan Laage oraz Kanabasis. Szepty i kości Sylwii Hanff.

O spektaklach:

Kosmyk włosów

Performans inspirowany kulturowym znaczeniem włosów oraz osobistą podróżą choreografki od długich do pasa włosów do ogolonej głowy i tym, jak fryzura stała się integralną częścią jej wizerunku i sposobu bycia. Kontrolowanie rodzaju uczesania jest źródłem zarówno autonomii, jak i degradacji. Biorąc pod uwagę powiązanie włosów z poczuciem indywidualnej tożsamości, jakie znaczenie – zarówno dla performera jak i dla widza – może mieć ostatni pozostały kosmyk włosów? Performans miał premierę w grudniu 2014 roku w Seattle i został specjalnie przygotowany na K.R.O.P.P. – cykl performansów w Uppsali w Szwecji.

Choreografia i wykonanie: Joan Laage (Kogut Butoh)

Muzyka: Dmitry Artmonov

Kostium: Sarah Damm

Joan Laage (Kogut butoh) – pionierka i jedna z najbardziej znanych zachodnich tancerek butoh, założycielka DAIPANbutoh Collective, Seattle/USA. Studiowała butoh u mistrza Kazuo Ohno i Yoko Ashikawy w Tokio, a także na warsztatach Mina Tanaki, Sankai Juku, Akira Kasai, Masaki Iwana; pod koniec lat 80.występowała z Gnome – grupą prowadzoną przez Ashikawę. W 1990 osiadła w Seattle i założyła Dappin` Butoh. W czasie gdy mieszkała w Polsce, przyjęła artystyczny pseudonim Kogut Butoh. W 2006 i 2007 podrózowała po Azji, tworzac tam projekty butoh. W maju 2011 twórczość Joan była omawiana na sympozjum butoh w UCLA. Joan występowała na festiwalach butoh w Nowym Yorku, Chicago, Portland, Boulder, Seattle i Paryżu. Jej doktorat (Ph.D. in Dance & Related Arts, Texas Woman’s University, 1993), dotyczył ciała w tańcu butoh. Joan została opisana w książkach Sondry Fraleigh – Tańcząc w stronę mroku: Butoh, Zen, i Japonia oraz Butoh: Metamorphic Dance and Global Alchemy. Joan często tworzy prace site-specific dla Japońskiego Ogrodu w Seattle, w którym jest przewodniczka. Jest również nauczycielką Tai Chi i posiada certyfikat z Analizy Labana. Jej najnowsze projekty to Suitcases Project,  4Culture Historical Site(s)-Specific Project i The Engendering Project cześciowo wspierany przez City of Seattle Office of Arts & Cultural Affairs. Od stycznia do kwietnia 2015 Joan podrózuje po Europie prezentując swója sztuke w wielu miejscach. Więcej o Joan Laage na:

www.seattlebutoh-laage.com oraz  www.daipanbutoh.com

Kanabasis. Szepty i kości jest częścią projektu Kanabasis. Tarcza słońca o północy

W Shinra o północy głowa słońca jest jasna. […] Tarcza słońca o północy. (Zeami, „Zwierciadło Kwiatu”)

Kanabasis to połączenie dwóch słów: katabasis (ruch zstępujący, zejście do otchłani) i anabasis (ruch wznoszący).

Otchłań. Skaczesz w samo centrum. Opadasz i wznosisz się jednocześnie. Jesteś oszołomiony. Zabierz mnie na kraniec świata. Butoh-fu Tatsumiego  Hijikaty

Kości niosą w sobie Tajemnicę Życia. Szepty w ciemności kości. Na krańcu świata. Oślepiające światło.

Koncepcja, kostium muzyka remix i wykonanie: Sylwia Hanff

Sylwia Hanff – pionierka i najbardziej rozpoznawalna polska tancerka butoh; butoh uczyła się u największych mistrzów (Ko Murobushi, DaisukeYashimoto, Carlotta Ikeda, Atsushi Takenouchi, Kan Katsura, Tadashi Endo); mgr filozofii UW, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała; nauczycielka kundalini jogi i medytacji labiryntu, tancerka-mim; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; uczyła się i występowała ze Studiem Mimów Stefana Niedziałkowskiego w Teatrze na Woli; tańczyła w międzynarodowych projektach tanecznych w choreografii Atsushiego Takenouchiego, Katy Juhász, Fran Barbe, Kana Katsury; była aktorka zawodowego zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z niezależnymi teatrami fizycznymi; od 2002 roku prowadzi Teatru LimenButoh, stworzyła kilkanaście spektakli solowych i zespołowych) oraz wiele etiud i improwizacji; została opisana w książce Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej. Obecnie realizuje projekt Ślad Innego w ramach stypendium twórczego Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. www.limenbutoh.net

Dzień później, 15 marca w godz. 12.00-18.00, Teatr Limen Butoh zaprasza również do Teatru Akt (ul. Łaziebna 9) na warsztaty butoh Embodying The Spirit (Ucieleśnianie Ducha), które poprowadzi Joan Laage. Więcej informacji

24 lutego 2015

Więcej informacji

powiązane

Ludzie

Sylwia Hanff

Sylwia Hanff

Teatr Limen Butoh zaprasza na wieczór performance butoh, w ramach którego zostaną pokazane dwa spektakle: Kosmyk włosów Joan Laage oraz Kanabasis. Szepty i kości Sylwii Hanff. O spektaklach: Kosmyk włosów Performans inspirowany kulturowym znaczeniem włosów oraz osobistą podróżą choreografki od długich do pasa włosów do ogolonej głowy i tym, jak fryzura stała się integralną częścią jej wizerunku i sposobu bycia. Kontrolowanie rodzaju uczesania jest źródłem zarówno autonomii, jak i degradacji. Biorąc pod uwagę powiązanie włosów z poczuciem indywidualnej tożsamości, jakie znaczenie – zarówno dla performera jak i dla widza – może mieć ostatni pozostały kosmyk włosów? Performans miał premierę w grudniu 2014 roku w Seattle i został specjalnie przygotowany na K.R.O.P.P. – cykl performansów w Uppsali w Szwecji. Choreografia i wykonanie: Joan Laage (Kogut Butoh) Muzyka: Dmitry Artmonov Kostium: Sarah Damm Joan Laage (Kogut butoh) – pionierka i jedna z najbardziej znanych zachodnich tancerek butoh, założycielka DAIPANbutoh Collective, Seattle/USA. Studiowała butoh u mistrza Kazuo Ohno i Yoko Ashikawy w Tokio, a także na warsztatach Mina Tanaki, Sankai Juku, Akira Kasai, Masaki Iwana; pod koniec lat 80.występowała z Gnome – grupą prowadzoną przez Ashikawę. W 1990 osiadła w Seattle i założyła Dappin` Butoh. W czasie gdy mieszkała w Polsce, przyjęła artystyczny pseudonim Kogut Butoh. W 2006 i 2007 podrózowała po Azji, tworzac tam projekty butoh. W maju 2011 twórczość Joan była omawiana na sympozjum butoh w UCLA. Joan występowała na festiwalach butoh w Nowym Yorku, Chicago, Portland, Boulder, Seattle i Paryżu. Jej doktorat (Ph.D. in Dance & Related Arts, Texas Woman’s University, 1993), dotyczył ciała w tańcu butoh. Joan została opisana w książkach Sondry Fraleigh – Tańcząc w stronę mroku: Butoh, Zen, i Japonia oraz Butoh: Metamorphic Dance and Global Alchemy. Joan często tworzy prace site-specific dla Japońskiego Ogrodu w Seattle, w którym jest przewodniczka. Jest również nauczycielką Tai Chi i posiada certyfikat z Analizy Labana. Jej najnowsze projekty to Suitcases Project,  4Culture Historical Site(s)-Specific Project i The Engendering Project cześciowo wspierany przez City of Seattle Office of Arts & Cultural Affairs. Od stycznia do kwietnia 2015 Joan podrózuje po Europie prezentując swója sztuke w wielu miejscach. Więcej o Joan Laage na: www.seattlebutoh-laage.com oraz  www.daipanbutoh.com Kanabasis. Szepty i kości jest częścią projektu Kanabasis. Tarcza słońca o północy W Shinra o północy głowa słońca jest jasna. […] Tarcza słońca o północy. (Zeami, „Zwierciadło Kwiatu”) Kanabasis to połączenie dwóch słów: katabasis (ruch zstępujący, zejście do otchłani) i anabasis (ruch wznoszący). Otchłań. Skaczesz w samo centrum. Opadasz i wznosisz się jednocześnie. Jesteś oszołomiony. Zabierz mnie na kraniec świata. Butoh-fu Tatsumiego  Hijikaty Kości niosą w sobie Tajemnicę Życia. Szepty w ciemności kości. Na krańcu świata. Oślepiające światło. Koncepcja, kostium muzyka remix i wykonanie: Sylwia Hanff Sylwia Hanff – pionierka i najbardziej rozpoznawalna polska tancerka butoh; butoh uczyła się u największych mistrzów (Ko Murobushi, DaisukeYashimoto, Carlotta Ikeda, Atsushi Takenouchi, Kan Katsura, Tadashi Endo); mgr filozofii UW, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała; nauczycielka kundalini jogi i medytacji labiryntu, tancerka-mim; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; uczyła się i występowała ze Studiem Mimów Stefana Niedziałkowskiego w Teatrze na Woli; tańczyła w międzynarodowych projektach tanecznych w choreografii Atsushiego Takenouchiego, Katy Juhász, Fran Barbe, Kana Katsury; była aktorka zawodowego zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z niezależnymi teatrami fizycznymi; od 2002 roku prowadzi Teatru LimenButoh, stworzyła kilkanaście spektakli solowych i zespołowych) oraz wiele etiud i improwizacji; została opisana w książce Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej. Obecnie realizuje projekt Ślad Innego w ramach stypendium twórczego Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. www.limenbutoh.net Dzień później, 15 marca w godz. 12.00-18.00, Teatr Limen Butoh zaprasza również do Teatru Akt (ul. Łaziebna 9) na warsztaty butoh Embodying The Spirit (Ucieleśnianie Ducha), które poprowadzi Joan Laage. Więcej informacji 24 lutego 2015 Więcej informacji

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close