Spektakle

Warszawa/Wychodząc od działania/Radykalna bliskość: Maria Stokłosa „Wychodząc od działania” – finał projektu

Zdjęcie: Warszawa/Wychodząc od działania/Radykalna bliskość: Maria Stokłosa „Wychodząc od działania” – finał projektu

Na zdjęciu: Maria Stokłosa. Fot. Bartosz Górka.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach cyklu Radykalna bliskość Fundacja Burdąg i Nowy Teatr w Warszawie zapraszają na finałowe pokazy projektu Wychodząc od działania, w którym Maria Stokłosa rezygnuje z próby stworzenia zamkniętej formy przedstawienia. Wychodząc od działania to spektakl, który nigdy nie będzie miał premiery, nigdy nie powstanie końcowy produkt. Łącznie, od maja do grudnia 2017 roku, powstanie czterdzieści performansów w dialogu ze znakomitymi artystkami oraz badaczkami tańca.

Punktem wyjścia projektu jest rozwijanie praktyki improwizacji ruchowej, która zmienia swój kształt w zależności od miejsca, czasu i widowni. Jego początki sięgają 2015 roku, kiedy filadelfijska artystka Meg Foley zaprosiła Marię Stokłosę do współpracy nad rozwojem praktyki Action is Primary. Obecnie obie choreografki kontynuują pracę nad solowymi spektaklami, wymieniając rezultaty badań podczas regularnych spotkań online. W kształtowaniu kolejnych pokazów towarzyszą Marii Stokłosie zaproszone przez nią twórczynie – rzeźbiarka Alicja Bielawska, dramaturżka Eleonora Zdebiak, reżyserka światła Karolina Gębska oraz „świadkowie” – regularnie zmieniający się artyści i teoretycy, m.in. badaczka tańca Katarzyna Słoboda, choreografki Maija Reeta Raumanni i Anna Nowicka oraz reżyserka teatralna Anna Karasińska. Pokazy odbywają się nieprzerwanie od maja do grudnia 2017 r.okuw galeriach, teatrach i pracowniach Warszawy.

 

Wychodząc od działania to wprowadzenie ciała w ruch. Jego siła, wynikająca z ciągłego negocjowania własnej tożsamości, to zdolność do transformacji, w której jedyną stałą jest ciągła zmiana uwagi.

Choreografia, wykonanie: Maria Stokłosa
Współpraca: Alicja Bielawska, Maija Reeta Raumanni, Katarzyna Słoboda, Eleonora Zdebiak i inni.
Produkcja: Katarzyna Sztarbała

Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa.

Zakochaj się w Warszawie - logo finansowanie (oryginał)

Strona www wydarzenia: http://fundacjaburdag.com/blog/maria-stoklosa-wychodzac-od-dzialania/

Maria Stokłosa – performerka i choreografka. Ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Jej ostatnie prace to Złote demonyWylinka, Intercontinental oraz MaMa Perform. Jest autorką ruchu do opery Pawła Mykietyna Czarodziejska góra. Współpracuje m.in. z Peterem Pleyerem, Meg Foley i Wojtkiem Ziemilskim. Jest członkinią kolektywu Centrum w Ruchu oraz prezeską Fundacji Burdąg, a także przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca.

 

Fundacja Burdąg to centrum badawcze dla twórców i pole do eksploracji dla odbiorców nowych nurtów w sztukach performatywnych. Z inicjatywy Fundacji w 2013 roku powstało Centrum w Ruchu w Wawerskim Centrum Kultury w Warszawie. Jest to platforma tancerzy, performerów i choreografów. Współtworzą ją: Izabela Chlewińska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Weronika Pelczyńska, Renata Piotrowska, Magda Ptasznik, Maria Stokłosa, Iza Szostak i Karol Tymiński. Oprócz realizacji autorskich spektakli przedstawiciele i przedstawicielki kolektywu prowadzą szeroką działalność edukacyjną, organizując warsztaty dla mieszkańców Wawra i Warszawy oraz budując nowoczesny dyskurs wokół sztuki choreograficznej. Od 2014 w Centrum w Ruchu realizowany jest projekt Choreografia w Centrum – roczny kurs choreografii eksperymentalnej.

Celem Centrum w Ruchu i wspierającej go Fundacji Burdąg jest nie tylko tworzenie możliwości powstawania coraz ciekawszych inicjatyw artystycznych w Warszawie. To budowanie profesjonalnych warunków produkcji spektakli i przestrzeni do rozmowy o choreografii i sztukach performatywnych,  budowanie środowiska artystów, widzów i wspierających ich specjalistów oraz upowszechnianie eksperymentalnych form tworzenia.

 

Bilety:

normalny 35 zł
ulgowy 25 zł
wejściówka 20 zł

Prezentacjom spektakli w ramach cyklu Radykalna bliskość towarzyszyć będą warsztaty dla publiczności  (16 grudnia godz. 17.00) oraz dyskusja, którą poprowadzi kurator projektu, Mateusz Szymanówka (17 grudnia godz. 18.00).

***

O cyklu Radykalna bliskość
październik-grudzień 2017
artystki: Ramona Nagabczyńska, Renata Piotrowska-Auffret, Marysia Stokłosa, Iza Szostak
kurator: Mateusz Szymanówka

Radykalna bliskość przygląda się temu, jak współczesna choreografia prześwietla i przetwarza przestrzenne i symboliczne relacje między nami. Czy taniec możemy rozumieć jako operację na społecznych tkankach albo próbę ponownej negocjacji terytoriów, takich jak ciało, teatr czy rzeczywistość polityczna?

Na program składać będą się prace czterech polskich choreografek: premiery National Affairs Izy Szostak i Wycieka ze mnie samo złoto Renaty Piotrowskiej-Auffret, pokaz spektaklu pURe Ramony Nagabczyńskiej i finał projektu Wychodząc od działania Marysi Stokłosy. Pokazom towarzyszyć będą warsztaty dla publiczności oraz debata z udziałem artystek i zaproszonych gości.

Prezentowane spektakle i performansy, chociaż odwołują się do zagarniętych przez ekonomię, religię czy władzę kategorii intymności, miłości, opieki czy współpracy, nie poszukują w nich autentyczności. Chodzi raczej o ćwiczenia z niesubordynacji i konfrontację z istniejącymi poglądami i zwyczajami, które kształtują codzienne praktyki bycia ciałem, bycia w świecie i bycia razem. Poddawanie w wątpliwość relacji między bliskim i dalekim, własnym i cudzym albo znajomym i obcym.

W jakich społecznych rytuałach uczestniczy współczesne ciało? Jak stawiać opór narzuconym nam kulturowym kodom? Czy rewolucja może rozpętać się między mną a tobą?

powiązane

Ludzie

Maria Stokłosa

Maria Stokłosa

W ramach cyklu Radykalna bliskość Fundacja Burdąg i Nowy Teatr w Warszawie zapraszają na finałowe pokazy projektu Wychodząc od działania, w którym Maria Stokłosa rezygnuje z próby stworzenia zamkniętej formy przedstawienia. Wychodząc od działania to spektakl, który nigdy nie będzie miał premiery, nigdy nie powstanie końcowy produkt. Łącznie, od maja do grudnia 2017 roku, powstanie czterdzieści performansów w dialogu ze znakomitymi artystkami oraz badaczkami tańca. Punktem wyjścia projektu jest rozwijanie praktyki improwizacji ruchowej, która zmienia swój kształt w zależności od miejsca, czasu i widowni. Jego początki sięgają 2015 roku, kiedy filadelfijska artystka Meg Foley zaprosiła Marię Stokłosę do współpracy nad rozwojem praktyki Action is Primary. Obecnie obie choreografki kontynuują pracę nad solowymi spektaklami, wymieniając rezultaty badań podczas regularnych spotkań online. W kształtowaniu kolejnych pokazów towarzyszą Marii Stokłosie zaproszone przez nią twórczynie – rzeźbiarka Alicja Bielawska, dramaturżka Eleonora Zdebiak, reżyserka światła Karolina Gębska oraz „świadkowie” – regularnie zmieniający się artyści i teoretycy, m.in. badaczka tańca Katarzyna Słoboda, choreografki Maija Reeta Raumanni i Anna Nowicka oraz reżyserka teatralna Anna Karasińska. Pokazy odbywają się nieprzerwanie od maja do grudnia 2017 r.okuw galeriach, teatrach i pracowniach Warszawy.   Wychodząc od działania to wprowadzenie ciała w ruch. Jego siła, wynikająca z ciągłego negocjowania własnej tożsamości, to zdolność do transformacji, w której jedyną stałą jest ciągła zmiana uwagi. Choreografia, wykonanie: Maria Stokłosa Współpraca: Alicja Bielawska, Maija Reeta Raumanni, Katarzyna Słoboda, Eleonora Zdebiak i inni. Produkcja: Katarzyna Sztarbała Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa. Strona www wydarzenia: http://fundacjaburdag.com/blog/maria-stoklosa-wychodzac-od-dzialania/ Maria Stokłosa – performerka i choreografka. Ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Jej ostatnie prace to Złote demony, Wylinka, Intercontinental oraz MaMa Perform. Jest autorką ruchu do opery Pawła Mykietyna Czarodziejska góra. Współpracuje m.in. z Peterem Pleyerem, Meg Foley i Wojtkiem Ziemilskim. Jest członkinią kolektywu Centrum w Ruchu oraz prezeską Fundacji Burdąg, a także przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca.   Fundacja Burdąg to centrum badawcze dla twórców i pole do eksploracji dla odbiorców nowych nurtów w sztukach performatywnych. Z inicjatywy Fundacji w 2013 roku powstało Centrum w Ruchu w Wawerskim Centrum Kultury w Warszawie. Jest to platforma tancerzy, performerów i choreografów. Współtworzą ją: Izabela Chlewińska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Weronika Pelczyńska, Renata Piotrowska, Magda Ptasznik, Maria Stokłosa, Iza Szostak i Karol Tymiński. Oprócz realizacji autorskich spektakli przedstawiciele i przedstawicielki kolektywu prowadzą szeroką działalność edukacyjną, organizując warsztaty dla mieszkańców Wawra i Warszawy oraz budując nowoczesny dyskurs wokół sztuki choreograficznej. Od 2014 w Centrum w Ruchu realizowany jest projekt Choreografia w Centrum – roczny kurs choreografii eksperymentalnej. Celem Centrum w Ruchu i wspierającej go Fundacji Burdąg jest nie tylko tworzenie możliwości powstawania coraz ciekawszych inicjatyw artystycznych w Warszawie. To budowanie profesjonalnych warunków produkcji spektakli i przestrzeni do rozmowy o choreografii i sztukach performatywnych,  budowanie środowiska artystów, widzów i wspierających ich specjalistów oraz upowszechnianie eksperymentalnych form tworzenia.   Bilety: normalny 35 zł ulgowy 25 zł wejściówka 20 zł Prezentacjom spektakli w ramach cyklu Radykalna bliskość towarzyszyć będą warsztaty dla publiczności  (16 grudnia godz. 17.00) oraz dyskusja, którą poprowadzi kurator projektu, Mateusz Szymanówka (17 grudnia godz. 18.00). *** O cyklu Radykalna bliskość październik-grudzień 2017 artystki: Ramona Nagabczyńska, Renata Piotrowska-Auffret, Marysia Stokłosa, Iza Szostak kurator: Mateusz Szymanówka Radykalna bliskość przygląda się temu, jak współczesna choreografia prześwietla i przetwarza przestrzenne i symboliczne relacje między nami. Czy taniec możemy rozumieć jako operację na społecznych tkankach albo próbę ponownej negocjacji terytoriów, takich jak ciało, teatr czy rzeczywistość polityczna? Na program składać będą się prace czterech polskich choreografek: premiery National Affairs Izy Szostak i Wycieka ze mnie samo złoto Renaty Piotrowskiej-Auffret, pokaz spektaklu pURe Ramony Nagabczyńskiej i finał projektu Wychodząc od działania Marysi Stokłosy. Pokazom towarzyszyć będą warsztaty dla publiczności oraz debata z udziałem artystek i zaproszonych gości. Prezentowane spektakle i performansy, chociaż odwołują się do zagarniętych przez ekonomię, religię czy władzę kategorii intymności, miłości, opieki czy współpracy, nie poszukują w nich autentyczności. Chodzi raczej o ćwiczenia z niesubordynacji i konfrontację z istniejącymi poglądami i zwyczajami, które kształtują codzienne praktyki bycia ciałem, bycia w świecie i bycia razem. Poddawanie w wątpliwość relacji między bliskim i dalekim, własnym i cudzym albo znajomym i obcym. W jakich społecznych rytuałach uczestniczy współczesne ciało? Jak stawiać opór narzuconym nam kulturowym kodom? Czy rewolucja może rozpętać się między mną a tobą?

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close