Warszawa/XVI Festiwal Ciało/Umysł: Jérôme Bel „Gala”

Zdjęcie: Warszawa/XVI Festiwal Ciało/Umysł: Jérôme Bel „Gala”

Jérôme Bel „Gala”. Fot. Josefina Tommasi, Museo de Arte Moderno w Buenos Aires.

Wersja do druku

Udostępnij

Jérôme Bel już po raz piąty powraca na Festiwal Ciało/Umysł, tym razem, aby przygotować warszawską wersję przedstawienia Gala. Projekt łączący na scenie profesjonalistów i amatorów zaciera granice pomiędzy tym, co nazywamy porażką, a co sukcesem występu, sugerując, że teatr to wspólnota zarówno tych, którzy stoją na scenie, jak i pod sceną.

Warszawska Gala to kolejne wcielenie spektaklu zrealizowanego po raz pierwszy z mieszkańcami paryskich przedmieść w 2015 roku i powtarzanego w innych miastach. Zasada jest ta sama – 20 wykonawców zostaje wybranych spośród lokalnych mieszkańców, w tym wypadku Warszawy. Zawodowi aktorzy, tancerze baletowi i współcześni stają ramię w ramię z amatorami o możliwie zróżnicowanym pochodzeniu, środowisku, wieku i doświadczeniu życiowym, by na kilka dni stworzyć demokratyczną społeczność, którą połączy taniec bez ograniczeń.

Bel prowokuje, łamiąc nasze przyzwyczajenia dotyczące podziału na wykonawców i odbiorców sztuki, na wykształconych zawodowców i pozbawionych technicznych umiejętności dyletantów, na to, co jest sukcesem, a co porażką na scenie. Pokazuje, jak absurdalne, bezcelowe i niszczące są zaszczepione w nas poprzez społeczną tresurę: dążenie do wyimaginowanej doskonałości i nieustanny przymus oceny.

Dla Bela, nazywanego czasem choreografem-filozofem, ważny jest też kontekst osadzenia tańca w czasie. Poprzez uczestników spektaklu sięga do pamięci biologicznej ich ciał – młodych i starych, w których tkwią zakodowane nieświadomie formy ruchu zaczerpnięte z pop-kultury, tanecznych mód, albo np. wyobrażeń na temat tego, czym jest balet. Tancerze prezentują swoisty przegląd historii tańca i jego nieśmiertelnych kanonicznych form

Według Bela każdy uczestnik projektu, niezależnie od doświadczenia, jest równy, bo taniec to naturalna zdolność każdego z nas, prosty wyraz relacji naszego ciała do czasu i przestrzeni, którego sztuka jest jedynie bardziej wyrafinowaną formą. Koniec w wymówkami: „Nie potrafię tańczyć”! Ten mechanizm zbiorowego działania sprawia, że taniec odzyskuje swój polityczny i społeczny wymiar oraz potencjał tworzenia chwilowej wspólnoty.

Francuski choreograf jest stałym gościem i współpracownikiem Festiwalu C/U od 2001 roku, kiedy pokazał tu swój pierwszy spektakl Jerôme Bel. W kolejnych latach zaprezentował w Warszawie m.in. performans Shirtology (2005), zrealizował z polskimi tancerzami The show must go on (2012) i pokazał Disabled Theatre z aktorami Teatru HORA (2013).

Jérôme Bel – mieszkający w Paryżu i pracujący na całym świecie francuski tancerz i choreograf. Nie uznaje podziału na sztukę wysoką i niską Bada mechanizmy rządzące scenicznym performansem, bawi się oczekiwaniami, które mamy wobec spektaklu oraz tym, jak publiczność i artyści wzajemnie się w sobie przeglądają. Po studiach w Narodowym Centrum Choreografii w Angers do 1991 roku pracował jako tancerz z innymi choreografami, potem zajął się tworzeniem autorskich spektakli, m.in. głośnego Shirtology (1997), w którym aktor rozbiera się z wielu warstw podkoszulków ze znaczącymi napisami; czy nagrodzonego Bessie Award The show must go on (2001), w którym 20 tancerzy ilustruje dosłownie słowa popowych przebojów. Reżyserował m.in. spektakle z Anne Teresą De Keersmaeker oraz Pichetem Klunchunem.

koncepcja: Jérôme Bel
asystent: Maxime Kurvers
asystenci w Warszawie: Sheila Atala, Frédéric Seguette
z udziałem: Mamadou Ba, Monika Chodyra, Ryszard Czubak, Teresa Ferraris, Maciej Gośniowski, Agnieszka Goźlińska, Wojciech Grudziński, Zuzanna Hartfiel, Aleksander Janiszewski, Maja Kowalczyk, Małgorzata Kwiatkowska, Natalia Majewska, Dariusz Matuszewski, Oliwia Olczyk, Franciszek Prętki, Iza Szostak, Stella Walasik, Rinaldo Venuti, Yasmina Yasa, Katarzyna Maria Zielińska
kostiumy: tancerze
koprodukcja: Dance Umbrella (Londyn/London), TheaterWorks Singapore/72-13, KunstenFestivaldesArts (Bruksela/Brussels), Tanzquartier Wien, Nanterre-Amandiers Centre Dramatique National, Festival d’Automne à Paris, Theater Chur (Chur) and TAK Theater Liechtenstein (Schaan) – TanzPlan Ost, Fondazione La Biennale di Venezia, Théâtre de la Ville (Paryż/Paris), HAU Hebbel am Ufer (Berlin), BIT Teatergarasjen (Bergen), La Commune Centre dramatique national d’Aubervilliers, Tanzhaus nrw (Düsseldorf), House on Fire przy wsparciu programu kulturalnego Unii Europejskiej/ with the support of the European Union cultural program
produkcja:  R.B. Jérôme Bel (Paris)
kierownictwo i wsparcie artystyczne: Rebecca Lee
kierownik produkcji: Sandro Grando
wsparcie techniczne: Gilles Gentner
premiera: Paryż, 2015
_____________

produkcja w Polsce: Fundacja Ciało/Umysł
kurator: Edyta Kozak
kierownik produkcji w Polsce: Agnieszka Kiewicz
koordynator obsady w Polsce: Krzysztof Kwiatkowski
asystent: Renata Piotrowska-Auffret
polska premiera: 11 lipca 2017 | Nowy Teatr, Festiwal Ciało/Umysł

Czas trwania: 90 min.

 

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 20:00

Warszawa: Nowy Teatr, ul. Madalińskiego 10/16.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close