Spektakle

Warszawa/XVII Festiwal Ciało/Umysł: Omar Rajeh (Liban) „#minaret”

Zdjęcie: Warszawa/XVII Festiwal Ciało/Umysł: Omar Rajeh (Liban) „#minaret”

Fot. Stephan Floss

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach XVII edycji Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł Fundacja Ciało/Umysł zaprasza na spektakl #minaret. Spektakl opowiada o szaleństwie wojny, którego skutkiem jest utrata miasta, historii, tożsamości. Znany choreograf świata arabskiego, mieszkający w Bejrucie Omar Rajeh, za punkt wyjścia obiera symboliczne zniszczenie najstarszego minaretu w Aleppo.

#minaret to spotkanie tańca współczesnego, sztuk wizualnych i pejzażu dźwiękowego inspirowanego dziedzictwem muzycznym Syrii. Jest swego rodzaju aktem oporu przeciwko zniszczeniu jednego z najstarszych miast na świecie, będąc zarazem opowieścią o wszystkich innych „zabitych” miastach. Wewnątrz niebieskiego koła na podłodze stają tancerze o różnym pochodzeniu i rysach twarzy – europejskich, arabskich, azjatyckich. Poprzez język ciała, głos i ścieżkę muzyczną symbolicznie opowiadają o wszystkich ludziach i miejscach doświadczających kiedykolwiek ekstremalnej sytuacji. Budują sceniczne emanacje grozy, urazów i lęków, które spadają na ludzi w chwilach dziejowej katastrofy. W spektaklu Rajeha nad sceną porusza się wielki dron, który z góry dokumentuje pozy aktorów i zdjęcia przenosi na ekrany, niczym w telewizyjnych newsach. Wojna dzieje się tu i teraz. A z nieba atakuje mściwy, bezosobowy bóg wojny zaklęty w drony i samoloty bojowe. Reszta świata ogląda ten okrutny spektakl na swoich laptopach i telewizorach.

Przez 1000 lat minaret Wielkiego Meczetu Umajjadów w Aleppo wznosił się ponad największym miastem Syrii. Był ucieleśnieniem kulturalnego, społecznego, religijnego życia w tym miejscu, promieniując legendą na całą arabską część świata. Teraz leży w gruzach, złupione zostały cenne relikwie, m.in. skrzynka z kosmykiem włosów proroka Mahometa, co odczytano, jako zamach na całą kulturę regionu, nie tylko miasto czy świątynię. Z pomocą wieloetnicznej grupy tancerzy i muzyków Rajeh stawia podstawowe pytania o życie w świecie politycznej i militarnej przemocy. Jaką strategię przyjmujemy? Jak stawiamy czoła obrazom zniszczenia całych metropolii oraz codziennym cierpieniom ludzi? Czy miasto może umrzeć? A wraz z nim wartości, ideały, zasady, historia i kultura, które go urzeczywistniły? Czy można ożywić ich obecność?

Omar Rajeh mówi:

Barbarzyńskie zniszczenie Aleppo prowadzi moje myśli do mojego własnego miasta – Bejrutu, w 1982 roku dręczonego przez izraelskie bojówki i wojnę domową. Przywołuje też zniszczenie wielu innych miast w najnowszej historii. Wobec skali okrucieństw i milczenia świata jesteśmy bezsilni. Przedstawienie koncentruje się więc na konkretnym momencie, w którym pytamy o to, jaka jest nasza pozycja i miejsce, w którym się znajdujemy? Otwiera dyskusję na temat zdolności sztuki do inicjowania zmian, skutecznego przeciwstawiania się i odgrywania istotnej roli w obronie ludzkich wartości.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystą, które poprowadzi Joanna Szymajda.

koncepcja i choreografia: Omar Rajeh
muzyka: Mahmoud Turkmani  & Pablo Palacio
wykonanie: Antonia Kruschel, Charlie Prince, Mia Habis, Moonsuk Choi, Omar Rajeh, Yamila Khodr
muzyka na żywo: Joss Turnball (percussion), Mahmoud Turkmani (oud), Pablo Palacio (interactive sonifcation), Ziad El Ahmadie (Oud)
wokal: Naim Asmar
światło: Guy Hoare
projekcje video: Ygor Gama
operator drona: Hadi Bou Ayash
kostiumy: Mia Habis
kierownik techniczny: Nadim Deaibes
dźwięk: Jean-Christophe Batut
stage manager: Salim Abou Ayash
kierownik produkcji: Aimee Kepa
produkcja: Omar Rajeh | Maqamat
koprodukcja: Romaeuropa Festival, BIPOD, HELLERAU – European Center for the Arts Dresden
spektakl zrealizowany ze wsparciem: Tanzfabrik Berlin, Charleroi Danse, apap – advanced performing arts project Dance floor kindly supplied by Harlequin Flooring (specjalne podziękowania dla Harlequin Flooring)

Omar Rajeh – choreograf, tancerz i reżyser oraz założyciel w 2002 roku Teatru Tańca Maqamat w Bejrucie. Studiował teatr i taniec na uniwersytetach w Libanie i Anglii. Występował w całym świecie arabskim, w Europie, a także w Kanadzie i Korei. Za pośrednictwem poruszającego się i gestykulującego ciała Rajeh bada kwestie społeczne i polityczne współczesnego regionu arabskiego. Jest założycielem BIPOD, międzynarodowego festiwalu tańca w Bejrucie, oraz współzałożycielem networku Masahat Dance, który rozciąga się przez od Libanu, przez Syrię, Jordanię po Palestynę. Niedawno zainicjował działalność Takween w Bejrucie – czyli programu szkoleniowego dla młodych tancerzy, tworzonego we współpracy z innymi choreografami, m.in. Sashą Waltz.

Bilety: 40/50 zł

Trailer https://www.youtube.com/watch?v=5_4vkxIqFJA

***

O Festiwalu:

Zaproszeni w 2018 roku na Ciało/Umysł artyści stawiają sobie i nam osobiste pytania – bez oskarżeń, gotowych rozwiązań i jednoznacznych odpowiedzi. Mierzą się ze stereotypami, sięgają do bogatej tradycyjnej kultury swoich krajów po to, by mówić o ich współczesności. Zapisane w spektaklach indywidualne doświadczenie otwiera możliwość porozumienia opartego na empatii, pozwala zrewidować to, co znane. Jest punktem wyjścia do rozmowy zarówno o Europie i świecie arabskim, jak i o nas samych.

Artyści, czerpiąc z tradycyjnej muzyki swoich krajów, korzystając z nowych form sztuki tańca i performansu tworzą współczesną opowieść o tym, jak nowe wciąż spotyka się ze starym. Pośrednio przypomnimy też o obecnych problemach geopolitycznych. W pracach odnajdziemy napięcia panujące na Bliskim Wschodzie, skąd artyści pochodzą. Będziemy mówić o burzeniu starożytnych zabytków, o kruchości przedmiotów i ludzkiego życia, ale też o podwójności kultury, wygnaniu i nieobecności. Będziemy badać obszary, które konfrontują z iluzjami i nadziejami związanymi z twórczością, i te, które dotykają tematów podporządkowania, manipulacji i wzajemnej zależności. W czasie, kiedy wszystkie światła skierowane są na kobiety, my zobaczymy, jak w tym świecie radzą sobie mężczyźni.

Zatem: zorientuj się! – gdzie teraz tak naprawdę jesteś? Zorientuj się! – czy Wschód może być bliski? Zorientuj się! – jaka jest twoja orientacja? Rozejrzyj się wokół siebie! – zachowaj czujność wobec świata, zobacz co się wokół zmienia, wejrzyj w siebie, a może przeorientuj się, jeśli się zgubiłeś…

Edyta Kozak, dyrektor artystyczna

W programie XVII  edycji Ciało /Umysł spektakle artystów z Tunezji / Francji, Libanu i Austrii, premierowe pokazy polskich artystów, walka taneczna i warsztaty z udziałem młodych artystów, panele dyskusyjne, spotkania z artystami, arabska kuchnia i muzyka.

Zorientuj się! Przyjdź na Ciało/Umysł

Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak

Organizator: Fundacja Ciało/Umysł

Współorganizator: STUDIO teatrgaleria

Partnerzy: network apap – advancing performing arts project, program Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”, Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Instytut Francuski, Instytut Francuski w Polsce, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Samo Centrum Wszechświata, Hala Gwardii.

Patronat medialny: Chilli Zet, TVP Kultura, Didaskalia, Teatr, Aktivist, Notes na 6 tygodni, In Your Pocket,

E-teatr.pl, Teatralia.com.pl, TaniecPOLSKA.pl

Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Więcej informacji o festiwaluwww.cialoumysl.pl

powiązane

Ludzie

Edyta Kozak

Edyta Kozak

  • tancerka
  • choreografka
  • kuratorka

W ramach XVII edycji Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł Fundacja Ciało/Umysł zaprasza na spektakl #minaret. Spektakl opowiada o szaleństwie wojny, którego skutkiem jest utrata miasta, historii, tożsamości. Znany choreograf świata arabskiego, mieszkający w Bejrucie Omar Rajeh, za punkt wyjścia obiera symboliczne zniszczenie najstarszego minaretu w Aleppo. #minaret to spotkanie tańca współczesnego, sztuk wizualnych i pejzażu dźwiękowego inspirowanego dziedzictwem muzycznym Syrii. Jest swego rodzaju aktem oporu przeciwko zniszczeniu jednego z najstarszych miast na świecie, będąc zarazem opowieścią o wszystkich innych „zabitych” miastach. Wewnątrz niebieskiego koła na podłodze stają tancerze o różnym pochodzeniu i rysach twarzy – europejskich, arabskich, azjatyckich. Poprzez język ciała, głos i ścieżkę muzyczną symbolicznie opowiadają o wszystkich ludziach i miejscach doświadczających kiedykolwiek ekstremalnej sytuacji. Budują sceniczne emanacje grozy, urazów i lęków, które spadają na ludzi w chwilach dziejowej katastrofy. W spektaklu Rajeha nad sceną porusza się wielki dron, który z góry dokumentuje pozy aktorów i zdjęcia przenosi na ekrany, niczym w telewizyjnych newsach. Wojna dzieje się tu i teraz. A z nieba atakuje mściwy, bezosobowy bóg wojny zaklęty w drony i samoloty bojowe. Reszta świata ogląda ten okrutny spektakl na swoich laptopach i telewizorach. Przez 1000 lat minaret Wielkiego Meczetu Umajjadów w Aleppo wznosił się ponad największym miastem Syrii. Był ucieleśnieniem kulturalnego, społecznego, religijnego życia w tym miejscu, promieniując legendą na całą arabską część świata. Teraz leży w gruzach, złupione zostały cenne relikwie, m.in. skrzynka z kosmykiem włosów proroka Mahometa, co odczytano, jako zamach na całą kulturę regionu, nie tylko miasto czy świątynię. Z pomocą wieloetnicznej grupy tancerzy i muzyków Rajeh stawia podstawowe pytania o życie w świecie politycznej i militarnej przemocy. Jaką strategię przyjmujemy? Jak stawiamy czoła obrazom zniszczenia całych metropolii oraz codziennym cierpieniom ludzi? Czy miasto może umrzeć? A wraz z nim wartości, ideały, zasady, historia i kultura, które go urzeczywistniły? Czy można ożywić ich obecność? Omar Rajeh mówi: Barbarzyńskie zniszczenie Aleppo prowadzi moje myśli do mojego własnego miasta – Bejrutu, w 1982 roku dręczonego przez izraelskie bojówki i wojnę domową. Przywołuje też zniszczenie wielu innych miast w najnowszej historii. Wobec skali okrucieństw i milczenia świata jesteśmy bezsilni. Przedstawienie koncentruje się więc na konkretnym momencie, w którym pytamy o to, jaka jest nasza pozycja i miejsce, w którym się znajdujemy? Otwiera dyskusję na temat zdolności sztuki do inicjowania zmian, skutecznego przeciwstawiania się i odgrywania istotnej roli w obronie ludzkich wartości. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystą, które poprowadzi Joanna Szymajda. koncepcja i choreografia: Omar Rajeh muzyka: Mahmoud Turkmani  & Pablo Palacio wykonanie: Antonia Kruschel, Charlie Prince, Mia Habis, Moonsuk Choi, Omar Rajeh, Yamila Khodr muzyka na żywo: Joss Turnball (percussion), Mahmoud Turkmani (oud), Pablo Palacio (interactive sonifcation), Ziad El Ahmadie (Oud) wokal: Naim Asmar światło: Guy Hoare projekcje video: Ygor Gama operator drona: Hadi Bou Ayash kostiumy: Mia Habis kierownik techniczny: Nadim Deaibes dźwięk: Jean-Christophe Batut stage manager: Salim Abou Ayash kierownik produkcji: Aimee Kepa produkcja: Omar Rajeh | Maqamat koprodukcja: Romaeuropa Festival, BIPOD, HELLERAU – European Center for the Arts Dresden spektakl zrealizowany ze wsparciem: Tanzfabrik Berlin, Charleroi Danse, apap – advanced performing arts project Dance floor kindly supplied by Harlequin Flooring (specjalne podziękowania dla Harlequin Flooring) Omar Rajeh – choreograf, tancerz i reżyser oraz założyciel w 2002 roku Teatru Tańca Maqamat w Bejrucie. Studiował teatr i taniec na uniwersytetach w Libanie i Anglii. Występował w całym świecie arabskim, w Europie, a także w Kanadzie i Korei. Za pośrednictwem poruszającego się i gestykulującego ciała Rajeh bada kwestie społeczne i polityczne współczesnego regionu arabskiego. Jest założycielem BIPOD, międzynarodowego festiwalu tańca w Bejrucie, oraz współzałożycielem networku Masahat Dance, który rozciąga się przez od Libanu, przez Syrię, Jordanię po Palestynę. Niedawno zainicjował działalność Takween w Bejrucie – czyli programu szkoleniowego dla młodych tancerzy, tworzonego we współpracy z innymi choreografami, m.in. Sashą Waltz. Bilety: 40/50 zł Trailer:  https://www.youtube.com/watch?v=5_4vkxIqFJA *** O Festiwalu: Zaproszeni w 2018 roku na Ciało/Umysł artyści stawiają sobie i nam osobiste pytania – bez oskarżeń, gotowych rozwiązań i jednoznacznych odpowiedzi. Mierzą się ze stereotypami, sięgają do bogatej tradycyjnej kultury swoich krajów po to, by mówić o ich współczesności. Zapisane w spektaklach indywidualne doświadczenie otwiera możliwość porozumienia opartego na empatii, pozwala zrewidować to, co znane. Jest punktem wyjścia do rozmowy zarówno o Europie i świecie arabskim, jak i o nas samych. Artyści, czerpiąc z tradycyjnej muzyki swoich krajów, korzystając z nowych form sztuki tańca i performansu tworzą współczesną opowieść o tym, jak nowe wciąż spotyka się ze starym. Pośrednio przypomnimy też o obecnych problemach geopolitycznych. W pracach odnajdziemy napięcia panujące na Bliskim Wschodzie, skąd artyści pochodzą. Będziemy mówić o burzeniu starożytnych zabytków, o kruchości przedmiotów i ludzkiego życia, ale też o podwójności kultury, wygnaniu i nieobecności. Będziemy badać obszary, które konfrontują z iluzjami i nadziejami związanymi z twórczością, i te, które dotykają tematów podporządkowania, manipulacji i wzajemnej zależności. W czasie, kiedy wszystkie światła skierowane są na kobiety, my zobaczymy, jak w tym świecie radzą sobie mężczyźni. Zatem: zorientuj się! – gdzie teraz tak naprawdę jesteś? Zorientuj się! – czy Wschód może być bliski? Zorientuj się! – jaka jest twoja orientacja? Rozejrzyj się wokół siebie! – zachowaj czujność wobec świata, zobacz co się wokół zmienia, wejrzyj w siebie, a może przeorientuj się, jeśli się zgubiłeś… Edyta Kozak, dyrektor artystyczna W programie XVII  edycji Ciało /Umysł spektakle artystów z Tunezji / Francji, Libanu i Austrii, premierowe pokazy polskich artystów, walka taneczna i warsztaty z udziałem młodych artystów, panele dyskusyjne, spotkania z artystami, arabska kuchnia i muzyka. Zorientuj się! Przyjdź na Ciało/Umysł Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak Organizator: Fundacja Ciało/Umysł Współorganizator: STUDIO teatrgaleria Partnerzy: network apap – advancing performing arts project, program Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”, Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Instytut Francuski, Instytut Francuski w Polsce, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Samo Centrum Wszechświata, Hala Gwardii. Patronat medialny: Chilli Zet, TVP Kultura, Didaskalia, Teatr, Aktivist, Notes na 6 tygodni, In Your Pocket, E-teatr.pl, Teatralia.com.pl, TaniecPOLSKA.pl Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Więcej informacji o festiwalu: www.cialoumysl.pl

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close