Ludzie tańca

Edyta Kozak

  • tancerka
  • choreografka
  • kuratorka
Zdjęcie: Edyta Kozak

Edyta Kozak. Fot. archiwum prywatne

Wersja do druku

Udostępnij

Edyta Kozak – tancerka, choreografka, kuratorka, autorka i producentka wydarzeń z obszaru sztuki tańca. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej (dyplom artystki tancerki) i Akademii Muzycznej (Wydział Pedagogiki Baletu; obecnie Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina) w Warszawie. Była solistką Teatru Wielkiego w Warszawie (1988-1990) i Stadttheater w Bernie (Szwajcaria: 1990-1992) pod dyrekcją François Klausa. U szczytu kariery zerwała z baletem klasycznym, by zająć się tańcem współczesnym, eksperymentem i konceptualnym nurtem nie-tańca. W 1993 roku założyła NEI – jeden z pierwszych polskich niezależnych zespołów teatru tańca. Grupa otrzymała wiele nagród i wyróżnień, m.in. na Międzynarodowych Prezentacjach Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu. Wraz z NEI artystka tworzyła poetyckie historie o alienacji współczesnego człowieka, poszukującego własnej drogi i zagubionego w relacjach międzyludzkich. Należą do nich między innymi spektakle: Gonitwa ciał (1993), Poza…(1995),  For 4 (1996), Without movement (1999). Swoje przedstawienia realizowała także w przestrzeniach pozateatralnych, konfrontując się z przypadkową widownią ulicy i klubu (m.in. Extra dry – festiwal „Sztuka Ulicy” 2000, Kiss me – Festiwal „Taniec XXI wieku” w Kijowie). W 1994 roku wzięła wzięła udział programie International Choreographers in Residency w ramach American Dance Festival w Durham (USA – praca z nauczycielami i choreografami tańca współczesnego ze Stanów Zjednoczonych i z Europy).

Przez dziesięć lat (1995-2005) pełniła funkcje prezeski Stowarzyszenia Tancerzy Niezależnych, w którym była autorką projektów, odpowiadała  za ich  kształt  artystyczny, organizację i promocję. Stowarzyszenie typu non-profit skupiało tancerzy, choreografów i innych zainteresowanych rozwojem sztuki tańca, realizując spektakle, programy, produkcje, oraz autorskie projekty związane z promocją i edukacją tańca współczesnego w Polsce – zarówno na szczeblu lokalnym i krajowym, jak i międzynarodowym.

W latach 90. i w pierwszej dekadzie lat 2000 była kuratorką ważnych wydarzeń  artystycznych związanych z tańcem współczesnym, tj. Małe Formy Teatru Tańca (1995-1999); +++ tańca (Plusy tańca) – program impresaryjny Teatru Narodowego  w Warszawie (2004); Jagniątków: Move the Mount – interdyscyplinarne laboratorium dla choreografów i artystów z innych dziedzin sztuki z Polski i Niemiec (w ramach Roku Współpracy Polsko-Niemieckiej, I edycja – 2005), Co-OPERACJA – laboratorium współpracy dla choreografów z Polski, Szwajcarii i Francji (2006-2007), pokaz prac w Gdańsku, Genewie, Paryżu; przegląd „taniec.pl” (2003, w ramach Festiwalu Ciało/Umysł).

Pod koniec lat 90. zawiesiła twórczość choreograficzną i poświęciła się autorskiemu projektowi – Międzynarodowemu Festiwalowi Ciało/Umysł oraz stymulacji rozwoju tańca w Polsce, czym zajmuje się do dziś.

Jako artystka powróciła w 2001 roku, by z Mirosławem Kowalczykiem, jako grupa Made Inc., zrealizować trzy spektakle. W ramach ich współpracy powstał konceptualny spektakl/instalacja/performance PLIK 01, który miał premierę podczas Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji „Rozdroże” (2001). Pozostałe przedstawienia grupy to Rosa furiosa (2003) – artystyczna walka na pięści i twórczość pomiędzy choreografką a artystą sztuk plastycznych, oraz Patenty ciała, wnikające w istotę procesu powstawania spektaklu (2004, Maubeuge /Francja). Po kolejnej przerwie stworzyła z Rolandem Rowińskim interdyscyplinarny tryptyk: instalację Dancing For You For One Minute (2007), spektakl Dancing For You Longer Than One Minute (2009) oraz film fabularny Dancing For You (2010). W 2011 roku powstał spektakl Folk? A ja się nie zgadzam!, a w 2013 solo Moje własne interview®Fanny Panda. W swojej twórczości porusza wątki autobiograficzne, polityczne, społeczne i artystyczne.

Artystka jest laureatką wielu nagród i stypendiów, m.in. nagrody indywidualnej Ministra Kultury (1996) oraz za upowszechnianie sztuki tańca (2003).

Dancinf for you longer than one minute. Fot. Marta Ankiersztejn.
Danicng for you longer than one minute. Fot. Marta Ankiersztejn.
Dancing for you longer than one minute. Fot. Marta Ankiersztejn.

powiązane

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close