Warszawa/XVII Festiwal Ciało/Umysł: Radhouane El Meddeb „Face à la mer, pour que les larmes deviennent des éclats de rire”

Zdjęcie: Warszawa/XVII Festiwal Ciało/Umysł: Radhouane El Meddeb „Face à la mer, pour que les larmes deviennent des éclats de rire”

Fot. materiały organiztorów

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach XVII edycji Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł Fundacja Ciało/Umysł zaprasza na spektakl Radhouana El Meddeba Face à la mer, pour que les larmes deviennent des éclats de rire. To sceniczna opowieść tunezyjsko-francuskiego choreografa – o podwójnej tożsamości kulturowej ludzi Maghrebu oraz odwiecznym wpływie morza na ich życie i mentalność. A także o tym, jak prywatne staje się politycznym wtedy, kiedy przychodzi żałoba po ojczyźnie, która podlega destrukcji.

O spektaklu:

Mężczyźni i kobiety stoją zwróceni w stronę morza. Patrzą na nie, rozmawiają z tą niemą przestrzenią, jednocześnie realną i fikcyjną. Można powiedzieć, że w ten sposób wchodzą w dialog z arabską kulturą wybrzeża, która od Libanu po Tunezję konfrontuje tamtejszych ludzi z ogromem żywiołu – celebrowanego i przeklinanego przez mieszkańców. Morze, które obserwują, jest tam, gdzie siedzą widzowie. To z nimi tancerze rozmawiają, nie widząc ich. Na scenie toczy się historia mężczyzny, będącego zarazem Tunezyjczykiem i Francuzem, który opowiada o swojej złożonej, podwójnej tożsamości.

Reżyser i choreograf Radhouane El Meddeb podjął decyzję, aby po latach udać się do Tunezji i tworzyć wspólnie wraz z tymi, którzy wzięli udział w arabskiej rewolucji, ale także z tymi, którzy patrzą z nieufnością na kogoś, kto, jak on, dawno porzucił swoją ojczyznę. El Meddeb powraca, by wypowiedzieć burzę uczuć, które go przepełniają. I aby wytańczyć swój gniew na kraj, który ubogich porzuca na pastwę ekstremistów. Podsumowując: dwadzieścia lat „wygnania” we Francji, rewolucja, śmierć ojca, zerwanie ze środowiskiem, powrót do kraju. A w międzyczasie basen Morza Śródziemnego staje się krajobrazem katastrofy humanitarnej. To gleba, na której wyrósł zaskakująco elegancki i minimalistyczny spektakl Radhouane’a El Meddeba Face a la mer….. Zmagając się z kwestią wygnania, nieobecności i samotności, choreograf poczuł ogromną potrzebę zgłębienia swojej podwójnej, „pękniętej” tożsamości poprzez wspólną pracę twórczą z tunezyjskimi artystami. Tancerzom – są to trzy kobiety i pięciu mężczyzn, „akompaniują” stare tunezyjskie pieśni, mówiące o odejściu i melancholii, zaś oryginalna muzyka, skomponowana specjalnie dla spektaklu, towarzyszy im, niczym przypływy i odpływy tytułowego morza.

Ukazując wizję współczesnej Tunezji borykającej się ze swoją niejednoznaczną historią, spektakl El Meddeba opowiada o osobistej, ale także uniwersalnej – żałobie i utracie. W niemal pustej przestrzeni sceny obecność tekstu i muzyki mówi o drodze, którą jest woda. Niezależnie od tego, czy będzie to koniec długiego dnia pracy, czy czas na podjęcie życiowej decyzji, to właśnie morze pozostaje miejscem, które się kontempluje, z którym się rozmawia, któremu ujawnia się swoje zmartwienia, lęki i marzenia o polityce i absolucie.

koncepcja i choreografia: Radhouane El Meddeb
współpraca artystyczna: Moustapha Ziane
wykonawcy: Sondos Belhassem, Houcem Bouakroucha, Hichem Chebli, Youssef Chouibi, Feteh Khiari, Majd Mastoura, Malek Sebai, Malek Zouaidi, Mohamed Ali Chebil (głos),
Jihed Khmiri/Selim Arjoun (fortepian)
muzyka: Jihed Khmiri
scenografia: Annie Tolleter
światło: Xavier Lazarini
kostiumy: Kenza Ben Ghachem
kierownik techniczny: Bruno Moinard
dźwięk, kierownik sceny: Christophe Zurfluh
producenci: Bruno Viguier, Gerco de Vroeg
produkcja: La Compagnie de SOI
koprodukcja: Festival d’Avignon, TANDEM – Scène Nationale / Arras-Douai, Scène Nationale d’Albi, La Villette – Paris, Arsenal, Cité Musicale de Metz, La Briqueterie – Centre de Développement Chorégraphique du Val-de-Marne, Théâtre Jean Vilar – Vitry-sur-Seinewe współpracy: Institut Français de Tunis, Groupe Caisse des Dépôts, Région Ile-de-France, Institut Français – Théâtre Export, Conseil départemental du Val-de-Marne residencies at Ballet du Nord / Centre Chorégraphique National de Roubaix Nord-Pas-de-Calais and TANDEM – Scène Nationale / Arras-Douai

Radhouane El Meddeb – wykształcony w Wyższym Instytucie Sztuk Dramatycznych (ISAD) w Tunisie, w 1996 nagrodzony został jako „młoda nadzieja teatru tunezyjskiego” roku przez sekcję Tunezji Międzynarodowego Instytutu Teatralnego. Brał udział w projektach Théâtre National de Toulouse pod kierunkiem Jacquesa Rosnera i pracował z kluczowymi artystami świata arabskiego, jak Fadhel Jaïbi, Taoufik Jebali i Mohamed Driss. We Francji współpracował z reżyserami teatralnymi, jak: Jacques Rosner, Lotfi Achour i Catherine Boskowitz oraz dramaturgami: Adelem Hakimem i Natachą de Pontcharra. Tworzy też spektakle solowe i grupowe dla swojego autorskiego zespołu La Compagnie de SOI, jak np. Tunis, 14 stycznia 2011 (2011), Au temps où les Arabes dansaient (2014), czy Heroes, prélude (2015). Od stycznia 2011 roku Radhouane jest związany z zespołem 104 – Le Centquatre w Paryżu.

Bilety: 50/30 zł

Trailerhttps://vimeo.com/239610191

***

O Festiwalu:

Zaproszeni w 2018 roku na Ciało/Umysł artyści stawiają sobie i nam osobiste pytania – bez oskarżeń, gotowych rozwiązań i jednoznacznych odpowiedzi. Mierzą się ze stereotypami, sięgają do bogatej tradycyjnej kultury swoich krajów po to, by mówić o ich współczesności. Zapisane w spektaklach indywidualne doświadczenie otwiera możliwość porozumienia opartego na empatii, pozwala zrewidować to, co znane. Jest punktem wyjścia do rozmowy zarówno o Europie i świecie arabskim, jak i o nas samych.

 

Artyści, czerpiąc z tradycyjnej muzyki swoich krajów, korzystając z nowych form sztuki tańca i performansu tworzą współczesną opowieść o tym, jak nowe wciąż spotyka się ze starym. Pośrednio przypomnimy też o obecnych problemach geopolitycznych. W pracach odnajdziemy napięcia panujące na Bliskim Wschodzie, skąd artyści pochodzą. Będziemy mówić o burzeniu starożytnych zabytków, o kruchości przedmiotów i ludzkiego życia, ale też o podwójności kultury, wygnaniu i nieobecności. Będziemy badać obszary, które konfrontują z iluzjami i nadziejami związanymi z twórczością, i te, które dotykają tematów podporządkowania, manipulacji i wzajemnej zależności. W czasie, kiedy wszystkie światła skierowane są na kobiety, my zobaczymy, jak w tym świecie radzą sobie mężczyźni.

 

Zatem: zorientuj się! – gdzie teraz tak naprawdę jesteś? Zorientuj się! – czy Wschód może być bliski? Zorientuj się! – jaka jest twoja orientacja? Rozejrzyj się wokół siebie! – zachowaj czujność wobec świata, zobacz co się wokół zmienia, wejrzyj w siebie, a może przeorientuj się, jeśli się zgubiłeś…

Edyta Kozak, dyrektor artystyczna

W programie XVII edycji Ciało /Umysł spektakle artystów z Tunezji / Francji, Libanu i Austrii, premierowe pokazy polskich artystów, walka taneczna i warsztaty z udziałem młodych artystów, panele dyskusyjne, spotkania z artystami, arabska kuchnia i muzyka.

Zorientuj się! Przyjdź na Ciało/Umysł

Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak

Organizator: Fundacja Ciało/Umysł

Współorganizator: STUDIO teatrgaleria

Partnerzy: network apap – advancing performing arts project, program Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”, Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Instytut Francuski, Instytut Francuski w Polsce, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Samo Centrum Wszechświata, Hala Gwardii.

Patronat medialny: Chilli Zet, TVP Kultura, Didaskalia, Teatr, Aktivist, Notes na 6 tygodni, In Your Pocket,

E-teatr.pl, Teatralia.com.pl, TaniecPOLSKA.pl

Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Więcej informacji o festiwaluwww.cialoumysl.pl

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 20:30

Warszawa, Teatr Studio, pl. Defilad 1

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close