Wrocław/XI Mandala 2017/Atuty sztuki 2017: Yola Wesołowska „Musica in fine temporum” i Edyta Kozak „Moje własne interview®Fanny Panda. RE//MIX Jérôme Bel”

Zdjęcie: Wrocław/XI Mandala 2017/Atuty sztuki 2017: Yola Wesołowska „Musica in fine temporum” i Edyta Kozak „Moje własne interview®Fanny Panda. RE//MIX Jérôme Bel”

Edyta Kozak. Fot. Kasia Chmura-Cegiełkowska

Wersja do druku

Udostępnij

Centrum Inicjatyw Artystycznych zaprasza w ramach XI Mandala Performance Festival na pokaz dwóch spektakli jednego wieczoru: Musica in fine temporum Yola Wesołowska i Moje własne interview®Fanny Panda. RE//MIX Jérôme Bel Edyty Kozak. Spektakl Musica in fine temporum to sceniczna impresja na temat dzwiękowej symfonii opisywanej przez Hildegardę z Bingen w swoich wizjach początku i końca czasów. Natomiast spektakl Edyty Kozak powstał w ramach projektu RE// MIX Komuny//Warszawa.

Musica in fine temporum

Spektakl Musica in fine temporum to sceniczna impresja na temat dzwiękowej symfonii opisywanej przez Hildegardę z Bingen w swoich wizjach początku i końca czasów. Spektakl jest refleksją nad  możliwością przywrócenia i naprawienia ostatecznej harmonii we współczesnym świecie a którą w czasach średniowiecznych nazywano – musica mundana. W warstwie literackiej spektakl nawiązuje do tekstów autorstwa Hildegardy z Bingen. W muzycznej narracji pojawiają się fragmenty pieśni Hildegardy przeplatane sonorystyczną warstwą dżwiękową i otwartą improwizacją muzyczną. W warstwie wizualnej pojawią się  mandale nawiązujące do elementów kosmologicznych Hildegardy.

scenariusz, reżyseria, duff, mandale – wizualizacje: Yola Wesołowska

śpiew, shruti box: Izabela Młynarz

taniec, śpiew: Joanna Potkowska

narracja tekstowa, śpiew: Ewa Staroń

śpiew: Marta Ziobro

dilruba, contrabasso: Stan Michalak

Pokaz będzie wrocławską premierą.

Stan Michalak gra na instrumentach basowych, dilrubie, komponuje i zajmuje się elektroniką. Muzyczne korzenie Stana tkwią głęboko w tradycji europejskiej muzyki klasycznej, jazzu i szeroko pojmowanej kreatywnej improwizacji muzycznej. W latach 80. został laureatem festiwalu i konkursu Jazz Juniors w Krakowie i zostaje zaproszony do zespołu perkusisty Kazimierza Jonkisza. W tym czasie współpracuje również z Teatrem Wielkim w Łodzi. Współpracował i uczestniczył w różnych projektach muzycznych i teatralnych w Berlinie, dzieląc scenę z takimi artystami jak Bob Lenox, Kosta Lucacs, Tony Hurdle, Oliver Johnson, Hardi Zettler, Zam Johnson, DiCarlo Omm, Jocelyn B.Smith, Ernst Bier, Mack Goldsbury, Reggie Moore, Charles Owens, Frank Lacy, Veronika Vogel, Tal Balshaj, Yorgos Psirakis, Ashraf Sharif Khan, Ekkehard Woelk, Soon Kim, Akira Ando, Maurice de Martin, Andreas Weiser, Donna Braun, Mike Russell, Billy Bang. Koncertował z wielką, legendarną pieśniarką Earthą Kitt.

Yola Wesołowska – kompozytorka, wokalista, pianistka, performerka, nauczycielka, kompozytorka i reżyserka projektów interdyscyplinarnych i warsztatów (rytmika kreatywna, głos w procesie komunikacji, dźwięki intuitywne). Studiowała muzykę na Uniwersytecie Łódzkim, który ukończyła w 1980 roku. Pracę magisterska napisała pod kierunkiem wielkiego polskiego teoretyka muzyki prof. Franciszka Wesołowskiego. Studiowała kompozycję u prof. Bernarda Pietrzaka i śpiew klasyczny u prof. Izabeli Kobus. Studia podyplomowe odbyła na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Moje własne interview®Fanny Panda. RE//MIX Jérôme Bel

Francuski choreograf Jerôme Bel, zwany również filozofem tańca, po raz czwarty był głównym gościem Festiwalu Ciało Umysł w 2013 roku, którego pomysłodawczynią i dyrektorem artystycznym jest Edyta Kozak (spektakl Teatru HORA Disabled Theatre). W swojej twórczości Bel traktuje teatr jako fenomen społeczny. Wypracowanie ruchu do perfekcji nie leży w polu jego zainteresowań. Ciało jest dla niego polem, w którym ścierają się siły społeczne, polityczne i estetyczne.

Moje własne interview®Fanny Panda
E.K. Dlaczego wybrałaś na re//mix Jérôme’a Bela?
F.P. Coraz bardziej interesuje mnie sam człowiek, artysta – coraz mniej jego praca. Bel jest dla mnie niekomfortowy, podniecający, kontrolowanie nieobliczalny, prawie każda jego praca wywołuje u mnie tę samą reakcję „You… bastard”, zastawia sidła w miejscach, w których wydaje się, że nic już nie można upolować… Chcę pofantazjować z kimś, o kimś, kto mnie tyle lat trzyma w napięciu.

koncepcja i wykonanie: Edyta Kozak
wideo, dźwięk: Wojtek Kaniewski
światło: Tomasz Opęchowski
produkcja: Komuna Warszawa
premiera: 23 listopada 2013, Komuna Warszawa w ramach projektu RE// MIX

 

Edyta Kozak – tancerka, choreografka, animatorka i organizatorka wielu wydarzeń w obszarze tańca współczesnego. Obecnie jest dyrektorką Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł (od 2001), prezeską Fundacji Ciało/Umysł, jedną z głównych koordynatorek Kongresu Tańca w Warszawie (2011). Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Baletową (dyplom artystki tancerki) i Akademię Muzyczną (Wydział Pedagogiki Baletu; obecnie Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina) w Warszawie. Była solistką Teatru Wielkiego w Warszawie (1988-1990) i Stadttheater w Bernie (Szwajcaria: 1990-92) pod dyrekcją Fracois Klausa. Jest jednym z najbardziej spektakularnych przykładów zerwania z baletem klasycznym i zwrócenia się w stronę tańca współczesnego, aż do fascynacji jego formami eksperymentalnymi i konceptualnym nurtem nie-tańca. Widać to choćby na przykładzie formuły festiwalu Ciało/Umysł i innych wydarzeń organizowanych przez fundację  Ciało/Umysł.

Bilety: 25 zł

***

XI Mandala Performance Festival

Kurator festiwalu: Adam Kamiński

Projekt współfinansowany przez Wydział Kultury UM Wrocławia i MKiDN w ramach Stypendium twórczego z upowszechniania kultury.

MKiDN Stypendium (miniaturka)      Logo Wrocław (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 20:00

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close