Spektakle

Warszawa/XVI Festiwal Ciało/Umysł: Ramona Nagabczyńska „More (Morus/Więcej)”

Zdjęcie: Warszawa/XVI Festiwal Ciało/Umysł: Ramona Nagabczyńska „More (Morus/Więcej)”

Fot. Materiały Festiwalu Ciało/Umysł.

Wersja do druku

Udostępnij

More to spektakl taneczny na dwie tancerki, choreograficzna utopia na miarę Utopii brytyjskiego filozofa Tomasza Morusa (org. Thomas More), przywołanego w podwójnym znaczeniowo tytule. Stawia pytanie o wizje przyszłości, o to, czym jest/będzie tożsamość i ciało w nieustannie zmieniającym się świecie, w którym kluczową rolę odgrywają nowe technologie.

More, czyli „więcej”. Więcej niż człowiek, więcej niż ciało, więcej niż taniec. Przedstawienie Ramony Nagabczyńskiej (powstałe w ścisłej współpracy z Magdą Jędrą) jest pierwszą częścią trzyletniego cyklu Shift inspirowanego transhumanizmem, czyli dziedziną zajmującą się tym, jak przy pomocy maszyn, nauki i technologii człowiek poszerza/zwiększa swoje możliwości, zmierzając w przyszłości ku wyobrażonej ludzko-technologicznej hybrydzie.

W czasach, w których wydaje się, że dotychczasowe rozwiązania się wyczerpały, zwiększa się tendencja do fantazjowania na temat przyszłości, przy czym te fantazje więcej mówią o tym, kim jesteśmy dziś, niż o tym, co nadejdzie. Choreografkę szczególnie zainteresowały dwa fakty z dalszej i całkiem bliskiej przeszłości, odnoszące się do fantazji na temat przyszłości ludzkości. Oto w 1993 roku performer Genesis P’Orridge i jego partnerka Lady Jaye Breyer zaczynają proces stopniowej, wieloletniej transformacji własnych ciał. Ma ona doprowadzić do sytuacji, w której obydwa ciała nie tylko będą wyglądały tak samo, ale staną się tym samym, tworząc razem nową pandrogyniczną istotę. W 2017 roku Elon Musk zakłada firmę Neuralink, która pracuje nad bezprzewodowym interfejsem mózg-komputer, dzięki któremu ludzkie umysły połączą się bezpośrednio z bankiem pamięci cyfrowej, a kategorie tożsamości indywidualnej i zbiorowej będą musiały ulec radykalnemu przeobrażeniu.

Wychodząc od tych inspiracji, a także korzystając ze stylistyki sci-fi, horrorów klasy B i z projektów NASA, Nagabczyńska buduje sytuację, w której tożsamość traktowana jest, jako podlegająca ciągłej transformacji płynna materia, którą w procesie eksperymentów i zabawy wytwarzać można wciąż od nowa. Narzędziem transformacyjnym jest w More ruch i zmiana, które pozwalają przekraczać granice podmiotu. Pozwalają sprawdzić jak performujące ciało zachowa się w nowych, niemożliwych do przewidzenia warunkach. Choreografka główną strategią twórczą ustanawia mutację, powtórzenie, odbicie, symetrię, by szukać nowej samotransformującej się figury ruchowej – utopijnego systemu ruchowego.

Po spektaklu 1 października spotkanie z artystkami, prowadzenie: Anna Sańczuk.

choreografia: Ramona Nagabczyńska

wykonanie: Magda Jędra i Ramona Nagabczyńska

konsultacje dramaturgiczne: Karolina Kraczkowska

muzyka: Sasha Zakrevska

światła: Jan Cybis

tekst: Marcin Cecko

producent wykonawczy: Maria Sapeta

produkcja: Fundacja Ciało/Umysł

dofinansowanie: apapPerforming Europe 2020 w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa, m. st. Warszawa, MKiDN

premiera: 30 września 2017 Teatr Studio w Warszawie w ramach Festiwalu Ciało/Umysł

pokaz pracy w procesie: 17 lipca 2017 Nowy Teatr w Warszawie w ramach projektu Performing Europe

W spektaklu możliwe sceny nagości.

Ramona Nagabczyńska – urodzona w 1984 roku w Kanadzie polska tancerka i choreografka. Ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Warszawie, a następnie uczyła się na wydziale tańca współczesnego w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem oraz w London Contemporary Dance School. Związana z polską i brytyjską sceną taneczną. Współzałożycielka warszawskiego ośrodka Centrum w Ruchu. Jako tancerka współpracowała m.in. z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu, Darkin Ensemble i Tom Dale Company (Wielka Brytania), Davidem Wampachem z Francji oraz Clod Ensemble z Londynu, z którym występowała m.in. w galerii Tate Modern. W 2009 roku zrealizowała pierwszy solowy spektakl Man’s Best Friend w ramach programu Solo Projekt w Starym Browarze, a jej praca New (Dis)Order z 2012 została zaproszona do prestiżowej sieci AEROWAVES. Jest stałym gościem Festiwalu Ciało/Umysł, na którym prezentowano jej prace: interdyscyplinarny projekt Turao/Dziw (2010) i spektakl Actions to relate to Verbs (2015)  współprodukowane przez Fundację C/U, oraz performans The way things dinge (2014).

***

Bilety: 50/30 zł.

Festiwal Ciało/Umysł

Organizator: Fundacja Ciało/Umysł

Współorganizator: Nowy Teatr w Warszawie, STUDIO teatrgaleria

Partnerzy: Network APAP – Advancing Performing Arts Project, Węgierski Instytut Kultury w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Partner festiwalu i konferencji ,,Today Tomorrow”: Goethe-Institut

Patronat medialny: Aktivist, Didaskalia, E-teatr.pl, Notes na 6 Tygodni, Radio Dla Ciebie, taniecPOLSKA.pl, Teatrdlawas.pl, TVP Kultura, Uroda Życia.

Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków m.st. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.

Więcej informacji o wydarzeniach na: www.cialoumysl.pl

powiązane

Ludzie

Edyta Kozak

Edyta Kozak

  • tancerka
  • choreografka
  • kuratorka

More to spektakl taneczny na dwie tancerki, choreograficzna utopia na miarę Utopii brytyjskiego filozofa Tomasza Morusa (org. Thomas More), przywołanego w podwójnym znaczeniowo tytule. Stawia pytanie o wizje przyszłości, o to, czym jest/będzie tożsamość i ciało w nieustannie zmieniającym się świecie, w którym kluczową rolę odgrywają nowe technologie. More, czyli „więcej”. Więcej niż człowiek, więcej niż ciało, więcej niż taniec. Przedstawienie Ramony Nagabczyńskiej (powstałe w ścisłej współpracy z Magdą Jędrą) jest pierwszą częścią trzyletniego cyklu Shift inspirowanego transhumanizmem, czyli dziedziną zajmującą się tym, jak przy pomocy maszyn, nauki i technologii człowiek poszerza/zwiększa swoje możliwości, zmierzając w przyszłości ku wyobrażonej ludzko-technologicznej hybrydzie. W czasach, w których wydaje się, że dotychczasowe rozwiązania się wyczerpały, zwiększa się tendencja do fantazjowania na temat przyszłości, przy czym te fantazje więcej mówią o tym, kim jesteśmy dziś, niż o tym, co nadejdzie. Choreografkę szczególnie zainteresowały dwa fakty z dalszej i całkiem bliskiej przeszłości, odnoszące się do fantazji na temat przyszłości ludzkości. Oto w 1993 roku performer Genesis P’Orridge i jego partnerka Lady Jaye Breyer zaczynają proces stopniowej, wieloletniej transformacji własnych ciał. Ma ona doprowadzić do sytuacji, w której obydwa ciała nie tylko będą wyglądały tak samo, ale staną się t’ym samym, tworząc razem nową pandrogyniczną istotę. W 2017 roku Elon Musk zakłada firmę Neuralink, która pracuje nad bezprzewodowym interfejsem mózg-komputer, dzięki któremu ludzkie umysły połączą się bezpośrednio z bankiem pamięci cyfrowej, a kategorie tożsamości indywidualnej i zbiorowej będą musiały ulec radykalnemu przeobrażeniu. Wychodząc od tych inspiracji, a także korzystając ze stylistyki sci-fi, horrorów klasy B i z projektów NASA, Nagabczyńska buduje sytuację, w której tożsamość traktowana jest, jako podlegająca ciągłej transformacji płynna materia, którą w procesie eksperymentów i zabawy wytwarzać można wciąż od nowa. Narzędziem transformacyjnym jest w More ruch i zmiana, które pozwalają przekraczać granice podmiotu. Pozwalają sprawdzić jak performujące ciało zachowa się w nowych, niemożliwych do przewidzenia warunkach. Choreografka główną strategią twórczą ustanawia mutację, powtórzenie, odbicie, symetrię, by szukać nowej samotransformującej się figury ruchowej – utopijnego systemu ruchowego. Po spektaklu 1 października spotkanie z artystkami, prowadzenie: Anna Sańczuk. choreografia: Ramona Nagabczyńska wykonanie: Magda Jędra i Ramona Nagabczyńska konsultacje dramaturgiczne: Karolina Kraczkowska muzyka: Sasha Zakrevska światła: Jan Cybis tekst: Marcin Cecko producent wykonawczy: Maria Sapeta produkcja: Fundacja Ciało/Umysł dofinansowanie: apap – Performing Europe 2020 w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa, m. st. Warszawa, MKiDN premiera: 30 września 2017 Teatr Studio w Warszawie w ramach Festiwalu Ciało/Umysł pokaz pracy w procesie: 17 lipca 2017 Nowy Teatr w Warszawie w ramach projektu Performing Europe W spektaklu możliwe sceny nagości. Ramona Nagabczyńska – urodzona w 1984 roku w Kanadzie polska tancerka i choreografka. Ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Warszawie, a następnie uczyła się na wydziale tańca współczesnego w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem oraz w London Contemporary Dance School. Związana z polską i brytyjską sceną taneczną. Współzałożycielka warszawskiego ośrodka Centrum w Ruchu. Jako tancerka współpracowała m.in. z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu, Darkin Ensemble i Tom Dale Company (Wielka Brytania), Davidem Wampachem z Francji oraz Clod Ensemble z Londynu, z którym występowała m.in. w galerii Tate Modern. W 2009 roku zrealizowała pierwszy solowy spektakl Man’s Best Friend w ramach programu Solo Projekt w Starym Browarze, a jej praca New (Dis)Order z 2012 została zaproszona do prestiżowej sieci AEROWAVES. Jest stałym gościem Festiwalu Ciało/Umysł, na którym prezentowano jej prace: interdyscyplinarny projekt Turao/Dziw (2010) i spektakl Actions to relate to Verbs (2015)  – współprodukowane przez Fundację C/U, oraz performans The way things dinge (2014). *** Bilety: 50/30 zł. Festiwal Ciało/Umysł Organizator: Fundacja Ciało/Umysł Współorganizator: Nowy Teatr w Warszawie, STUDIO teatrgaleria Partnerzy: Network APAP – Advancing Performing Arts Project, Węgierski Instytut Kultury w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Partner festiwalu i konferencji ,,Today Tomorrow”: Goethe-Institut Patronat medialny: Aktivist, Didaskalia, E-teatr.pl, Notes na 6 Tygodni, Radio Dla Ciebie, taniecPOLSKA.pl, Teatrdlawas.pl, TVP Kultura, Uroda Życia. Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków m.st. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”. Więcej informacji o wydarzeniach na: www.cialoumysl.pl

Magdalena Jędra

Magdalena Jędra

More to spektakl taneczny na dwie tancerki, choreograficzna utopia na miarę Utopii brytyjskiego filozofa Tomasza Morusa (org. Thomas More), przywołanego w podwójnym znaczeniowo tytule. Stawia pytanie o wizje przyszłości, o to, czym jest/będzie tożsamość i ciało w nieustannie zmieniającym się świecie, w którym kluczową rolę odgrywają nowe technologie. More, czyli „więcej”. Więcej niż człowiek, więcej niż ciało, więcej niż taniec. Przedstawienie Ramony Nagabczyńskiej (powstałe w ścisłej współpracy z Magdą Jędrą) jest pierwszą częścią trzyletniego cyklu Shift inspirowanego transhumanizmem, czyli dziedziną zajmującą się tym, jak przy pomocy maszyn, nauki i technologii człowiek poszerza/zwiększa swoje możliwości, zmierzając w przyszłości ku wyobrażonej ludzko-technologicznej hybrydzie. W czasach, w których wydaje się, że dotychczasowe rozwiązania się wyczerpały, zwiększa się tendencja do fantazjowania na temat przyszłości, przy czym te fantazje więcej mówią o tym, kim jesteśmy dziś, niż o tym, co nadejdzie. Choreografkę szczególnie zainteresowały dwa fakty z dalszej i całkiem bliskiej przeszłości, odnoszące się do fantazji na temat przyszłości ludzkości. Oto w 1993 roku performer Genesis P’Orridge i jego partnerka Lady Jaye Breyer zaczynają proces stopniowej, wieloletniej transformacji własnych ciał. Ma ona doprowadzić do sytuacji, w której obydwa ciała nie tylko będą wyglądały tak samo, ale staną się t’ym samym, tworząc razem nową pandrogyniczną istotę. W 2017 roku Elon Musk zakłada firmę Neuralink, która pracuje nad bezprzewodowym interfejsem mózg-komputer, dzięki któremu ludzkie umysły połączą się bezpośrednio z bankiem pamięci cyfrowej, a kategorie tożsamości indywidualnej i zbiorowej będą musiały ulec radykalnemu przeobrażeniu. Wychodząc od tych inspiracji, a także korzystając ze stylistyki sci-fi, horrorów klasy B i z projektów NASA, Nagabczyńska buduje sytuację, w której tożsamość traktowana jest, jako podlegająca ciągłej transformacji płynna materia, którą w procesie eksperymentów i zabawy wytwarzać można wciąż od nowa. Narzędziem transformacyjnym jest w More ruch i zmiana, które pozwalają przekraczać granice podmiotu. Pozwalają sprawdzić jak performujące ciało zachowa się w nowych, niemożliwych do przewidzenia warunkach. Choreografka główną strategią twórczą ustanawia mutację, powtórzenie, odbicie, symetrię, by szukać nowej samotransformującej się figury ruchowej – utopijnego systemu ruchowego. Po spektaklu 1 października spotkanie z artystkami, prowadzenie: Anna Sańczuk. choreografia: Ramona Nagabczyńska wykonanie: Magda Jędra i Ramona Nagabczyńska konsultacje dramaturgiczne: Karolina Kraczkowska muzyka: Sasha Zakrevska światła: Jan Cybis tekst: Marcin Cecko producent wykonawczy: Maria Sapeta produkcja: Fundacja Ciało/Umysł dofinansowanie: apap – Performing Europe 2020 w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa, m. st. Warszawa, MKiDN premiera: 30 września 2017 Teatr Studio w Warszawie w ramach Festiwalu Ciało/Umysł pokaz pracy w procesie: 17 lipca 2017 Nowy Teatr w Warszawie w ramach projektu Performing Europe W spektaklu możliwe sceny nagości. Ramona Nagabczyńska – urodzona w 1984 roku w Kanadzie polska tancerka i choreografka. Ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Warszawie, a następnie uczyła się na wydziale tańca współczesnego w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem oraz w London Contemporary Dance School. Związana z polską i brytyjską sceną taneczną. Współzałożycielka warszawskiego ośrodka Centrum w Ruchu. Jako tancerka współpracowała m.in. z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu, Darkin Ensemble i Tom Dale Company (Wielka Brytania), Davidem Wampachem z Francji oraz Clod Ensemble z Londynu, z którym występowała m.in. w galerii Tate Modern. W 2009 roku zrealizowała pierwszy solowy spektakl Man’s Best Friend w ramach programu Solo Projekt w Starym Browarze, a jej praca New (Dis)Order z 2012 została zaproszona do prestiżowej sieci AEROWAVES. Jest stałym gościem Festiwalu Ciało/Umysł, na którym prezentowano jej prace: interdyscyplinarny projekt Turao/Dziw (2010) i spektakl Actions to relate to Verbs (2015)  – współprodukowane przez Fundację C/U, oraz performans The way things dinge (2014). *** Bilety: 50/30 zł. Festiwal Ciało/Umysł Organizator: Fundacja Ciało/Umysł Współorganizator: Nowy Teatr w Warszawie, STUDIO teatrgaleria Partnerzy: Network APAP – Advancing Performing Arts Project, Węgierski Instytut Kultury w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Partner festiwalu i konferencji ,,Today Tomorrow”: Goethe-Institut Patronat medialny: Aktivist, Didaskalia, E-teatr.pl, Notes na 6 Tygodni, Radio Dla Ciebie, taniecPOLSKA.pl, Teatrdlawas.pl, TVP Kultura, Uroda Życia. Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków m.st. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”. Więcej informacji o wydarzeniach na: www.cialoumysl.pl

Ramona Nagabczyńska

Ramona Nagabczyńska

More to spektakl taneczny na dwie tancerki, choreograficzna utopia na miarę Utopii brytyjskiego filozofa Tomasza Morusa (org. Thomas More), przywołanego w podwójnym znaczeniowo tytule. Stawia pytanie o wizje przyszłości, o to, czym jest/będzie tożsamość i ciało w nieustannie zmieniającym się świecie, w którym kluczową rolę odgrywają nowe technologie. More, czyli „więcej”. Więcej niż człowiek, więcej niż ciało, więcej niż taniec. Przedstawienie Ramony Nagabczyńskiej (powstałe w ścisłej współpracy z Magdą Jędrą) jest pierwszą częścią trzyletniego cyklu Shift inspirowanego transhumanizmem, czyli dziedziną zajmującą się tym, jak przy pomocy maszyn, nauki i technologii człowiek poszerza/zwiększa swoje możliwości, zmierzając w przyszłości ku wyobrażonej ludzko-technologicznej hybrydzie. W czasach, w których wydaje się, że dotychczasowe rozwiązania się wyczerpały, zwiększa się tendencja do fantazjowania na temat przyszłości, przy czym te fantazje więcej mówią o tym, kim jesteśmy dziś, niż o tym, co nadejdzie. Choreografkę szczególnie zainteresowały dwa fakty z dalszej i całkiem bliskiej przeszłości, odnoszące się do fantazji na temat przyszłości ludzkości. Oto w 1993 roku performer Genesis P’Orridge i jego partnerka Lady Jaye Breyer zaczynają proces stopniowej, wieloletniej transformacji własnych ciał. Ma ona doprowadzić do sytuacji, w której obydwa ciała nie tylko będą wyglądały tak samo, ale staną się t’ym samym, tworząc razem nową pandrogyniczną istotę. W 2017 roku Elon Musk zakłada firmę Neuralink, która pracuje nad bezprzewodowym interfejsem mózg-komputer, dzięki któremu ludzkie umysły połączą się bezpośrednio z bankiem pamięci cyfrowej, a kategorie tożsamości indywidualnej i zbiorowej będą musiały ulec radykalnemu przeobrażeniu. Wychodząc od tych inspiracji, a także korzystając ze stylistyki sci-fi, horrorów klasy B i z projektów NASA, Nagabczyńska buduje sytuację, w której tożsamość traktowana jest, jako podlegająca ciągłej transformacji płynna materia, którą w procesie eksperymentów i zabawy wytwarzać można wciąż od nowa. Narzędziem transformacyjnym jest w More ruch i zmiana, które pozwalają przekraczać granice podmiotu. Pozwalają sprawdzić jak performujące ciało zachowa się w nowych, niemożliwych do przewidzenia warunkach. Choreografka główną strategią twórczą ustanawia mutację, powtórzenie, odbicie, symetrię, by szukać nowej samotransformującej się figury ruchowej – utopijnego systemu ruchowego. Po spektaklu 1 października spotkanie z artystkami, prowadzenie: Anna Sańczuk. choreografia: Ramona Nagabczyńska wykonanie: Magda Jędra i Ramona Nagabczyńska konsultacje dramaturgiczne: Karolina Kraczkowska muzyka: Sasha Zakrevska światła: Jan Cybis tekst: Marcin Cecko producent wykonawczy: Maria Sapeta produkcja: Fundacja Ciało/Umysł dofinansowanie: apap – Performing Europe 2020 w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa, m. st. Warszawa, MKiDN premiera: 30 września 2017 Teatr Studio w Warszawie w ramach Festiwalu Ciało/Umysł pokaz pracy w procesie: 17 lipca 2017 Nowy Teatr w Warszawie w ramach projektu Performing Europe W spektaklu możliwe sceny nagości. Ramona Nagabczyńska – urodzona w 1984 roku w Kanadzie polska tancerka i choreografka. Ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Warszawie, a następnie uczyła się na wydziale tańca współczesnego w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem oraz w London Contemporary Dance School. Związana z polską i brytyjską sceną taneczną. Współzałożycielka warszawskiego ośrodka Centrum w Ruchu. Jako tancerka współpracowała m.in. z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu, Darkin Ensemble i Tom Dale Company (Wielka Brytania), Davidem Wampachem z Francji oraz Clod Ensemble z Londynu, z którym występowała m.in. w galerii Tate Modern. W 2009 roku zrealizowała pierwszy solowy spektakl Man’s Best Friend w ramach programu Solo Projekt w Starym Browarze, a jej praca New (Dis)Order z 2012 została zaproszona do prestiżowej sieci AEROWAVES. Jest stałym gościem Festiwalu Ciało/Umysł, na którym prezentowano jej prace: interdyscyplinarny projekt Turao/Dziw (2010) i spektakl Actions to relate to Verbs (2015)  – współprodukowane przez Fundację C/U, oraz performans The way things dinge (2014). *** Bilety: 50/30 zł. Festiwal Ciało/Umysł Organizator: Fundacja Ciało/Umysł Współorganizator: Nowy Teatr w Warszawie, STUDIO teatrgaleria Partnerzy: Network APAP – Advancing Performing Arts Project, Węgierski Instytut Kultury w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Partner festiwalu i konferencji ,,Today Tomorrow”: Goethe-Institut Patronat medialny: Aktivist, Didaskalia, E-teatr.pl, Notes na 6 Tygodni, Radio Dla Ciebie, taniecPOLSKA.pl, Teatrdlawas.pl, TVP Kultura, Uroda Życia. Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków m.st. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”. Więcej informacji o wydarzeniach na: www.cialoumysl.pl

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close