Warszawa/XVII Festiwal Ciało/Umysł: Pokazy filmów „#3 BERLIN”, „#5 BEJRUT”

Zdjęcie: Warszawa/XVII Festiwal Ciało/Umysł: Pokazy filmów „#3 BERLIN”, „#5 BEJRUT”

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach XVII edycji Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł Fundacja Ciało/Umysł zaprasza na Pokazy filmów #3 BERLIN oraz #5 BEJRUT autorstwa berlińskich artystów Daniela Köttera i Constanze Fischbeck z cyklu state-theatre – Bejrut, Berlin i Teheran.

 

Wstęp wolny.

 

State-theatre (państwo teatr) to modułowy projekt artystyczny, który bada warunki dla sztuk performatywnych w sześciu miastach: Lagos, Teheranie, Berlinie oraz Detroit, Bejrucie i Mönchengladbach. Pierwsza trylogia koncentruje się na reprezentatywnej dla państwa architekturze teatrów narodowych i państwowych w Lagos, Teheranie i Berlinie, które tymczasowo utraciły swoją zamierzoną funkcję społeczną i polityczną. Druga trylogia analizuje alternatywne miejsca spotkań w zmieniających się nieustannie miastach oraz performatywne walory przestrzeni publicznych w Bejrucie, Detroit i Mönchengladbach.

Jak stworzyć miejsce dla twórczego życia kulturalnego po zakończeniu epoki klasycznej architektury teatralnej? Każde przeprowadzone przez twórców filmów studium przypadku wychodzi od miejsc, które pozbyły się funkcji społecznych: opuszczonych obszarów, placów budowy, nieużywanych lub reinterpretowanych budynków – pustych przestrzeni w miejskiej tkance, oraz budynków, które miały być symbolicznymi miejscami zgromadzeń artystycznych: teatrami. „Teatr” staje się tu po prostu synonimem symbolicznego miejsca spotkań.
www.state-theatre.de

 


#5 BEJRUT , pokaz o 
godz. 18.30 

 

Architektura śródmieścia Bejrutu jest odbiciem podzielonego klasowo społeczeństwa; nie ma tu powszechnie dostępnej przestrzeni publicznej. Są ruiny z okresy wojny domowej obok nieużywanych teatrów i kin, rekonstrukcje obok pustych przestrzeni, butiki projektantów obok pustostanów, wojskowe barykady obok przybytków religijnych. I w samym centrum „Plac Męczenników”, przestrzeń symboliczna, niemożliwy „teatr narodowy dla Libanu”. Sześcioro bejrutczyków towarzyszy kamerze podczas godzinnego spaceru po centrum miasta i opowiada o przestrzeni pomiędzy zabudowanym, przemienionym i zburzonym, która jest ich osobistą „sceną teatralną”.

 

Udział biorą: Rani al Raji, Amira Soleh, Antoine Moultaka, Karim Makarem, Nesrine Khoder, Maxime Hourani

 

– state-theatre #3 BERLIN, pokaz o godz. 19.30

 

Staatsoper Unter den Linden to najstarszy budynek teatralny w Berlinie, zbudowany w 1741 roku. W swojej historii reprezentował najbardziej przeciwstawne systemy polityczne, od Cesarstwa Niemieckiego do narodowego socjalizmu i socjalizmu okresu NRD. Jego układ architektoniczny był kilkakrotnie zmieniany i rekonstruowany. Od września 2010 roku Opera ponownie stała się placem budowy na kilka lat. Po trwających rok gorących debatach przedstawiciele państwa wybrali architektów, których zadaniem było zachowanie neorokokowego układu budynku. Robotnicy wkroczyli na scenę.

 

Udział biorą: Hermann Heisig, Elpida Orfanidou

 

O twórcach: 

  

Daniel Kötter – reżyser i artysta wideo, którego twórczość oscyluje między różnymi mediami i kontekstami instytucjonalnymi, łącząc techniki filmu strukturalnego z elementami dokumentalnymi oraz eksperymentalnym teatrem muzycznym. W latach 2008-2011 opracował trylogię wideo Arbeit und Freizeit. Spektakle jego teatru muzycznego powstałe we współpracy z kompozytorem Hannesem Seidlem były pokazywane na wielu międzynarodowych festiwalach. Film Katalog jego autorstwa, nakręcony w dwunastu krajach wokół Morza Śródziemnego, przedstawiał miejsca i praktyki związane z definicją sfery publicznej.

 

Constanze Fischbeck – autorka filmów, scenografka, kuratorka i wykładowczyni w obszarach teatru i sztuk wizualnych. Współpracuje przy projektach teatralnych z reżyserami Saschą Bunge i Gudrun Herrbold. Jej prace filmowe odnoszą się do konkretnych lokalizacji i kontekstów społecznych, łączą analizę przestrzeni z podejściem performatywnym, dokumentalnym i dyskursywnym. Mieszka w Berlinie. Obecnie pracuje nad projektem wystawy i performansu na temat krajobrazów „po wydobyciu” w Niemczech i Nigerii.

 

Constanze Fischbeck i Daniel Kötter od 2007 współpracują przy projektach interdyscyplinarnych, jak np. Benzin – rekonstrukcja systemów wymiany w Lagos (siedmiokanałowa przestrzenna instalacja wideo przedstawiona w Instytucie Goethego w Lagos oraz w Domu Kultur Świata w Berlinie w 2008 roku). Ich wspólny największy projekt to state-theatre, sześć eksperymentalnych filmów dokumentalnych o przestrzeni dla sztuk performatywnych i miejscu dla teatru, nakręconych w Lagos, Teheranie, Berlinie, Detroit, Bejrucie i Mönchengladbach (2009-2014), pokazywanych na festiwalach, w teatrach, galeriach i uniwersytetach na całym świecie. Seria poświęcona jest badaniu miejskich i społeczno-politycznych warunków performatywności.

 

 

***

 

O Festiwalu:

 

Zaproszeni w 2018 roku na Ciało/Umysł artyści stawiają sobie i nam osobiste pytania – bez oskarżeń, gotowych rozwiązań i jednoznacznych odpowiedzi. Mierzą się ze stereotypami, sięgają do bogatej tradycyjnej kultury swoich krajów po to, by mówić o ich współczesności. Zapisane w spektaklach indywidualne doświadczenie otwiera możliwość porozumienia opartego na empatii, pozwala zrewidować to, co znane. Jest punktem wyjścia do rozmowy zarówno o Europie i świecie arabskim, jak i o nas samych.

 

Artyści, czerpiąc z tradycyjnej muzyki swoich krajów, korzystając z nowych form sztuki tańca i performansu tworzą współczesną opowieść o tym, jak nowe wciąż spotyka się ze starym. Pośrednio przypomnimy też o obecnych problemach geopolitycznych. W pracach odnajdziemy napięcia panujące na Bliskim Wschodzie, skąd artyści pochodzą. Będziemy mówić o burzeniu starożytnych zabytków, o kruchości przedmiotów i ludzkiego życia, ale też o podwójności kultury, wygnaniu i nieobecności. Będziemy badać obszary, które konfrontują z iluzjami i nadziejami związanymi z twórczością, i te, które dotykają tematów podporządkowania, manipulacji i wzajemnej zależności. W czasie, kiedy wszystkie światła skierowane są na kobiety, my zobaczymy, jak w tym świecie radzą sobie mężczyźni.

 

Zatem: zorientuj się! – gdzie teraz tak naprawdę jesteś? Zorientuj się! – czy Wschód może być bliski? Zorientuj się! – jaka jest twoja orientacja? Rozejrzyj się wokół siebie! – zachowaj czujność wobec świata, zobacz co się wokół zmienia, wejrzyj w siebie, a może przeorientuj się, jeśli się zgubiłeś…

 

Edyta Kozak, dyrektor artystyczna

 

W programie XVII edycji Ciało /Umysł spektakle artystów z Tunezji / Francji, Libanu i Austrii, premierowe pokazy polskich artystów, walka taneczna i warsztaty z udziałem młodych artystów, panele dyskusyjne, spotkania z artystami, arabska kuchnia i muzyka.

Zorientuj się! Przyjdź na Ciało/Umysł 

 

 

Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak

Organizator: Fundacja Ciało/Umysł

Współorganizator: STUDIO teatrgaleria

Partnerzy: network apap – advancing performing arts project, program Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”, Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Instytut Francuski, Instytut Francuski w Polsce, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Samo Centrum Wszechświata, Hala Gwardii.

Patronat medialny: Chilli Zet, TVP Kultura, Didaskalia, Teatr, Aktivist, Notes na 6 tygodni, In Your Pocket,

E-teatr.pl, Teatralia.com.pl, TaniecPOLSKA.pl

Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Więcej informacjihttp://2018.cialoumysl.pl/

 

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

Warszawa: Teatr Studio, plac Defilad 1, mikro scena

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close