Spektakle

Warszawa/XVII Festiwal Ciało/Umysł: Tomasz Bazan (Polska) „Manfred Macx”

Zdjęcie: Warszawa/XVII Festiwal Ciało/Umysł: Tomasz Bazan (Polska) „Manfred Macx”

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach XVII edycji Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł Fundacja Ciało/Umysł zaprasza na premierę spektaklu Tomasza Bazana Manfred Macx. To solo inspirowane futurystyczną powieścią Accelerando. Będzie to rekonstrukcja ostatniego dzieła fikcyjnego choreografa-geniusza Manfreda Macxa, złożona z odnalezionych zapisów wideo. To opowieść o artyście ekstremalnym, który w sztuce szuka ostatecznej wolności, aż po całkowite wyzwolenie się z ciała.

Spektakl Manfred Macx to szczególny przypadek tzw. mockumentu (czyli „udawanego” dokumentu). Macx to bohater powieści Charlesa Strossa, która opowiada o dążeniu człowieka, by móc porzucić ciało będące już tylko zużytym pojemnikiem  i stać się czystą świadomością. Po temat sięgnął tancerz i choreograf Tomasz Bazan, ukrywając się za podwójnym alter ego – nieistniejącego, wykreowanego artysty i zaproszonego do projektu realnego tancerza – Patryka Rybarskiego (m.in. nagradzanego mistrza pole dance).

Jak wyjaśnia twórca:

Solo jest efektem moich przemyśleń na temat sytuacji artysty i momentu tworzenia, ale w specyficznych okolicznościach – pomiędzy wypaleniem systemowym, a marzeniem bezkompromisowego konstruowania form ciała w przestrzeni fizykalnej. Ciało jest dla mnie ostatecznym środkiem i odniesieniem, zmywającym warstwy dramaturgii, koncepcji, odniesień.

Co zobaczymy na scenie? Samego Manfreda Macxa, który postanowił stworzyć swoje opus magnum. Macx szuka maksymalnej amplitudy, jego marzenie to doprowadzenie ciała do ekstremów, aby w tym procesie móc obserwować jak pojemnik ciała się opróżnia, a tym samym przekracza próg cielesności. Macx czuje, że tkwi w języku artystycznym, który został mu narzucony przez splot okoliczności, postanawia więc stworzyć bezkompromisową pracę. Opinia publiczna wydaje werdykt: Macx się skończył. Kiedy zaczął tworzyć rewolucyjną choreografię – znika. Ocalały po nim jedynie zarejestrowane fragmenty studyjnych prac i na nich bazuje (rzekoma) rekonstrukcja Bazana.

Ruch sceniczny wyznaczają tu trzy obsesje choreografa Macxa-Bazana: upadek ciała, rozwibrowanie oraz ciało jako naczynie, które jest medium medytacji. Performer tańczy bez użycia wzroku (z zakrytymi oczami) i poszukuje swoich ekstremów w ramach narzuconych przez choreografa form ruchowych. Tancerzowi towarzyszą fragmenty choreografii Macxa – skany jego ciała w 3D i rozszerzona rzeczywistość, rzutowane na ekran.

Jak wyjaśnia Bazan-Macx, solo jest próbą zaproszenia widowni do świata studyjnego: z jednej strony precyzyjnie skonstruowanego, z drugiej – otwartego. To manifest Macxa-Bazana: sztuka jako płynna fluktuacja, nie zamknięta, w ciągłym procesie przemian: niczym utopijne perpetuum mobile. To doświadczenie, nie efekt. Proces, nie wynik.

Manifestem Bazana-Macxa mógłby być cytat z konceptualisty Leszka Przyjemskiego, który powoływał w PRL-u nieistniejące „antyinstytucje” sztuki: Oświadczam, że moje widzenie obrazu jest arcydziełem, jego treści i formy nie będę uzgadniał z nikim.

Bilety: 40/30 zł

Więcej o wydarzeniachhttp://2018.cialoumysl.pl

reżyseria i choreografia: Tomasz Bazan
taniec: Patryk Rybarski, Krystyna Lama Szydłowska
wizualizacje: Marcin Kossakowski
dźwięk: Edka Jarząb

***

O Festiwalu:

Zaproszeni w 2018 roku na Ciało/Umysł artyści stawiają sobie i nam osobiste pytania – bez oskarżeń, gotowych rozwiązań i jednoznacznych odpowiedzi. Mierzą się ze stereotypami, sięgają do bogatej tradycyjnej kultury swoich krajów po to, by mówić o ich współczesności. Zapisane w spektaklach indywidualne doświadczenie otwiera możliwość porozumienia opartego na empatii, pozwala zrewidować to, co znane. Jest punktem wyjścia do rozmowy zarówno o Europie i świecie arabskim, jak i o nas samych.

Artyści, czerpiąc z tradycyjnej muzyki swoich krajów, korzystając z nowych form sztuki tańca i performansu tworzą współczesną opowieść o tym, jak nowe wciąż spotyka się ze starym. Pośrednio przypomnimy też o obecnych problemach geopolitycznych. W pracach odnajdziemy napięcia panujące na Bliskim Wschodzie, skąd artyści pochodzą. Będziemy mówić o burzeniu starożytnych zabytków, o kruchości przedmiotów i ludzkiego życia, ale też o podwójności kultury, wygnaniu i nieobecności. Będziemy badać obszary, które konfrontują z iluzjami i nadziejami związanymi z twórczością, i te, które dotykają tematów podporządkowania, manipulacji i wzajemnej zależności. W czasie, kiedy wszystkie światła skierowane są na kobiety, my zobaczymy, jak w tym świecie radzą sobie mężczyźni.

Zatem: zorientuj się! – gdzie teraz tak naprawdę jesteś? Zorientuj się! – czy Wschód może być bliski? Zorientuj się! – jaka jest twoja orientacja? Rozejrzyj się wokół siebie! – zachowaj czujność wobec świata, zobacz co się wokół zmienia, wejrzyj w siebie, a może przeorientuj się, jeśli się zgubiłeś…

Edyta Kozak, dyrektor artystyczna

W programie 17. edycji Ciało /Umysł spektakle artystów z Tunezji / Francji, Libanu i Austrii, premierowe pokazy polskich artystów, walka taneczna i warsztaty z udziałem młodych artystów, panele dyskusyjne, spotkania z artystami, arabska kuchnia i muzyka.

Zorientuj się! Przyjdź na Ciało/Umysł | Więcej informacji o festiwalu na www.cialoumysl.pl

Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak

Organizator: Fundacja Ciało/Umysł

Współorganizator: STUDIO teatrgaleria

Partnerzy: network apap – advancing performing arts project, program Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”, Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Instytut Francuski, Instytut Francuski w Polsce, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Samo Centrum Wszechświata, Hala Gwardii.

Patronat medialny: Chilli Zet, TVP Kultura, Didaskalia, Teatr, Aktivist, Notes na 6 tygodni, In Your Pocket,

E-teatr.pl, Teatralia.com.pl, TaniecPOLSKA.pl

Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

powiązane

Ludzie

Edyta Kozak

Edyta Kozak

  • tancerka
  • choreografka
  • kuratorka

W ramach XVII edycji Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł Fundacja Ciało/Umysł zaprasza na premierę spektaklu Tomasza Bazana Manfred Macx. To solo inspirowane futurystyczną powieścią Accelerando. Będzie to rekonstrukcja ostatniego dzieła fikcyjnego choreografa-geniusza Manfreda Macxa, złożona z odnalezionych zapisów wideo. To opowieść o artyście ekstremalnym, który w sztuce szuka ostatecznej wolności, aż po całkowite wyzwolenie się z ciała. Spektakl Manfred Macx to szczególny przypadek tzw. mockumentu (czyli „udawanego” dokumentu). Macx to bohater powieści Charlesa Strossa, która opowiada o dążeniu człowieka, by móc porzucić ciało będące już tylko zużytym pojemnikiem  i stać się czystą świadomością. Po temat sięgnął tancerz i choreograf Tomasz Bazan, ukrywając się za podwójnym alter ego – nieistniejącego, wykreowanego artysty i zaproszonego do projektu realnego tancerza – Patryka Rybarskiego (m.in. nagradzanego mistrza pole dance). Jak wyjaśnia twórca: Solo jest efektem moich przemyśleń na temat sytuacji artysty i momentu tworzenia, ale w specyficznych okolicznościach – pomiędzy wypaleniem systemowym, a marzeniem bezkompromisowego konstruowania form ciała w przestrzeni fizykalnej. Ciało jest dla mnie ostatecznym środkiem i odniesieniem, zmywającym warstwy dramaturgii, koncepcji, odniesień. Co zobaczymy na scenie? Samego Manfreda Macxa, który postanowił stworzyć swoje opus magnum. Macx szuka maksymalnej amplitudy, jego marzenie to doprowadzenie ciała do ekstremów, aby w tym procesie móc obserwować jak pojemnik ciała się opróżnia, a tym samym przekracza próg cielesności. Macx czuje, że tkwi w języku artystycznym, który został mu narzucony przez splot okoliczności, postanawia więc stworzyć bezkompromisową pracę. Opinia publiczna wydaje werdykt: Macx się skończył. Kiedy zaczął tworzyć rewolucyjną choreografię – znika. Ocalały po nim jedynie zarejestrowane fragmenty studyjnych prac i na nich bazuje (rzekoma) rekonstrukcja Bazana. Ruch sceniczny wyznaczają tu trzy obsesje choreografa Macxa-Bazana: upadek ciała, rozwibrowanie oraz ciało jako naczynie, które jest medium medytacji. Performer tańczy bez użycia wzroku (z zakrytymi oczami) i poszukuje swoich ekstremów w ramach narzuconych przez choreografa form ruchowych. Tancerzowi towarzyszą fragmenty choreografii Macxa – skany jego ciała w 3D i rozszerzona rzeczywistość, rzutowane na ekran. Jak wyjaśnia Bazan-Macx, solo jest próbą zaproszenia widowni do świata studyjnego: z jednej strony precyzyjnie skonstruowanego, z drugiej – otwartego. To manifest Macxa-Bazana: sztuka jako płynna fluktuacja, nie zamknięta, w ciągłym procesie przemian: niczym utopijne perpetuum mobile. To doświadczenie, nie efekt. Proces, nie wynik. Manifestem Bazana-Macxa mógłby być cytat z konceptualisty Leszka Przyjemskiego, który powoływał w PRL-u nieistniejące „antyinstytucje” sztuki: Oświadczam, że moje widzenie obrazu jest arcydziełem, jego treści i formy nie będę uzgadniał z nikim. Bilety: 40/30 zł Więcej o wydarzeniach: http://2018.cialoumysl.pl reżyseria i choreografia: Tomasz Bazan taniec: Patryk Rybarski, Krystyna Lama Szydłowska wizualizacje: Marcin Kossakowski dźwięk: Edka Jarząb *** O Festiwalu: Zaproszeni w 2018 roku na Ciało/Umysł artyści stawiają sobie i nam osobiste pytania – bez oskarżeń, gotowych rozwiązań i jednoznacznych odpowiedzi. Mierzą się ze stereotypami, sięgają do bogatej tradycyjnej kultury swoich krajów po to, by mówić o ich współczesności. Zapisane w spektaklach indywidualne doświadczenie otwiera możliwość porozumienia opartego na empatii, pozwala zrewidować to, co znane. Jest punktem wyjścia do rozmowy zarówno o Europie i świecie arabskim, jak i o nas samych. Artyści, czerpiąc z tradycyjnej muzyki swoich krajów, korzystając z nowych form sztuki tańca i performansu tworzą współczesną opowieść o tym, jak nowe wciąż spotyka się ze starym. Pośrednio przypomnimy też o obecnych problemach geopolitycznych. W pracach odnajdziemy napięcia panujące na Bliskim Wschodzie, skąd artyści pochodzą. Będziemy mówić o burzeniu starożytnych zabytków, o kruchości przedmiotów i ludzkiego życia, ale też o podwójności kultury, wygnaniu i nieobecności. Będziemy badać obszary, które konfrontują z iluzjami i nadziejami związanymi z twórczością, i te, które dotykają tematów podporządkowania, manipulacji i wzajemnej zależności. W czasie, kiedy wszystkie światła skierowane są na kobiety, my zobaczymy, jak w tym świecie radzą sobie mężczyźni. Zatem: zorientuj się! – gdzie teraz tak naprawdę jesteś? Zorientuj się! – czy Wschód może być bliski? Zorientuj się! – jaka jest twoja orientacja? Rozejrzyj się wokół siebie! – zachowaj czujność wobec świata, zobacz co się wokół zmienia, wejrzyj w siebie, a może przeorientuj się, jeśli się zgubiłeś… Edyta Kozak, dyrektor artystyczna W programie 17. edycji Ciało /Umysł spektakle artystów z Tunezji / Francji, Libanu i Austrii, premierowe pokazy polskich artystów, walka taneczna i warsztaty z udziałem młodych artystów, panele dyskusyjne, spotkania z artystami, arabska kuchnia i muzyka. Zorientuj się! Przyjdź na Ciało/Umysł | Więcej informacji o festiwalu na www.cialoumysl.pl Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak Organizator: Fundacja Ciało/Umysł Współorganizator: STUDIO teatrgaleria Partnerzy: network apap – advancing performing arts project, program Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”, Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Instytut Francuski, Instytut Francuski w Polsce, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Samo Centrum Wszechświata, Hala Gwardii. Patronat medialny: Chilli Zet, TVP Kultura, Didaskalia, Teatr, Aktivist, Notes na 6 tygodni, In Your Pocket, E-teatr.pl, Teatralia.com.pl, TaniecPOLSKA.pl Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Tomasz Bazan

Tomasz Bazan

W ramach XVII edycji Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł Fundacja Ciało/Umysł zaprasza na premierę spektaklu Tomasza Bazana Manfred Macx. To solo inspirowane futurystyczną powieścią Accelerando. Będzie to rekonstrukcja ostatniego dzieła fikcyjnego choreografa-geniusza Manfreda Macxa, złożona z odnalezionych zapisów wideo. To opowieść o artyście ekstremalnym, który w sztuce szuka ostatecznej wolności, aż po całkowite wyzwolenie się z ciała. Spektakl Manfred Macx to szczególny przypadek tzw. mockumentu (czyli „udawanego” dokumentu). Macx to bohater powieści Charlesa Strossa, która opowiada o dążeniu człowieka, by móc porzucić ciało będące już tylko zużytym pojemnikiem  i stać się czystą świadomością. Po temat sięgnął tancerz i choreograf Tomasz Bazan, ukrywając się za podwójnym alter ego – nieistniejącego, wykreowanego artysty i zaproszonego do projektu realnego tancerza – Patryka Rybarskiego (m.in. nagradzanego mistrza pole dance). Jak wyjaśnia twórca: Solo jest efektem moich przemyśleń na temat sytuacji artysty i momentu tworzenia, ale w specyficznych okolicznościach – pomiędzy wypaleniem systemowym, a marzeniem bezkompromisowego konstruowania form ciała w przestrzeni fizykalnej. Ciało jest dla mnie ostatecznym środkiem i odniesieniem, zmywającym warstwy dramaturgii, koncepcji, odniesień. Co zobaczymy na scenie? Samego Manfreda Macxa, który postanowił stworzyć swoje opus magnum. Macx szuka maksymalnej amplitudy, jego marzenie to doprowadzenie ciała do ekstremów, aby w tym procesie móc obserwować jak pojemnik ciała się opróżnia, a tym samym przekracza próg cielesności. Macx czuje, że tkwi w języku artystycznym, który został mu narzucony przez splot okoliczności, postanawia więc stworzyć bezkompromisową pracę. Opinia publiczna wydaje werdykt: Macx się skończył. Kiedy zaczął tworzyć rewolucyjną choreografię – znika. Ocalały po nim jedynie zarejestrowane fragmenty studyjnych prac i na nich bazuje (rzekoma) rekonstrukcja Bazana. Ruch sceniczny wyznaczają tu trzy obsesje choreografa Macxa-Bazana: upadek ciała, rozwibrowanie oraz ciało jako naczynie, które jest medium medytacji. Performer tańczy bez użycia wzroku (z zakrytymi oczami) i poszukuje swoich ekstremów w ramach narzuconych przez choreografa form ruchowych. Tancerzowi towarzyszą fragmenty choreografii Macxa – skany jego ciała w 3D i rozszerzona rzeczywistość, rzutowane na ekran. Jak wyjaśnia Bazan-Macx, solo jest próbą zaproszenia widowni do świata studyjnego: z jednej strony precyzyjnie skonstruowanego, z drugiej – otwartego. To manifest Macxa-Bazana: sztuka jako płynna fluktuacja, nie zamknięta, w ciągłym procesie przemian: niczym utopijne perpetuum mobile. To doświadczenie, nie efekt. Proces, nie wynik. Manifestem Bazana-Macxa mógłby być cytat z konceptualisty Leszka Przyjemskiego, który powoływał w PRL-u nieistniejące „antyinstytucje” sztuki: Oświadczam, że moje widzenie obrazu jest arcydziełem, jego treści i formy nie będę uzgadniał z nikim. Bilety: 40/30 zł Więcej o wydarzeniach: http://2018.cialoumysl.pl reżyseria i choreografia: Tomasz Bazan taniec: Patryk Rybarski, Krystyna Lama Szydłowska wizualizacje: Marcin Kossakowski dźwięk: Edka Jarząb *** O Festiwalu: Zaproszeni w 2018 roku na Ciało/Umysł artyści stawiają sobie i nam osobiste pytania – bez oskarżeń, gotowych rozwiązań i jednoznacznych odpowiedzi. Mierzą się ze stereotypami, sięgają do bogatej tradycyjnej kultury swoich krajów po to, by mówić o ich współczesności. Zapisane w spektaklach indywidualne doświadczenie otwiera możliwość porozumienia opartego na empatii, pozwala zrewidować to, co znane. Jest punktem wyjścia do rozmowy zarówno o Europie i świecie arabskim, jak i o nas samych. Artyści, czerpiąc z tradycyjnej muzyki swoich krajów, korzystając z nowych form sztuki tańca i performansu tworzą współczesną opowieść o tym, jak nowe wciąż spotyka się ze starym. Pośrednio przypomnimy też o obecnych problemach geopolitycznych. W pracach odnajdziemy napięcia panujące na Bliskim Wschodzie, skąd artyści pochodzą. Będziemy mówić o burzeniu starożytnych zabytków, o kruchości przedmiotów i ludzkiego życia, ale też o podwójności kultury, wygnaniu i nieobecności. Będziemy badać obszary, które konfrontują z iluzjami i nadziejami związanymi z twórczością, i te, które dotykają tematów podporządkowania, manipulacji i wzajemnej zależności. W czasie, kiedy wszystkie światła skierowane są na kobiety, my zobaczymy, jak w tym świecie radzą sobie mężczyźni. Zatem: zorientuj się! – gdzie teraz tak naprawdę jesteś? Zorientuj się! – czy Wschód może być bliski? Zorientuj się! – jaka jest twoja orientacja? Rozejrzyj się wokół siebie! – zachowaj czujność wobec świata, zobacz co się wokół zmienia, wejrzyj w siebie, a może przeorientuj się, jeśli się zgubiłeś… Edyta Kozak, dyrektor artystyczna W programie 17. edycji Ciało /Umysł spektakle artystów z Tunezji / Francji, Libanu i Austrii, premierowe pokazy polskich artystów, walka taneczna i warsztaty z udziałem młodych artystów, panele dyskusyjne, spotkania z artystami, arabska kuchnia i muzyka. Zorientuj się! Przyjdź na Ciało/Umysł | Więcej informacji o festiwalu na www.cialoumysl.pl Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak Organizator: Fundacja Ciało/Umysł Współorganizator: STUDIO teatrgaleria Partnerzy: network apap – advancing performing arts project, program Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”, Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Instytut Francuski, Instytut Francuski w Polsce, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Samo Centrum Wszechświata, Hala Gwardii. Patronat medialny: Chilli Zet, TVP Kultura, Didaskalia, Teatr, Aktivist, Notes na 6 tygodni, In Your Pocket, E-teatr.pl, Teatralia.com.pl, TaniecPOLSKA.pl Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close