Wrocław/1. Konkurs na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF”: Krakowski Teatr Tańca „MY|WY”

Zdjęcie: Wrocław/1. Konkurs na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF”: Krakowski Teatr Tańca „MY|WY”

"MY-WY", fot. Klaudyna Schubert

Wersja do druku

Udostępnij

Instytut Grotowskiego oraz kwartalnik teatralny „nietak!t” zapraszają na przegląd spektakli offowych w ramach 1. Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego The Best OFF. Spośród zgłoszonych 224 prac wybrano 6, wśród których znalazły się dwa spektakle taneczne. Jednym z laureatów jest MY|WY Krakowskiego Teatru Tańca.

Punktem wyjścia w kreacji spektaklu MY/WY był temat polaryzacji społecznej w dzisiejszej Europie na przykładzie polaryzacji polskiego społeczeństwa drugiej dekady XXI wieku. MY|WY wraca do pozornie klasycznego układu „MY-scena” – „WY-widownia” z jednoczesnym nadaniem tej sytuacji nowej funkcji. Pieśń ludowa, poddana nowej muzycznej aranżacji kompozytora Michała Paducha i wykonywana na żywo przez performerkę Paulinę Dziubę to w koncepcji Makohona kolejny z czynników twórczych, budujących następny poziom znaczeniowy związany z kwestią podziału: podziału między tradycją a współczesnością; między polskością a duchem szerszej wspólnotowości.

Pojawiająca się w spektaklu technika śpiewu białego (charakterystyczna technika wykonawcza m.in. górali polskich) przynosi konotacje z ideami wolnościowymi, ale także z ekstatycznością, która często stanowi źródło buntu. Ludowe inspiracje to nie tylko nawiązanie do polskiej mentalności z jej nutą przaśności i przywarami, przy jednoczesnym naddaniu współczesnego beatu, ale także odniesienie do polskiej techniki tańca współczesnego – koncepcji stworzonej przez Jacka Łumińskiego, polskiego choreografa i antropologa. Zakłada ona czerpanie z ludowości jako ucieleśnienia nie tylko tradycji, ale też pamięci historycznej czy losów narodu pozostawiających „ślady pamięci” w ciele, możliwe do przekucia we współczesny kod ruchowy, sam w sobie stanowiący dramaturgię ciała. Ten kod ruchowy staje się głównym, naturalnym i organicznym sposobem kinestetycznej komunikacji aktor – widz, a zarazem buduje dramaturgię całego spektaklu.

Teaser 1

Teaser 2

Reżyseria i choreografia: Eryk Makohon

Muzyka: Michał Paduch

Śpiew: Paulina Dziuba

Scenografia, światło: Eryk Makohon

Występują: Paulina Dziuba, Monika Godek, Angelika Mizińska/Pamela Bosak, Magdalena Skowron, Katarzyna Żminkowska-Szymańska, Filip Meyer-Lüters, Mateusz Ulczok, Bartłomiej Gąsior/Kacper Szklarski

Premiera: 16 grudnia 2017

czas trwania: 60 min.

***

W 2017 roku powstał pierwszy w historii polskiego offu ogólnopolski konkurs, który miał za zadanie wyłonić najlepsze premiery sezonu. Jego misją jest stymulowanie rozwoju polskiego teatru offowego i wspieranie eksploatacji jego spektakli. „Zainteresowanie konkursem przerosło nasze najśmielsze oczekiwania” – mówi Katarzyna Knychalska, członkini jury. „Wśród zgłoszonych 224 spekta­kli znalazły się praktycznie wszystkie największe offowe marki, ale też cała masa niezwykle ciekawych młodych twórców, często takich, o których usłyszeliśmy po raz pierwszy”. W czerwcu 2018 roku w 1. Konkursie na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego The Best OFF przyznano nagrodę główną za najlepszy spektakl przedstawieniu Curko moja ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk Teatru Zamiast wg koncepcji Magdaleny Drab i wyróżniono pięciu równoważnych laureatów: Baby Fundacji Szafa Gra, Ghost Dance Teatru Brama, Gwoli jakiejś tajemnicy Teatru Tetraedr, Matryca [Prześwit] Pawła Grali, MY|WY Krakowskiego Teatru Tańca.

Więcej informacji na: https://bit.ly/2GsECjP.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 18:00

Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close