Spektakle

Wrocław/V Międzynarodowy Festiwal Musica Electronica Nova: Aldona Nawrocka, Aleksandra Dziurosz „action/CONTRaction/Reaction”

Zdjęcie: Wrocław/V Międzynarodowy Festiwal Musica Electronica Nova: Aldona Nawrocka, Aleksandra Dziurosz „action/CONTRaction/Reaction”

Fot. Paul B. Goode

Wersja do druku

Udostępnij

Aldona Nawrocka: „Warstwa ruchowa spektaklu action/CONTRaction/REaction opierać się będzie na ogólnie pojętej technice tańca współczesnego z elementami techniki tańca klasycznego. Budowanie struktury choreografii będzie ściśle związane z dwubiegunowym tworzeniem relacji pomiędzy tancerzami (w tym nieustannym kreowaniem i definiowaniem przez nich przestrzeni scenicznej, w jakiej się poruszają) oraz tancerzami a warstwą muzyczną: za pośrednictwem czujników-sensorów pozwalających na wpływanie na sferę dźwiękową poprzez ruch tancerza (różnego typu przekształcenia, modulacje i transformacje dźwięku w aspekcie częstotliwości, dynamiki, czasu, sterowanie zmianą wartości parametrów, etc). Dodatkowo w spektaklu istnieć będą sceny choreograficzne do stworzonej wcześniej muzyki na taśmę. W związku z tym konstrukcja przedstawienia przyjmie formę kolażu: sceny spektaklu sensu stricto [zamknięte pod względem zarówno muzycznym, jak i ruchowym] przeplatać się będą ze scenami liberamente. Warstwa dźwiękowa spektaklu oraz powstała choreografia wynikają z założenia, że oba ‘organizmy’ są komplementarne, a dodatkowo w wielu fazach tworzone w czasie realnym (na zasadzie „improwizacji generowanej” [Improvisation Générative]. Wychodząc od idei czysto formalnej, czyli zestawienia, czy wręcz wzajemnego przeciwstawienia faz spektaklu dokładnie dookreślonych muzycznie i choreograficznie oraz takich, gdzie istotnym elementem jest przypadek – dochodzimy do konkluzji: action/CONTRaction/REaction będzie spektaklem trwale niepowtarzalnym.”

Spektakl action/CONTRaction/Reaction (2013) ** (zamówienie festiwalu)

Aldona Nawrocka – muzyka

Aleksandra Dziurosz – idea i reżyseria

Andrzej Kopeć – realizacja warstwy interaktywnej

Warszawski Teatr Tańca: Aleksandra Dziurosz, Anna Maria Karabela Anna Majder, Agata Pankowska, Natalia Walach oraz gościnnie Robert Bondara

Zamówienie action/CONTRaction/Reaction dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Aldona Nawrocka – kompozytorka, pianistka, pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Mariana Borkowskiego Była stypendystką Musik Hochschule Luzern (Szwajcaria) klasa dr. Bettiny Skrzypczak. Brała udział w kursach kompozytorskich prowadzonych m.in. przez. E. Sikorę, S. Montegue, A. Brødsgaarda, uczestniczyła w Académie de Musique du XX-éme siécle w Paryżu (P. Boulez, D. Robertson), także w organizowanej przez IRCAM Académie d’Eté (B. Ferneyhough, M-A. Dalbavie).  Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Brała udział jako kompozytor w interdyscyplinarnych projektach twórczych (m.in. Schreiben in Beromünster – Szwajcaria 2005, Coaching Project-Dancing Poznan 2010). Od wielu lat współpracuje z choreografami – E. Wycichowską A. Dziurosz, P. Andrzejewską, R. Bondarą – tworząc muzykę do spektakli baletowych (m.in. Persona – Teatr Wielki w Warszawie 2011).  Tworzy muzykę instrumentalną, wokalną, elektroakustyczną, jej utwory były prezentowane w Polsce i zagranicą. Obecnie pracuje jako wykładowca i pianista specjalności taniec UMFC w Warszawie.

Andrzej Kopeć – kompozytor, artysta multimedialny. Zajmuje się tworzeniem interaktywnych projektów wykorzystujących algorytmicznie generowane struktury symboliczne, dźwiękowe i wizualne. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina (Warszawa), obecnie tamże wykładowca przedmiotów związanych z muzyką komputerową.   

Aleksandra Dziurosz – tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, pomysłodawca i założyciel Warszawskiego Teatru Tańca. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu (1999), Pedagogiki Baletu (Akademia Muzyczna w Warszawie, 2003) oraz abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca w Akademii Muzycznej w Warszawie (2007). W 2009 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w dyscyplinie artystycznej: rytmika i taniec uzyskała stopień doktora sztuki, a w 2013 stopień doktora habilitowanego. Jest choreografem i reżyserem spektakli oraz etiud tanecznych prezentowanych m.in. na scenach: Teatru Wielkiego w Warszawie, Teatru na Woli w Warszawie, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Opery na Zamku w Szczecinie, Staatstheater w Stuttgarcie, „Dimitris Vlissidis” Theater Chania-Kreta, Conservatorio Profesional de Danza w Sevillii, Theater X Cai w Tokio, City Culture Hall w Iwata/Japonia i wielu innych.

Warszawski Teatr Tańca powstał w styczniu 2008 roku. Pomysłodawczynią, założycielką i dyrektorem teatru jest Aleksandra Dziurosz – choreograf, tancerka, nauczyciel tańca współczesnego. Głównymi celami Warszawskiego Teatru Tańca są popularyzacja sztuki tańca jako ośrodka wypowiedzi oraz budowanie przestrzeni dialogu z widzem. Ideą zespołu jest tworzenie współczesnych spektakli teatru tańca opierających się na interdyscyplinarnym podejściu do twórczości artystycznej, kreujących nową, unikalną formę taneczną skontrastowaną wobec baletu klasycznego, przekraczającą granice rodzajowe, techniczne i stylistyczne. Teatr Aleksandry Dziurosz ma formę pluralistyczną. Jest kombinacją tańca, ruchu, teatru, muzyki i sztuk wizualnych. Zespół tworzą profesjonalni tancerze tańca współczesnego i baletu klasycznego.

 MKiDN dofinansowanie (miniaturka)                       IMIT (miniaturka)

Logo MEN (miniaturka)

powiązane

Ludzie

Aleksandra Dziurosz

Aleksandra Dziurosz

Aldona Nawrocka: „Warstwa ruchowa spektaklu action/CONTRaction/REaction opierać się będzie na ogólnie pojętej technice tańca współczesnego z elementami techniki tańca klasycznego. Budowanie struktury choreografii będzie ściśle związane z dwubiegunowym tworzeniem relacji pomiędzy tancerzami (w tym nieustannym kreowaniem i definiowaniem przez nich przestrzeni scenicznej, w jakiej się poruszają) oraz tancerzami a warstwą muzyczną: za pośrednictwem czujników-sensorów pozwalających na wpływanie na sferę dźwiękową poprzez ruch tancerza (różnego typu przekształcenia, modulacje i transformacje dźwięku w aspekcie częstotliwości, dynamiki, czasu, sterowanie zmianą wartości parametrów, etc). Dodatkowo w spektaklu istnieć będą sceny choreograficzne do stworzonej wcześniej muzyki na taśmę. W związku z tym konstrukcja przedstawienia przyjmie formę kolażu: sceny spektaklu sensu stricto [zamknięte pod względem zarówno muzycznym, jak i ruchowym] przeplatać się będą ze scenami liberamente. Warstwa dźwiękowa spektaklu oraz powstała choreografia wynikają z założenia, że oba ‘organizmy’ są komplementarne, a dodatkowo w wielu fazach tworzone w czasie realnym (na zasadzie „improwizacji generowanej” [Improvisation Générative]. Wychodząc od idei czysto formalnej, czyli zestawienia, czy wręcz wzajemnego przeciwstawienia faz spektaklu dokładnie dookreślonych muzycznie i choreograficznie oraz takich, gdzie istotnym elementem jest przypadek – dochodzimy do konkluzji: action/CONTRaction/REaction będzie spektaklem trwale niepowtarzalnym.”   Spektakl action/CONTRaction/Reaction (2013) ** (zamówienie festiwalu)   Aldona Nawrocka – muzyka Aleksandra Dziurosz – idea i reżyseria Andrzej Kopeć – realizacja warstwy interaktywnej   Warszawski Teatr Tańca: Aleksandra Dziurosz, Anna Maria Karabela Anna Majder, Agata Pankowska, Natalia Walach oraz gościnnie Robert Bondara   Zamówienie action/CONTRaction/Reaction dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.   Aldona Nawrocka – kompozytorka, pianistka, pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Mariana Borkowskiego Była stypendystką Musik Hochschule Luzern (Szwajcaria) klasa dr. Bettiny Skrzypczak. Brała udział w kursach kompozytorskich prowadzonych m.in. przez. E. Sikorę, S. Montegue, A. Brødsgaarda, uczestniczyła w Académie de Musique du XX-éme siécle w Paryżu (P. Boulez, D. Robertson), także w organizowanej przez IRCAM Académie d’Eté (B. Ferneyhough, M-A. Dalbavie).  Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Brała udział jako kompozytor w interdyscyplinarnych projektach twórczych (m.in. Schreiben in Beromünster – Szwajcaria 2005, Coaching Project-Dancing Poznan 2010). Od wielu lat współpracuje z choreografami – E. Wycichowską A. Dziurosz, P. Andrzejewską, R. Bondarą – tworząc muzykę do spektakli baletowych (m.in. Persona – Teatr Wielki w Warszawie 2011).  Tworzy muzykę instrumentalną, wokalną, elektroakustyczną, jej utwory były prezentowane w Polsce i zagranicą. Obecnie pracuje jako wykładowca i pianista specjalności taniec UMFC w Warszawie.   Andrzej Kopeć – kompozytor, artysta multimedialny. Zajmuje się tworzeniem interaktywnych projektów wykorzystujących algorytmicznie generowane struktury symboliczne, dźwiękowe i wizualne. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina (Warszawa), obecnie tamże wykładowca przedmiotów związanych z muzyką komputerową.      Aleksandra Dziurosz – tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, pomysłodawca i założyciel Warszawskiego Teatru Tańca. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu (1999), Pedagogiki Baletu (Akademia Muzyczna w Warszawie, 2003) oraz abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca w Akademii Muzycznej w Warszawie (2007). W 2009 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w dyscyplinie artystycznej: rytmika i taniec uzyskała stopień doktora sztuki, a w 2013 stopień doktora habilitowanego. Jest choreografem i reżyserem spektakli oraz etiud tanecznych prezentowanych m.in. na scenach: Teatru Wielkiego w Warszawie, Teatru na Woli w Warszawie, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Opery na Zamku w Szczecinie, Staatstheater w Stuttgarcie, „Dimitris Vlissidis” Theater Chania-Kreta, Conservatorio Profesional de Danza w Sevillii, Theater X Cai w Tokio, City Culture Hall w Iwata/Japonia i wielu innych.   Warszawski Teatr Tańca powstał w styczniu 2008 roku. Pomysłodawczynią, założycielką i dyrektorem teatru jest Aleksandra Dziurosz – choreograf, tancerka, nauczyciel tańca współczesnego. Głównymi celami Warszawskiego Teatru Tańca są popularyzacja sztuki tańca jako ośrodka wypowiedzi oraz budowanie przestrzeni dialogu z widzem. Ideą zespołu jest tworzenie współczesnych spektakli teatru tańca opierających się na interdyscyplinarnym podejściu do twórczości artystycznej, kreujących nową, unikalną formę taneczną skontrastowaną wobec baletu klasycznego, przekraczającą granice rodzajowe, techniczne i stylistyczne. Teatr Aleksandry Dziurosz ma formę pluralistyczną. Jest kombinacją tańca, ruchu, teatru, muzyki i sztuk wizualnych. Zespół tworzą profesjonalni tancerze tańca współczesnego i baletu klasycznego.                             

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close