Od 9 czerwca w serwisie YouTube (vod.teatrwielki.pl) można bezpłatnie obejrzeć spektakl Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Exodus/Bieguni-Harnasie. Muzyka, a przede wszystkim poszukiwanie swojego miejsca w świecie oraz odpowiedź na nurtujące nas pytanie: dokąd zmierzamy? – to motywy łączące obie części dyptyku Polskiego Baletu Narodowego.

Wersja do druku

Udostępnij

Exodus Anny Hop to teatr tańca, gdzie muzyka Wojciecha Kilara, a szczególnie utwór Exodus (1981), nadaje kształt wizji artystycznej reżyserki. Choreografka podjęła się bardzo trudnego tematu do interpretacji – przemijania. Od lat popełniamy te same błędy, nie wyciągając wniosków z doświadczeń poprzednich pokoleń, a konsekwencje źle podjętych teraz decyzji mają wpływ na przyszłość innych. Czy możemy choć na chwilę zatrzymać się i poddać refleksji w pędzącym tłumie? Czy ludzkość ma szansę wyrwać się ze schematu powtarzania tych samych autodestrukcyjnych błędów? Te pytania stanowią podstawę całego projektu.

Libretto Izadory Weiss, autorki choreografii Bieguni-Harnasie, wywodzi się z prozy Olgi Tokarczuk i muzyki Karola Szymanowskiego – pierwszej i drugiej części IV Symfonii połączonych z baletem Harnasie. Jest to opowieść o kobiecie, która odrzuciła dotychczasowe życie poddane społecznej i rodzinnej presji. W poszukiwaniu własnej drogi odnalazła ludzi, którzy pokazali jej, czym jest prawdziwa wolność.

Spektakl przykuwający uwagę rozmachem, drapieżnością i nieoczekiwanymi pomysłami. To przykład oryginalnego interpretowania polskiego folkloru i literatury, nowatorskie wykorzystanie koncertowych dzieł Wojciecha Kilara i Karola Szymanowskiego we współczesnym tańcu. Obie artystki konsekwentnie rozwijają własny język choreograficzny.

portal ONET.PL

Exodus
Balet w jednym akcie
Muzyka: Wojciech Kilar (Exodus, II Koncert fortepianowy część 1 i 3, Bogurodzica)

Koncepcja i choreografia: Anna Hop
Scenografia: Małgorzata Szabłowska
Kostiumy: Anna Hop
Światła: Małgorzata Szabłowska
Pianista: Piotr Sałajczyk

Bieguni-Harnasie
Balet w jednym akcie
Libretto: Izadora Weiss, inspirowane epizodem z powieści Bieguni Olgi Tokarczuk i ideą Karola Szymanowskiego
Muzyka: Karol Szymanowski (IV Symfonia część 1 i 2, Harnasie)

Inscenizacja i choreografia: Izadora Weiss
Scenografia: Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński
Kostiumy: Izadora Weiss
Światła: Bogumił Palewicz
Projekcje wideo: Bartek Macias

Polski Balet Narodowy

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

Prapremiera spektaklu baletowego: 13 listopada 2021 roku

Spektakl dostępny będzie na platformie YouTube (vod.teatrwielki.pl) przez kolejne dwa miesiące.


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close