Marta Pietruszka – tancerka, choreografka, pedagog związana z Krakowem.
Przygodę z tańcem rozpoczęła w latach 80., w Studenckim Teatrze Tańca „Kontrast” działającym w Krakowie. Obok niej działały tam wówczas między innymi Iwona Olszowska czy Katarzyna Skawińska. Pietruszka została wówczas także członkinią eksperymentalnego zespołu teatralnego Teatr 38, działającego przy Klubie pod Jaszczurami.
Była współzałożycielką (wespół z Iwoną Olszowską) Eksperymentalnego Studia Tańca EST. W 1998 roku razem z Olgą A. Marcinkiewicz założyła Teatr Gestu i Ruchu. Współpracowała także stale z Gdańskim Teatrem Tańca Mellissy Monteros i Wojciecha Mochnieja, była także współpracowniczką Śląskiego Teatru Tańca.
Wykłada na krakowskiej PWST, od 1994 roku prowadzi stałe zajęcia w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży na Kazimierzu. Była wychowawczynią całego pokolenia krakowskich tancerzy, zarówno amatorów, jak i tych, którzy przedostali się do profesjonalnego obiegu. W 2007 wykładała także technikę tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Bytomiu.
W SCKM prowadzi również Scenę Tańca Współczesnego – cykliczny program prezentacji zarówno grup amatorskich, jak i kameralnych projektów ze sceny zawodowej.
Autorka licznych choreografii, w tym solowych (Infantka, Lady Makbet, Ja albo ja). Wykonywany przez nią spektakl solowy Śmierci Ofelii (choreografia wespół z O. A. Marcinkiewicz), inspirowany XVIII podręcznikiem gry aktorskiej Bogusławskiego, z powodzeniem od przeszło dekady gości na polskich i zagranicznych scenach. Pracowała także jako choreografka w teatrze dramatycznym, przede wszystkich z reżyserem Andrzejem Sadowskim (z którym współtworzy krakowską grupę a&a&a), ale także z Bogdanem Hussakowskim czy Łukaszem Czujem.
Była stypendystką centrum choreograficznego Nadrenii Północnej-Westfalii w Essen (2000), a także polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008).