Klub Żak i Zakład Kulturalny w Gdańsku zapraszają na Maraton 14. Gdańskiego Festiwalu Tańca, przegląd najnowszych spektakli trójmiejskich artystów. W czasie listopadowego weekendu zaprezentują się zarówno grupy, jak i artyści indywidualni.
Podczas wydarzenia wystąpią: Sopocki Teatr Tańca, założony w 1998 roku, wielokrotnie nagradzany, znany z autorskiej muzyki i kostiumów; Hertz Haus – cztery artystki o niesamowitej energii scenicznej, zaskakujące widza pomysłami; h.art company – tworzący na scenie poetyckie, wciągające światy; DzikiStyl Company, czyli Wiola Fiuk i Dariusz Gacki, znani z perfekcji technicznej własnego, nietypowego stylu tańca; oraz niezależne artystki Dana Chmielewska, Agata Gregorkiewicz, Aleksandra Konieczna i Joanna Nadrowska.
Maraton będzie świętem tańca, nawiązującym do początków Gdańskiego Festiwalu Tańca oraz okazją do promocji trójmiejskich artystów w Polsce i za granicą. Spektakle prezentowane będą w dwóch gdańskich lokalizacjach – Klubie Żak oraz Zakładzie Kulturalnym. Najlepiej przemieszczać się rowerem, ale starczy też czasu na przejście na piechotę i wypicie kawy w kawiarni Klubu Żak. Pula biletów dla widzów zostanie udostępniona na początku listopada.
Maraton jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Klubu Żak, który jest miejską instytucją kultury we współpracy z Zakładem Kulturalnym.
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
***
Program:
19 listopada 2022
Klub Żak (Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197)
- godz. 14.00 Niesamowicie blisko / h.art company
- godz. 19.15 Constant Ending / Joanna Nadrowska
- godz. 20.30 Unbody / Hertz Haus
Zakład Kulturalny (Gdańsk, al. Rzeczypospolitej 8)
- godz. 15.45 Mirroring / Hertz Haus
- godz. 17.15 Bodyfullness / Agata Gregorkiewicz, Aleksandra Konieczna
20 listopada 2022
Klub Żak
- godz. 12.00 Pan Zaraz / DzikiStyl Company
- godz. 19.30 De Light / h.art company
Zakład Kulturalny
- godz. 13.30 Solo na 4 kaski i stracony czas / Hertz Haus / Zakład Kulturalny
- godz. 15.15 Święte rozproszenie / Dana Chmielewska / Zakład Kulturalny
- godz. 18.00 manRay. Barbarzyńca / Sopocki Teatr Tańca / Zakład Kulturalny
***
O spektaklach:
Niesamowicie blisko / h.art company
W życiu brakuje nam delikatności. Musimy ją sobie stwarzać, szukać jej w detalach. Jesteśmy pokoleniem, które w zimnym, szybkim i coraz częściej brutalnym świecie poszukuje czułości jednocześnie nie wiedząc co z tą czułością zrobić. Ciężko nam rozmawiać o emocjach, uczuciach i odczuciach, ale jesteśmy ich głodni. Jest nam niesamowicie głośno i niespokojnie, ale boimy się totalnej ciszy. Jesteśmy pokoleniem skrajności, szybkiego jedzenia i szybkich relacji. Chcemy być nieprzyzwoicie blisko, niekoniecznie na długo. Boimy się tego, czego chcemy tak naprawdę. Jesteśmy przebodźcowani. Przemęczeni. Rozdrażnieni. Musimy się wszyscy uspokoić.
Realizatorzy:
Choreografia: Artur Grabarczyk
Wykonanie: Agnieszka Brzezińska, Stanisław Bulder, Natalia Filowiat, Luba Splosznaja, Artur Grabarczyk
Reżyseria dźwięku i obrazu: Wiktor Freifeld
Spektakl powstał w ramach projektu Przestrzenie Sztuki w Centrum Kultury w Lublinie
Czas trwania: 50 minut
Mirroring / Hertz Haus
„Mirroring szpera w ludzkiej psychice i ukazuje stany emocjonalne… Od pierwszego momentu można dostrzec, że odbijają się w sobie jak figury w kartach. Nie tylko w znaczeniu metaforycznym, ale poprzez zastosowane zabiegi fizyczne, Tworzą opowieść o tytułowym przeglądaniu się… Cały spektakl nasycony jest wspólnym działaniem i oddziaływaniem. Oddziaływaniem poruszającym struny emocji.”
Natalia Szafrankiewicz / taniecPOLSKA.pl
Realizatorzy:
Choreografia, wykonanie: Magdalena Kowala, Anna Zglenicka
Opieka artystyczna: Ulriqa Fernqvist, Peter Svenzon
Muzyka: Wojciech Wilk
Zrealizowano w ramach projektu Rezydencja/premiera Klubu Żak
Czas trwania: 45 minut
Bodyfullness / Agata Gregorkiewicz, Aleksandra Konieczna
Co stanowi całość? Bardzo często myśląc o ciele skupiamy się na jego frontalnej płaszczyźnie. Wydaje się, że w znacznej mierze to poprzez przód naszego ciała poznajemy rzeczywistość. Tymczasem tył ciała jest często pomijany, mniej ważny, a nawet zapomniany. Co gdyby tył ciała mógł spotkać się z jego przodem? Jakie wynikną z tego historie? Trójwymiarowość ciała staje się inspiracją do poszukiwań stanów i obrazów, które stworzą w efekcie taniec dopełnień.
„Bodyfulness to przede wszystkim ruch, radość z tańca. Zabawa z tematem, dzięki któremu widzowie nie tylko mogą zmienić postrzeganie przez nich ciała w tańcu, ale i poznać język ruchowy artystek. Będąc blisko siebie pod jednym, dużym swetrem, artystki poruszają się w jednym tempie. Trudno odróżnić, gdzie jest przód ciała jednej, a tył drugiej. I czy na pewno tworzą jedno?”
Pamela Bosak
Realizatorzy:
Choreografia i wykonanie: Agata Gregorkiewicz, Aleksandra Konieczna
Spektakl powstał w ramach rezydencji w Krakowskim Centrum Choreograficznym
Czas trwania: 40 minut
Constant Ending / Joanna Nadrowska
Inspiracją do stworzenia spektaklu była metoda ruchowa Gyrotonic® stworzona przez tancerza Juliu Horvath, którą Joanna Nadrowska od kilku lat praktykuje. Dzięki niej doskonali swoje umiejętności ruchowe i leczy kontuzje. Konsekwencja trwania i bycia w danym ruchu, stagnacja i zatracenie to nieodłączne składowe spiralno-falowej natury Gyrotonic®. Eksploracja tej nowatorskiej metody stała się bazą w tworzeniu choreografii. Założenia i zasady tej praktyki ruchowej zostały przeniesione na abstrakcyjną myśl taneczną i sceniczną.
Realizatorzy:
Wykonanie: Joanna Nadrowska
Muzyka, światła: Pan Mruk
Wideo art: Katarzyna Turowska
Zrealizowano z udziałem finansowym Województwa Pomorskiego oraz Gminy Miasta Sopotu
Czas trwania: 25 minut
Unbody / Hertz Haus
Spektakl otrzymał nagrodę główną w konkursie The Best OFF 2022.
„Jest to spektakl o ciele nieskończenie różnym. Satyra na unifikację. Przestroga przed pogonią za ideałem. (…) Udręczamy swoje ciało, kochając je mimo wszystko, bo to jedyne ciało, jakie mamy.”
Natalia Szafrankiewicz / taniecPOLSKA.pl
„Unbody stanowi kolaż obrazów różnych stanów ciała i różnych podejść do niego. Ciało dźwigające zakupy w deszczu i wystrojone na wielkie wyjście. Ciało głodne i przejedzone. Drżące w histerycznym napięciu i sprężynujące w satysfakcjonującym treningu. Zagubione w obszernym ubraniu i prawie całkowicie odsłonięte. Te i inne zachowania ciała, jego potrzeby i sposoby używania go, ukazują tancerki – Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna i Anna Zglenicka – używając przede wszystkim ruchu, a także kostiumów, rekwizytów i słowa. (…) Unbody
to mocny głos w słusznej sprawie”.Hanna Raszewska-Kursa, 5 września 2020
Realizatorzy:
Wykonanie: Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna, Anna Zglenicka
Opieka artystyczna: Artur Bieńkowski
Zrealizowano w ramach projektu rezydencja/premiera Klubu Żak
Czas trwania: 45 minut
Pan Zaraz / DzikiStyl Company
„Pan Zaraz to skondensowany przekaz odzwierciedlający pewne odbicie rzeczywistości kontestowanej. Ruch zamknięty w pikselach na dedykowanym ekranie, ale też ruch uwolniony i w interakcji, wizualizacja alter ego Zaraza, interlokutora, który otrzymał werbalną sprawczość, a nawet ostatecznie siłę współmierności przekazu – to w skrócie demonstracja koncepcji spektaklu. Wioleta Fiuk i Patryk Gacki zmierzyli się nie tylko z ideą celebracji pustki, ale także, jak się wydaje, ze swoją dotychczasową strukturą przekazu.”
Katarzyna Wysocka / Gazeta Świętojańska
Realizatorzy:
Choreografia, wykonanie: Wiola Fiuk, Patryk Gacki
Współpraca: Laura Adel, Kate van Dalls
Zrealizowano ze środków miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego
Czas trwania: 45 minut
Solo na 4 kaski i stracony czas / Hertz Haus
Czas jest policzony sumą kichnięć. Trwanie w nieustannych zaległościach mnie do siebie. Pytam się dzisiaj ja z wczoraj, czyli z jutra do dziś. Jestem, byłam, będę, ale wciąż i tak jestem. Stracony czas. Marnotrawstwo. Bez zastanowienia i odnalezionej odpowiedzi. Do widzenia. Już nigdy.
Punktem wyjścia do współpracy Anny Piotrowskiej była inspiracja samymi artystkami, które urzekły swoją świeżością, zapałem i determinacją, która przekłada się na ciekawe jakości ruchowe.
Realizatorzy:
Choreografia: Anna Piotrowska
Wykonanie: Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna, Anna Zglenicka
Czas trwania: 60 minut
Święte rozproszenie / Dana Chmielewska
Artystka w performansie wykorzystuje wielowymiarową strukturę ruchową opartą o partyturę, tworzenie natychmiastowej poezji, narzędzia improwizacyjne oraz pracę z głosem. Zależy jej na wytworzeniu atmosfery włączenia i – choćby chwilowej – wspólnoty. Szuka sposobów na radzenie sobie z doświadczeniem przybywania, zasiedlania i opuszczania, a także witania i żegnania – miejsc, ludzi, zjawisk i wyobrażeń. Tworzy quasi szamańską praktykę, zmysłami renderuje przestrzeń i wymyśla zabawę w czary.
Realizatorzy:
Performans: Dana Chmielewska
Muzyka: Dana Chmielewska, Yana Joanna Bieńkowska
Czas trwania: 30 minut
manRay. Barbarzyńca / Sopocki Teatr Tańca
Spektakl to swobodna interpretacja dzieł Man Raya, w stylu avangard performance video art, gdzie aktorzy-tancerze wcielają się według własnej autorskiej interpretacji, w postaci z eksperymentalnych surrealistycznych filmów i obrazów Man Raya. Sopoccy artyści konstruują abstrakcyjne obrazy, przesiąknięte zmysłową atmosferą i magicznymi formami, w których ciało zyskuje naprzemiennie ludzkie i zdehumanizowane kształty.
„Spektakl zachwyca rozmachem wizualnym, techniką rayografii i kompozycją […] ManRay. Barbarzyńcę
można i należy po prostu chłonąć wieloma zmysłami.”Łukasz Rudziński / trojmiasto.pl
Realizatorzy:
Koncept i scenografia: Jacek Krawczyk
Wykonanie: Joanna Czajkowska, Aleksandra Foltman, Joanna Nadrowska, Jacek Krawczyk
Wideo art: Kasia Turowska
Muzyka: Mariusz Noskowiak
Czas trwania: 60 minut
De Light / h.art company
„Spektakl od pierwszych chwil pozwala widzowi zanurzyć się w intymny świat wykonawców. Otula dymem, z pomocą drobnych smug światła ukazuje fragmenty ciał, w drżeniu podłogi daje odczuć siłę tancerzy. De Light jest bezkompromisowe. Chociaż nie ma w nim żadnej historii, zachwyca jakość i świadomość zaproponowanego ruchu, będącego pod pełną kontrolą tancerzy od początku do końca. Cała czwórka w roli konstruktorów tego przedsięwzięcia spisała się więc znakomicie.”
Łukasz Rudziński
Wykonanie: Róża Kołoda, Katarzyna Ustowska, Artur Grabarczyk, Stanisław Bulder
Opieka artystyczna: Ulriqa Fernqvist, Peter Svenzon
Zrealizowano w ramach projektu Rezydencja/premiera Klubu Żak. Czas trwania: 55 minut
O artystach:
Dana Chmielewska – tancerka, performerka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, tańca (Dance And Body Studies) w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu oraz Kursu Choreografii Eksperymentalnej w Centrum w Ruchu w Warszawie. Działa na pograniczu tańca i sztuk wizualnych.
DzikiStyl Company – teatr założony w 2010 roku przez Wioletę Fiuk i Patryka Gackiego, profesjonalnych tancerzy i choreografów z bogatym dorobkiem artystycznym. Współpracują z teatrami dramatycznymi, m.in. Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, Teatrem Jaracza w Olsztynie, Teatrem Muzycznym w Gdyni. Pracują dla telewizji i reklamy. Byli finalistami You Can Dance i choreografami Got to Dance. Ich technika taneczna jest oryginalna i charakterystyczna.
h.art company – zespół założony przez Artura Grabarczyka – tancerza, filmowca i nauczyciela w gdańskiej OSB, której jest absolwentem. Po ukończeniu NSCD w Leeds rozpoczął pracę jako tancerz Opery Bałtyckiej, następnie Scottish Dance Theatre. Po okresie współpracy z Teatrem Tańca Zawirowania powrócił, by tworzyć w Trójmieście, gdzie zaprosił do współpracy m.in. Katarzynę Ustowską (Teatr Dada von Bzdülöw) i Różę Kołodę, z którymi prezentował spektakl The Mist w Teatrze Szekspirowskim oraz De Light.
Hertz Haus zespół w składzie: Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna i Anna Zglenicka. Tancerki tworzą własną estetykę, korzystając z tańca współczesnego, fizycznego, a także z improwizacji i działań performatywnych i dążą tym samym do stworzenia własnego języka ruchu. Obecną siedzibą zespołu jest Zakład Kulturalny w Gdańsku – miejsce inicjatyw artystycznych z różnych dziedzin sztuki. Ich spektakle zdobyły pierwsze miejsca na SoloDuo 2020 oraz w Konkursie Choreograficznym MY MOVE 2020 w Tarnowie, spektakl Unbody wygrał tegoroczny konkurs The Best Off.
Agata Gregorkiewicz – tancerka, nauczycielka tańca współczesnego i improwizacji, praktyk terapeutycznego wymiaru tańca. Absolwentka paryskiego Uniwersytetu Paris VIII na kierunku tańca i sztuk performatywnych oraz zapisu ruchu w paryskim konserwatorium (CNSMDP). Adeptka podyplomowego szkolenia Tańca o Charakterze Terapeutycznym przy PSCh w Poznaniu. Uczestniczka kursu choreografii eksperymentalnej Choreografii w Centrum w warszawskim Centrum w Ruchu. Laureatka Stypendiów: Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Ministra Kultury MKDNiS oraz europejskiego programu E-PORTUNUS. Autorka inicjatywy Rusz Duszę – w ramach której tworzy autorskie projekty artystyczne i społeczne.
Aleksandra Konieczna – od 18 lat aktywna tancerka i pasjonatka szeroko pojętej pracy z ciałem w ruchu, zarówno w wymiarze artystycznym, jak i terapeutycznym. Intensywną edukację taneczną rozpoczęła w roku 2002, uczęszczając na liczne warsztaty w kraju i za granicą. Pobyt w Paryżu w latach 2009–2013 zaowocował współpracą z francuskimi choreografami i udziałem w licznych projektach artystycznych. Uczestniczka Kursu Choreografii Eksperymentalnej w Centrum w Ruchu w Warszawie. Współtwórczyni projektów artystycznych m.in.: W sieci, Konstelacje i Botanic Body.
Joanna Nadrowska – od 2012 roku tancerka Sopockiego Teatru Tańca i pedagog Grupy Projektowej STT. Tworzy własne spektakle w ramach Trójmiejskiego Kolektywu Tanecznego. Brała udział w Solo Dance Contest, a w 2021 została Jurorem w konkursie, reprezentując wnikliwy głos młodego pokolenia artystów.
Sopocki Teatr Tańca został założony w 1998 roku przez parę dyplomowanych tancerzy i choreografów – Joannę Czajkowską i Jacka Krawczyka, którzy otrzymali od MKiDN odznaki honorowe „Zasłużony dla kultury polskiej”. Jacek jest laureatem Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego, a Joanna – Sopockiej Muzy. Teatr ma w swoim dorobku ponad 50 spektakli, które prezentował na festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. w Portugalii, na Litwie, w Estonii, Indonezji, Mołdawii, Bułgarii, we Włoszech, w Argentynie, Hiszpanii, Rosji, Szwajcarii i Chinach. Założyciele teatru są zainteresowani tworzeniem teatru, w którym wartość intelektualna, wizualna i ruchowa stanowią pełnię. Z STT pracuje stały zespół tancerzy, przy teatrze działa Grupa Projektowa, która stanowi swego rodzaju „preludium” do zespołu głównego.
Więcej informacji: link