Ludzie tańca

Artur Bieńkowski

  • choreograf
  • pedagog
  • menadżer kultury
Zdjęcie: Artur Bieńkowski

Artur Bieńkowski. Fot. Dominik Więcek/ © Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Wersja do druku

Udostępnij

Artur Bieńkowski – choreograf, pedagog, menadżer kultury.

Przez ostatnie lata związany był jako tancerz, choreograf i pedagog m.in.  z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu, Teatrem ROZBARK w Bytomiu, Pink Mama Theatre w Bernie (Szwajcaria), Teatrem Muzycznym w Gdyni. Jako tancerz występował między innymi w choreografiach stworzonych przez Ohada Naharina, Ewę Wycichowską, Cecilię Moisio, Uriego Ivgiego, Johana Grebena, Annę Piotrowską, Nadara Rosano, Jo Strømgrena, Karola Miękinę, Pawła Malickiego, Andrzeja Adamczaka, Karinę Adamczak-Kasprzak, Agatę Ambrozińską-Rachutę, Helenę Ganjalyan, Paulinę Wycichowską, Sławka Bendrata i wielu innych.

Jego prace choreograficzne zostały docenione wieloma nagrodami, m.in. podczas konkursu 3…2…1…TANIEC!, Avant Art. Festival we Wrocławiu, czy Gdańskiego Festiwalu Tańca (Solo Dance Contest). Projekty choreograficzne Bieńkowskiego pokazywane były w Polsce, Niemczech, Luksemburgu, we Włoszech, na Węgrzech i na Cyprze.

Współpracuje z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rozwoju sztuki tańca i muzyki poważnej, tworząc i koordynując ogólnopolskie i międzynarodowe projekty artystyczne i edukacyjne skierowane zarówno do dzieci i dorosłych, jak i do osób ze środowisk mniej uprzywilejowanych. Można wśród nich wymienić: Grajfka – taniec współczesny z Górnego Śląska, Kobiety w muzyce klasycznej, BodySpaceParty, Folkowo w klasyce”. Organizuje także warsztaty i szkolenia dla tancerzy.

Regularnie uczestniczy w szkoleniach z zakresu tańca współczesnego, improwizacji i praktyk somatycznych. Uczy tańca współczesnego i improwizacji w Polsce i USA. Zagłębienie się w praktyki somatyczne zmieniło charakter jego początkowego zainteresowania teatrem tańca, definiując na nowo podejście artysty do ciała, tańca i rozumienia ruchu człowieka. Swoje produkcje chętniej nazywa projektami choreograficznymi, przyznając tym samym pełną autonomię tańcowi i choreografii.

Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca (Program przekwalifikowania zawodowego tancerzy).

Wybrane prace choreograficzne:

Unbody, Herz Haus, Gdański Festiwal Tańca  – opieka artystyczna, 2020
Obiecana Ziemia Obiecana – Polski Teatr Tańca, reż. Katarzyna Raduszyńska, 2019
Teach Yourself to Fly – Krakowskie Centrum Choreograficzne, 2019
Zugwang – Centre de Création Chorégraphique Luxembourgeois Trois C-L, Teatr ROZBARK
Silverliner – Gdański Festiwal Tańca, 2019
Slavic Body – Nicosia Dance Festiwal / Fundacja Wielki Człowiek im. Jerzego Kukuczki, 2018
Plusminusplus – Teatr ROZBARK, 2017

„Hello, My Friend!” w choreografii Pawła Malickiego, Polski Teatr Tańca. Fot. Maciej Zakrzewski

„Hello, My Friend!” w choreografii Pawła Malickiego, Polski Teatr Tańca. Fot. Maciej Zakrzewski

Na pierwszym planie Artur Bieńkowski w spektaklu „Minus 2” w choreografii Ohada Naharina, Polski Teatr Tańca. Fot. Maciej Zakrzewski

Na pierwszym planie Artur Bieńkowski w spektaklu „Minus 2” w choreografii Ohada Naharina, Polski Teatr Tańca. Fot. Maciej Zakrzewski

Artur Bieńkowski w spektaklu „Volta” w choreografii Andrzeja Adamczaka, Polskie Teatr Tańca. Fot. Krzysztof Fabiański

Artur Bieńkowski w spektaklu „Volta” w choreografii Andrzeja Adamczaka, Polskie Teatr Tańca. Fot. Krzysztof Fabiański

Artur Bieńkowski w spektaklu „Zagubieni w skórze” w choreografii Anny Piotrowskiej, Teatr ROZBARK. Fot. Jakub Wittchen

Artur Bieńkowski w spektaklu „Zagubieni w skórze” w choreografii Anny Piotrowskiej, Teatr ROZBARK. Fot. Jakub Wittchen

Na pierwszym planie Artur Bieńkowski w spektaklu „Zagubieni w skórze” w choreografii Anny Piotrowskiej, Teatr ROZBARK. Fot. Jakub Wittchen

Na pierwszym planie Artur Bieńkowski w spektaklu „Zagubieni w skórze” w choreografii Anny Piotrowskiej, Teatr ROZBARK. Fot. Jakub Wittchen

Spektakl „Obiecana Ziemia Obiecana” w reżyserii Katarzyny Raduszyńskiej i choreografii Artura Bieńkowskiego, Polski Teatr Tańca. Fot. Piotr Rychter

Spektakl „Obiecana Ziemia Obiecana” w reżyserii Katarzyny Raduszyńskiej i choreografii Artura Bieńkowskiego, Polski Teatr Tańca. Fot. Piotr Rychter

Spektakl „Obiecana Ziemia Obiecana” w reżyserii Katarzyny Raduszyńskiej i choreografii Artura Bieńkowskiego, Polski Teatr Tańca. Fot. Piotr Rychter

Spektakl „Obiecana Ziemia Obiecana” w reżyserii Katarzyny Raduszyńskiej i choreografii Artura Bieńkowskiego, Polski Teatr Tańca. Fot. Piotr Rychter

Spektakl „Obiecana Ziemia Obiecana” w reżyserii Katarzyny Raduszyńskiej i choreografii Artura Bieńkowskiego, Polski Teatr Tańca. Fot. Piotr Rychter

Spektakl „Obiecana Ziemia Obiecana” w reżyserii Katarzyny Raduszyńskiej i choreografii Artura Bieńkowskiego, Polski Teatr Tańca. Fot. Piotr Rychter

Spektakl „Plusminusplus” w choreografii Artura Bieńskowskiego i Anny Piotrowskiej. Fot. Aleksander Joachimiak

Spektakl „Plusminusplus” w choreografii Artura Bieńskowskiego i Anny Piotrowskiej. Fot. Aleksander Joachimiak

Na zdjęciu: Wiktoria Reszka w spektaklu Artura Bieńkowskiego „Silverliner”. Fot. Artur Moskwa

Na zdjęciu: Wiktoria Reszka w spektaklu Artura Bieńkowskiego „Silverliner”. Fot. Artur Moskwa

Victoria Kennett w w spektaklu Artura Bieńkowskiego „Teach Yourself to Fly”. Fot. Dominik Więcek

Victoria Kennett w w spektaklu Artura Bieńkowskiego „Teach Yourself to Fly”. Fot. Dominik Więcek

Spektakl „Zugwang” w choreografii Artura Bieńkowskiego, Centre de Création Chorégraphique Luxembourgeois Trois C-L, Teatr ROZBARK. Fot. Aleksander Joachmiak

Spektakl „Zugwang” w choreografii Artura Bieńkowskiego, Centre de Création Chorégraphique Luxembourgeois Trois C-L, Teatr ROZBARK. Fot. Aleksander Joachmiak

Spektakl „Zugwang” w choreografii Artura Bieńkowskiego, Centre de Création Chorégraphique Luxembourgeois Trois C-L, Teatr ROZBARK. Fot. L. Junet

Spektakl „Zugwang” w choreografii Artura Bieńkowskiego, Centre de Création Chorégraphique Luxembourgeois Trois C-L, Teatr ROZBARK. Fot. L. Junet

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close