Centrum Kultury w Lublinie zaprasza na finał VII edycji Maat Festival „Kantor Now” – pierwszej polskiej platformy rezydencji. To już trzeci rok, kiedy organizatorzy oddali przestrzeń festiwalu artystom rezydentom, którzy w specjalnie spreparowanej przestrzeni prezentacji poszukują własnych instrumentów do badania tańca, obserwowani przez Patrycję Płanik, dokumentującą ten proces. Po raz kolejny powstaną prace sceniczne i unikalne dokumenty filmowe, nierozerwalnie połączone z procesem pracy # ciało – skorelowana przestrzeń – poszukiwania czystej choreografii, wywiedzionej z procesualnego patrzenia na ciało jako obiektu. Podczas festiwalu odbędzie się pięć pokazów spektakli powstałych w ramach rezydencji (Justyna Jasłowska, Karol Tymiński, Ramona Nagabczyńska, Marta Ziółek, Sławek Bendrat) i trzech produkcji wspartych przez MAAT FESTIVAL (realizatorzy: Anita Wach, Magdalena Tuka, Mikołaj Mikołajczyk, Patrycja Płanik, Marcin Janus, Tomasz Bazan, Daiusuke Yoshimoto). Organizatorzy zapraszają widzów do swojego domu tańca, gdzie zaproszeni artyści mieszkają, tworzą i poszukują.
Rok 2015 poświęcony jest Tadeuszowi Kantorowi i jego sztuce, która wywarła ogromny wpływ na sztukę w Polsce i na świecie. To wyjątkowy rok świętowania, ale i zwrócenia szczególnej uwagi na dokonania Kantora jako reformatora, multidyscyplinarnego kreatora zarażającego siebie oraz innych poszerzonym, wnikliwym obserwowaniem rzeczywistości. Zainspirowani między innymi badaniami prowadzonymi przez Annę Królicę, która zaczęła systematycznie badać i komentować analogie pomiędzy Tadeuszem Kantorem a teatrem tańca; ogromną przestrzenią poszukiwań Kantora wobec własnych spektakli; wreszcie całym uniwersum świata Kantorowskich obiektów, oddajemy artystom teren eksploracji i badań i im proponujemy wspólną wyprawę po inspiracje i zastanowienie się nad własnym językiem pracy, stawiając Kantora w centrum poszukiwań. Jestem szczęśliwy, że po raz kolejny spotykamy się w porcie. MAAT FESTIVAL / Tomasz Bazan
„W tym roku postacią-hasłem przewodnim festiwalu stał się Tadeusz Kantor. Obchodzony aktualnie Rok Kantora powoduje, że wielu twórców próbuje zmierzyć się z legendą polskiego teatru, szukać w jego pracach inspiracji, wskazówek, natchnienia. Co ma wspólnego Kantor z tańcem? Na ile warstwa ruchowa jego spektakli jest fascynująca, daje się zanalizować. A może wcale nie o ruch tu chodzi? Może trzeba sięgnąć dalej, popłynąć w podróż z mistrzem polskiego teatru, zagłębić się w to, co niedopowiedziane?
Kuratorzy tegorocznej edycji zestawili ze sobą kilku artystów, na co dzień tworzących w zupełnie innych stylach, posługujących się różnymi formami czy technikami pracy. Posługują się różnymi językami ruchu – czy znajdą jeden wspólny, pozwalający rozpoznać, że tworzą zbiór, którego nazwa brzmi KANTOR NOW!? A może wcale nie muszą, bo im bardziej oryginalne prace, tym kolekcja staje się rozpoznawalna, specyficzna, wyjątkowa.
Jasłowska, Tymiński, Bendrat, Ziółek, Nagabczyńska, Mikołajczyk, Wach, Tuka. Jest ich ósemka. Piątka z nich przez dwa tygodnie żyła w Lublinie, chłonęła jego energię. Trójka pozostałych? Mikołajczyk i Wach pokazali już, co potrafią dwa lata temu – lecz znając ich nieprzewidywalność, oczywistości spodziewać się nie należy. Cała trójka tworzyła poza festiwalową siedzibą, z czym przyjechali, jak na nich oddziałuje Tadeusz Kantor? I w końcu produkcja samego Teatru Maat Projekt. Polsko-japońskie fantazje, przestrzeń ciała, muzyki, filmu, ruchu, obrazu. A do tego absolutnie fenomenalne filmy Patrycji Płanik – podkreślające kształt każdej rezydencji, mówiące o artystach więcej niż im się wydaje, pokazujące ich w pracy i w czasie wolnym, w procesie i w chwili relaksu; dokumentalne a zarazem osnute tajemniczością, niekiedy surrealizmem czy sfabularyzowanymi motywami.
Choć punktem wyjścia dla festiwalowej konstrukcji jest Teatr Śmierci, nie znaczy to, że należy ograniczać się jedynie do tego okresu twórczości artysty, inne są bowiem równie interesujące i inspirujące. Co zobaczymy w pracach polskich twórców? Czy będą to odniesienia do różnego rodzaju pamięci, osobiste wyznania, cielesne manifesty, otwarte performanse czy raczej ściśle zaplanowane konstrukcje?”
Fragmenty zapowiedzi autorstwa Marty Seredyńskiej
Do pobrania:
Anna Królica, Kantor jako wizjoner ciała
PROGRAM:
Centrum Kultury w Lublinie
3 grudnia 2015 CZWARTEK
19.00- 20.30 KANTOR TERYTORIA – projekt realizowany w ramach Promesa KANTOR 2015
Noman – projekcja filmu w reż. P. Płanik (35 min) / W
Noman restricted meeting,reż. T. Bazan, z udziałem Daisuke Yoshimoto (50 min)/ W
UWAGA! Film oraz spektakl prezentowane jako jedno wydarzenie bez przerwy
21.00 Spotkanie Daisuke Yoshimoto – prowadzenie Jadwiga Majewska (30 min) / O
4 grudnia 2015 PIĄTEK
18.00 Sto toastów dla nieżyjącego arysty, reż. Anita Wach i i Bojan Jablanovec (50 min.) / W
19.30 TO, reż. Marta Ziółek (35 min.) / W
20.30 Dance.doc wywiady – projekcja filmu (60 min.) reż. Tomasz Fabiański zdj. Patrycja Płanik / O
21.30 Projekt Mikołaj Kantor Mikołajczyk, reż. Mikołaj Mikołajczyk (45 min.) / W
22.30 Koncert zespołu Na Tak/ piwnice CK
5 grudnia 2015 SOBOTA
14.00 Warsztaty z Daisuke Yoshimoto (2,5 godz.) / sala prób 4 CK Lublin
18.00 Paradise, Paradise, reż. Justyna Jasłowska (45 min.) / W
19.30 La femme de service, reż. Sławek Bendrat (45 min.) / W
20.30 Days for dancing out – projekcja filmu w reż. Patrycja Płanik (30 min.) / O
21.00 pURe, reż. Ramona Nagabczyńska (35 min.) / W
6 grudnia 2015 NIEDZIELA
14.00 Warsztaty z Daisuke Yoshimoto (2,5 godz.) / sala prób 4 CK Lublin
18.00 Madeleine, reż.Magda Tuka, Myles Stawman (30 min.) / W
19.30 Play.Ground., reż. Karol Tymiński (30 min.) / W
20.30 Tadeusz Kantor T.E.D Anna Królica / wywiad – spotkanie z artystami – podsumowanie
W / SALA WIDOWISKOWA
O / ORATORIUM
Centrum Kultury w Lublinie
ul. Peowiaków 12
20 – 007 Lublin
Wstęp na wszystkie na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny
obowiązują bezpłatne wejściówki do pobrania w kasie CK Lublin
VII MAAT FESTIVAL „KANTOR NOW!” 2015
idea, koncept: Tomasz Bazan / zespół kuratorski: Tomasz Bazan, Patrycja Płanik, Anna Królica / multimedia/wideo: Patrycja Płanik / rezydenci programu: Justyna Jasłowska, Karol Tymiński, Ramona Nagabczyńska, Marta Ziółek, Sławek Bendrat oraz: Anita Wach, Magdalena Tuka, Mikołaj Mikołajczyk, Patrycja Płanik, Marcin Janus, Tomasz Bazan, Daiusuke Yoshimoto, Jan Duszyński/ produkcja: Maria Sapeta/ technika: Maciej Połynko, Karol Rębisz / współpraca: Małgorzata Drozd, Małgorzata Bartkiewicz, Maciej Rukasz, Damian Dubielis, Joanna Jankowska, Marta Seredyńska /program kuratorski Tomasza Bazana Maat Festival zrealizowany ze środków Centrum Kultury w Lublinie, Teatru Maat Projekt/ Współpraca: Izabela Zawadzka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie, Instytut Polski w Tokio.