W ramach V odsłony Sceny Tańca Studio 2016 odbędzie się prezentacja spektaklu Collective Jumps w choreografii Isabelle Schad z udziałem polskich tancerzy. Spektakl berlińskiej choreografki Isabelle Schad podejmuje temat tworzenia wspólnoty w tańcu. Spektakl postrzega taniec jako akt polityczny, a ciało jako miejsce oporu.
Isabelle Schad, po lekturze O rewolucji Hanny Arendt:
„Ciało grupy składa się z wielu. Oddajemy się praktykom, które jednoczą zamiast indywidualizować. Podejmujemy je na poziomie biologicznym, komórkowym, energetycznym. Pojmujemy je jako drogę – konsekwentne budowanie relacji jednocześnie
z sobą i z innymi w grupie. Przyglądamy się wolności w odniesieniu do formy: formy, którą stwarzają wewnętrzne procesy i ich rytm. Doświadczamy wielości, wielorakości, subiektywności i różnorodności. Nawet kiedy forma jest określona i taka sama dla wszystkich: różnorodność w obrębie powtórzeń. Przyglądamy się wolności jako istocie szczęścia, które pojawia się, kiedy przepływ ruchu osiąga się wspólnie bez jakichkolwiek zakłóceń w ciągłości. Przyglądamy się wolności, którą gwarantuje prawo każdego do poszukiwania formy na sposób indywidualny. Każdy może być równy, gdy subiektywność we własnym indywidualnym rytmie zagwarantowana zostanie w formie. Poszukujemy równości w ruchu odrzucając jakąkolwiek hierarchię poszczególnych części ciał. Relacje między częściami naszego ciała są jak relacje między osobami w grupie. Bawimy się nimi i zniekształcamy je na wiele sposobów. Odróżniamy zsynchronizowanie (synchronicity) od synchronizacji (synchronization). Pojmujemy zsynchronizowanie jako moment, w którym wszystkie elementy spotykają się, jako fenomen jednej energii. Zapożyczamy pole działania, struktury, wzory ich formowania i rozwijania od innych praktyk zbiorowych, takich jak taniec ludowy czy ruchowe praktyki Orientu. Kwestie oporu odnosimy do rytmu. Zagadnienie protestu odnosimy do pytań o organizację. Przyglądamy się estetyce reprezentacji jako praktyce politycznej. Czy stworzenie zwielokrotnionego, a jednocześnie ujednoliconego, bezpodmiotowego ciała może stać się potencjalnie przestrzenią oporu? Czy samo ciało – ciało tańczące – może się nią stać? Przyglądamy się wolności w obrębie grupy. Jest ona zapewniona, gdy każdy odkrywa formę na swój własny subiektywny sposób.”
koncepcja i choreografia: Isabelle Schad we współpracy z Laurent Goldringiem
asystent choreografa: Lea Moro
wykonanie: Magdalena Bartczak, Halina Chmielarz, Sonia Borkowicz, Aniela Kokosza, Barbara Bujakowska, Magda Jędra, Iza Szostak, Irena Lipinska, Jakub Margosiak, Tomasz Foltyn, Dorota Michalak, Krystyna Szydłowska, Gosia Mielech, Janusz Orlik, Paweł Sakowicz, Paulina Grochowska, Natalia Wilk
dźwięk / kompozycja: Patryk Lichota
światło: Łukasz Kędzierski
fotograf: Jakub Wittchen
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
koprodukcja: Goethe-Institut w Warszawie
premiera: 13 i 14 grudnia 2014
***
Scena Tańca Studio
Bilety:
Pierwszy etap sprzedaży (do 15 maja)
– 15 zł / jeden spektakl;
– 25 zł / 35* zł — karnet całodniowy
Drugi etap sprzedaży (od 16 maja)
– 20 zł / jeden spektakl;
– 35 zł / 45* zł — karnet całodniowy
*od 3 spektakli
Warsztaty dla dorosłych
20 zł / osoba
Warsztaty dla dzieci
5 zł / dziecko
Zgłoszenia na warsztaty należy
przesyłać drogą mailową na adres
magdalena.grabowska@teatrstudio.pl
do 20 maja (pt.), godz. 12.00.
Bilety do nabycia w kasie Teatru Studio oraz za pośrednictwem strony internetowej Teatru Studio: www.teatrstudio.pl
programatorka: Jadwiga Majewska
organizatorzy:
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza,
Instytut Muzyki i Tańca
dofinansowano ze środków:
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Miasta Stołecznego Warszawy