
Fot. Aneta Kowalczyk
Fot. Aneta Kowalczyk
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA i kuratorka Anna Królica zapraszają na pokaz spektaklu Renaty Piotrowskiej Śmierć. Ćwiczenia i wariacje, który odbędzie się w ramach programu Maszyna choreograficzna 2015 – Schlemmer. Analogie.
O spektaklu:
Śmierć jest doświadczeniem, które nie może być opowiedziane. Jest granicą, po przekroczeniu której nie ma powrotu. Ten, kto jej doświadcza, na zawsze odchodzi.
W swoim nowym spektaklu choreografka i performerka — Renata Piotrowska — z dystansem i humorem, konfrontuje to doświadczenie z teatrem — zgodnie z myślą Peggy Phelan, dla której teatr jest miejscem, gdzie społeczeństwo (…) przygotowuje się na stratę, a w szczególności na śmierć. Piotrowska, usiłując wprost zainscenizować spotkanie ze śmiercią, gromadzi różne scenariusze, składające się na performatywny dyptyk, w trakcie którego choreografka podróżuje przez wieki (nie)doświadczania śmierci i korzysta z artystycznych, kulturowych i społecznych reprezentacji tego ostatecznego doświadczenia. Wychodząc od obserwacji, że współczesne ciało bardziej niż kiedykolwiek neguje własną śmiertelność, a medialnej wszechobecności umierania towarzyszy chęć wymazania śmierci z codziennego życia, artystka zwraca się w stronę niektórych historycznych zjawisk i fantazmatów, związanych z problematyką śmierci, takich jak średniowieczna ikonografia danse macabre, rytuał, personifikacja kostuchy, makabryczna estetyka gore czy petite mort erotyki. Raz za razem, kreując spotkanie ze śmiercią, wciągając ją w choreografię jak nieuchwytną partnerkę, Piotrowska bada współczesne rozumienie umierania lub jego brak.
koncept, choreografia: Renata Piotrowska
wykonanie: Renata Piotrowska
dramaturgia: Bojana Bauer
światło: Joanna Leśnierowska
Partnerzy: Centrum w Ruchu, Wawerskie Centrum Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej — Sala Laboratorium, Narodowe Centrum Tańca w Paryżu, La Briqueterie — CDC du Val-de-Marne, Teatr Soho, STSpot w Jokohamie.
Spektakl powstał w ramach programu Badanie/produkcja. Rezydencje choreograficzne — taniec w procesie artykulacji Fundacji Burdąg dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt badawczy dofinansowany ze środków Instytutu Muzyki i Tańca.
Podziękowania dla Simona Auffret, Anny Gołdanowskiej, Małgorzaty Ignatowskiej i Marii Stokłosy.
Renata PIOTROWSKA – choreografka, tanceka, performerka. W swoich pracach wykorzystuje taniec współczesny, zwłaszcza jego nowe nurty oraz sztuki performatywne. Inspirują ją osobiste doświadczenia oraz teksty teoretyczne z zakresu naukchumanistycznych. Ma na swoim koncie spektakle: Teraz (2007), Tańcząc z Wrogiem (2007), seria UNKNOWN (2008–2010), break SZTUKA WOJNY (2010), UNKNOWNS.SEANS (2011), film taneczny Inside (2011), The Forest_work in progress (2013), Śmierć. Ćwiczenia i wariacje (2014). W latach: 2008 i w 2010 jej spektakle: Tańcząc z Wrogiem i Unknown były wytypowane do prestiżowego przeglądu — Polska Platforma Tańca. Jest kilkukrotną stypendystką Instytutu Adama Mickiewicza, Art Stations Foundation oraz stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego programu Młoda Polska (2010) i programu Stypendium Ministra (2013). Piotrowska jest członkinią warszawskiego kolektywu choreografów Centrum w Ruchu.
Przed spektaklem o godz. 17.00 organizatorzy zapraszają na wykład Laboratoryzacja świata dr. Samuela Nowaka
Wstęp bezpłatny.
Więcej informacji o projekcie:
www.news.cricoteka.pl/maszyna-choreograficzna-schlemmer-analogie/