Od dziesięciu lat miasto Kraków wspiera i docenia dokonania środowiska teatralnego za pomocą Konkursu o Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego. Nagroda jest przyznawana corocznie za szczególne osiągnięcia lub wydarzenia w dziedzinie teatru w minionym roku kalendarzowym, których miejscem powstania i zasadniczej prezentacji było miasto Kraków.

 

Wersja do druku

Udostępnij

W tym roku nagrodę specjalną w wysokości 15 tys. zł otrzymali Eryk Makohon i Paweł Łyskawa z Krakowskiego Teatru Tańca za instalację performatywną Okno holenderskie.

Nagrodę specjalną w wysokości 12 tys. zł przyznano także zespołowi tancerzy-performerów występujących w projekcie Krakowskiego Teatru Tańca Okno holenderskie: Natalii Dinges, Alicji Müller, Paulinie Nowickiej, Michałowi Przybyle, Agnieszce Skorut, Magdalenie Skowron.

Instalacja powstała w trudnym dla wszystkich okresie pandemii, tuż po ogólnopolskim lockdownie i obejmowała szereg działań solowych, realizowanych w witrynach obiektów usługowych na ul. Nadwiślańskiej w Krakowie.

Widzowie-przechodnie obserwowali działania performerów przez szybę, nie wchodząc do lokalu, z zachowaniem bezpiecznego dystansu i brakiem bezpośredniego kontaktu z artystą. Do realizacji w instalacji zaproszeni zostali młodzi, niezależni tancerze, bez stałego zatrudnienia, a więc najbardziej dotknięci skutkami pandemii.

Instalacja buduje paralelę zarówno między sztuką a działaniami usługowymi, jak i między ciałem w tańcu a ciałem w seksbiznesie. Tworzy się w ten sposób wywrotowa alegoria środowiska tańczących freelancerek i freelancerów jako plastycznego organizmu, dostosowującego się do oczekiwań innych. Twórcy instalacji podkreślają analogię pomiędzy światem tańca i prostytucją, dla których elementem wspólnym jest motyw ciała na sprzedaż, którego w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego nikt nie chce (bądź nie może) kupić.

Forma instalacji nawiązuje do budowania „dobrego sąsiedztwa” na linii lokalny biznes-kultura.

Instalacja trwała 120 minut. Każdy performer/performerka prezentował/prezentowała w jej trakcie swoje ok. 4-minutowe solo w zapętleniu, doprowadzając się do granic wytrzymałości fizycznej. Działania performerów odnosiły się do aktu ofiarowania siebie widzowi-przechodniowi, lub/i samemu sobie. Działania w geście całkowitego poświęcenia nawiązują do aktu seksualnego.

Tematem działań było przekroczenie granicy – na poziomie kinestetycznego, emocjonalnego, wydolnościowego, transowego czy innego działania fizycznego. Działaniu towarzyszyła idea pogłębionej świadomości, koncentracji, ekstatycznego skupienia lub bezgranicznego wejścia w dany poziom percepcji, czy odczuwania. W tym właśnie akcie koncentracji przejawiała się intymność – jako paralela, reprezentacja intymności charakteryzującej akt seksualny.

Instalacja wpisuje się w strategię Krakowskiego Teatru Tańca opartą na współpracy i wymianie energii, zarówno z artystami, jak i lokalnymi społecznościami. Liderzy Teatru, powołując się na ekologię i ideę zero waste w kontekście prowadzenia działalności kulturalnej, regularnie wspierają młodych twórców, udostępniając wypracowane przez siebie narzędzia (takie jak dostęp do studia tanecznego, działań promocyjnych, formy prawnej itp.) umożliwiające działania twórcze.

Oryginalna forma prezentacji spektaklu, ale i organizacji produkcji, jest świadectwem dobrych praktyk artystycznych w dobie kryzysu. Wsparci zostali artyści niezależni, lokalne biznesy oraz widzowie, którym zaproponowano alternatywny kontakt ze sztuką, choć nie bezpośredni to jednak odklejony od ekranu komputera. Wysoka jakość artystyczna połączona została z działalnością misyjną, budującą sieć współprac organizacji kultury i instytucji oraz kultury i biznesu.

Obok działań artystycznych wydarzenie obejmowało także działania informacyjne, uświadamiające, obejmujące teksty krytyczek tańca, Alicji Müller i Anny Królicy: taniecpolska.pl.

Więcej: https://www.krakow.pl/

Krakowski Teatr Tańca „Okno holenderskie”. Fot. Katarzyna Machniewicz

Krakowski Teatr Tańca „Okno holenderskie”. Fot. Katarzyna Machniewicz

Krakowski Teatr Tańca „Okno holenderskie”. Fot. Katarzyna Machniewicz

Krakowski Teatr Tańca „Okno holenderskie”. Fot. Katarzyna Machniewicz

Krakowski Teatr Tańca „Okno holenderskie”. Fot. Katarzyna Machniewicz

Krakowski Teatr Tańca „Okno holenderskie”. Fot. Katarzyna Machniewicz

Krakowski Teatr Tańca „Okno holenderskie”. Fot. Katarzyna Machniewicz

Krakowski Teatr Tańca „Okno holenderskie”. Fot. Katarzyna Machniewicz

Krakowski Teatr Tańca „Okno holenderskie”. Fot. Katarzyna Machniewicz

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close