18 kwietnia rozpoczyna się finał 8. edycji Polskiej Platformy Tańca. Uczestników czekają cztery dni pełne prezentacji spektakli, spotkań, warsztatów, paneli dyskusyjnych oraz budowania polskich i międzynarodowych relacji w środowisku profesjonalnego tańca.

Wersja do druku

Udostępnij

Długo wyczekiwane spotkanie po pandemicznej przerwie wraca na mapę tanecznych wydarzeń w Polsce. Współorganizatorem tegorocznego wydarzenia są Materia oraz Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych. Partnerami są: Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja QKul-tura, Teatr Wielki, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Fabryka Sztuki, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka, Teatr Pinokio, Teatr im. Stefana Jaracza i Scena Monopolis.

Oprócz spektakli w programie zaplanowano wydarzenia towarzyszące: panele dyskusyjne, warsztaty, prezentacje. Będzie możliwość spotkania się, wymiany informacji i doświadczeń oraz nawiązania nowych kontaktów. Mamy nadzieję, że tegoroczna Platforma stanie się okazją do zacieśnienia współpracy zarówno na poziomie międzynarodowym, jak i wewnątrz środowiska tanecznego w Polsce.

Program dnia pierwszego:

14.00-15.00, Dworzec Łódź Fabryczna
Teatr Nowszy
Odyseja

Choć współczesny świat stoi przed nami otworem, to coraz rzadziej wyruszamy w podróż, która nie tylko jest przygodą, ale też ścieżką wewnętrznej przemiany. Dziś możemy polecieć na koniec świata lub nawet zdobyć z wycieczką Mount Everest, ale to nie oznacza, że przekraczamy jakiekolwiek osobiste granice. Doświadczamy jedynie iluzji rytuału przejścia, którą chętnie wzmacniamy epicką relacją w mediach społecznościowych. Istotą podróży jest to, co po drodze. To otrząśnięcie się z młodzieńczych ideałów i odnalezienie sensu życia – swojej Itaki. Projekt Odyseja to nie tylko przywołanie motywu Homerowskiej podróży Odyseusza. To także artystyczna droga od mitologicznego chaosu do poezji kosmosu Kubricka. Spojrzenie w świat, który „wyszedł z formy”, rozbudzając w Hamlecie konieczność jego naprawy. Zapraszamy widzów do miejsca, gdzie podróż się rozpoczyna lub kończy. Na dworcu kolejowym – pomiędzy przyjazdami i odjazdami pociągów – będziemy wspólnie doświadczać wyprawy w różnych jej momentach: tuż przed „wyjazdem”, w chwili zwątpienia oraz w procesie dojrzewania – rytualnej „śmierci do nowego życia”. Każdy uczestnik i uczestniczka otrzymają zestaw słuchawkowy, który będzie bramą do intymnego świata wykreowanego przez performerów, a niedostępnego dla przypadkowych przechodniów. Poprzez język teatru i tańca zbadamy, w jakim stopniu archetyp homo viator – człowieka w drodze – jest aktualny dla współczesnego Europejczyka.

Twórcy:

Choreografia – Tomasz Ciesielski w ścisłej współpracy z tancerzami

Wykonawcy – Natalia „Sarna” Kladziwa / Izabela Zawadzka, Paweł Urbanowicz, Mateusz Wierzbicki

Muzyka – Palmer, Kuba Pałys

Kostiumy – Damian Kretschmer

Produkcja – Fundacja Teatru Nowszego, Joanna Stasina

Premiera – 19.06.2022, Dworzec Łódź Fabryczna

Czas trwania – 45 min.

16.00-17.00, Teatr Pinokio
Janusz Orlik
III Symfonia

Co ja bym zrobił, gdybym sądził, że sztuka nie wpływa na życie? Pewnie bym barany pasał… A może strzeliłbym sobie w łeb? Gdybym wierzył tylko w to, co w człowieku najgorsze? Ale przecież w tym człowieku jest również i to, co najlepsze. Gdybym nie miał nadziei? To rzeczywiście – żabki hodować, krowy pasać… Wierzę, że jest coś, co nam czasem pomaga przetrwać, pomaga zrozumieć drugiego człowieka. Co nas pociesza, daje nam chwilę refleksji… Tym czymś bywa też i sztuka.  – Henryk Mikołaj Górecki

III Symfonia jest kolejną, po Święcie wiosny Igora Strawińskiego i Koda (a tribute) do muzyki Krzysztofa Komedy, twórczą interpretacją relacji muzyki i tańca. Kompozycja Henryka Mikołaja Góreckiego powstała w 1976 roku i stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł kompozytora. Symfonia składa się z trzech części i zgodnie z intencją twórcy utwór jest prezentowany w całości. Krzysztof Penderecki nazwał dzieło Góreckiego „muzyką najszczerszą z możliwych”.

Twórcy:

Interpretacja – Janusz Orlik

Muzyka – Henryk Mikołaj Górecki, III Symfonia Symfonia pieśni żałosnych na sopran solo i orkiestrę op. 36

Reżyseria światła – Janusz Orlik, Grzegorz Polak

Producent – Janusz Orlik, CK Lublin/Przestrzenie Sztuki

Wsparcie rezydencyjne – Materia Łódź

Zdjęcia – Piotr Jaruga

Premiera – 4.12.2021

Czas trwania – 62 min

17.30-18.30
Patryk Gorzkiewicz
Connected/Disconnected

Connected / Disconnected to w pełni improwizowany taneczny performance, w którym artystki i artyści podejmują temat połączeń. Relacyjne, rytmiczne, ruchowe, intencyjne, intuicyjne, dźwiękowe, widoczne i niewidoczne połączenia. Wszystko dzieje się tu i teraz, każdy element podlega zmianie, nic nie jest pewne, bo wszystko jest możliwe. Improwizacja, której świadkami są widzowie, to dialog pomiędzy tancerkami i tancerzami o różnych korzeniach oraz językach ruchowych i muzykiem, spajającym każdy z tych języków w sieć połączeń. Spontaniczne komponowanie działań ruchowych i muzycznych w czasie i przestrzeni oraz w relacji do siebie nawzajem tworzy rodzaj doświadczenia, które jest wciągające i immersyjne. Występujące tancerki i tancerzy łączy wspólna edukacja taneczna oraz przekonanie o sile medium jakim jest ciało i ruch sam w sobie. Pomimo iż spektakl nie zakłada konkretnego przebiegu zdarzeń, widownia ma możliwość doświadczać historii, która tworzy się na bieżąco w trakcie trwania performance’u.

Twórcy:

Scenariusz, reżyseria – Patryk Gorzkiewicz

Choreografia – Lena Skrzypczak, Victoria Silvero, Bartosz Przybylski, Michał Strugarek, Wojciech Furman, Patryk Gorzkiewicz

Kreacja, wykonanie – Lena Skrzypczak, Victoria Silvero, Bartosz Przybylski, Michał Strugarek, Wojciech Furman, Patryk Gorzkiewicz

Muzyka – Franciszek Jackowski (MARMØ)

Reżyseria światła, wideo – Patryk Gorzkiewicz, Sara Gorzkiewicz, Michał Strugarek

Kostium – Sara Gorzkiewicz

Producent – Patryk Gorzkiewicz

Partner – Point Dance Studio

Zdjęcia – Nikola Makowska

Premiera – 29.03.2023

Czas trwania – 50 min

19.30-21.30, Teatr Wielki w Łodzi
Gala Otwarcia

Duet ze spektaklu Juwenalia
Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie.

Twórcy:

Choreografia – Gianni Melfi
Muzyka – Max Richter
Kostium – Gianni Melfi
Reżyseria światła – Tomasz Fabiański
Wykonawcy – Weronika Gałązka, Maciej Duda

Przedstawienie zrealizowane w ramach programu JUNIOR Polskiego Baletu Narodowego dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Out of nowhere
Opera Śląska

Twórcy:

Choreografia – Wiktor Perdek
Muzyka – Alessandro Marcello Koncert na obój d-moll: II. Adagio
Wykonawcy – Michalina Drozdowska, Thais Henrique Rocha, Clara Ushizaka, Francesco Pio Tosto, Alberto Pecetto, Maciej Pletnia
Kierownik baletu – Grzegorz Pajdzik

Tkliwie, ulotnie, samotnie
Opera Śląska

Twórcy:

Choreografia – Anna Kmiecik-Sokalla
Muzyka – Karol Szymanowski Pieśń Roksany z opery  ,Król Roger.
Wykonawcy – Michalina Drozdowska, Douglas De Oliveira Ferreira, Maciej Pletnia
Kierownik baletu – Grzegorz Pajdzik

Bolero
Opera Wrocławska

Twórcy:

Choreografia – Meryl Tankard
Muzyka – Maurice Ravel
Projekcje multimedialne – Régis Lansac
Kostium – Sylvie Skinazi
Asystent choreografa – Anandi Vinken
Kierownik baletu – Małgorzata Dzierżon
Kierownictwo muzyczne, dyrygent  – Adam Banaszak
Wykonanie – Balet, Orkiestra Opery Wrocławskiej
Wykonawcy – Sava Cebanu, Miho Okamura, Paula Dzwonik, Shantana Hull-Jurkovic, Risa Sasaki, Zofia Korpacka, Paulina Grodzińska, Agata Załuska, Magdalena Kurilec-Malinowska, Armando Barros, Lucas Hessel Rafalovich, Davide Piccoli

8m68

Twórcy:

Choreografia, kostium, reżyseria światła – Robert Bondara
Muzyka ­– Amon Tobin
Wykonawcy – Giorgio Tinari, Anita Crema, Silvia Simeone, Alexandre Sellani, Julia Korbańska

W spektaklu wykorzystano muzykę z nagrania dokonanego 25 i 26 lutego 2021 roku przez orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Jerzego Wołosiuka. Utwory Goto 10, Lost & Found, Journeyman pochodzą z albumu Amona Tobina ISAM (Isound Labels, 2011).

N.O.M. (Kościelec 1909)
Teatr Wielki w Łodzi

Twórcy:

Choreografia – Jacek Przybyłowicz
Muzyka – Wojciech Kilar
Kierownictwo muzyczne – Marta Kluczyńska
Koncepcja scenograficzna – Jacek Przybyłowicz
Reżyseria światła – Maciej Igielski
Asystentki choreografa – Anna Krzyśków, Anna Nowak
Asystent dyrygenta – Marcin Mirowski
Wykonawcy – Angela Albonetti, Kata Bán, Maria Góralczyk, Gabriela Ignaszak, Anna Major, Riho Okuno, Stanislava Pincekova, Isotta Sellari, Sonya Shteyn, Karolina Urbaniak, Nazar Botsiy, Brandon Demmers, Joshua Legge, Giuseppe Stancanelli, Emil Tambrowski, Chase Vining, Krzysztof Pabjańczyk

Więcej informacji na stronie: www.platformatanca.pl

Teatr Nowszy, „Odyseja”. Fot. Mariusz Marciniak

Janusz Orlik, „III Symfonia”. Fot. Piotr Jaruga

Patryk Gorzkiewicz, „Connected/Disconnected”. Fot. Nikola Makowska

Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie, duet z baletu „Juwenalia”, chor. Gianni Melfi. Fot. Ewa Krasucka

Opera Wrocławska, „Bolero”, chor. Meryl Tankard, Fot. FRU Media

Opera Śląska, „Out of Nowhere”, chor. Wiktor Perdek.

Opera Śląska, „Tkliwie, ulotnie, samotnie”, chor. Anna Kmiecik-Sokalla

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, „8m68”, chor. Robert Bondara. Fot. M. Zakrzewski

Teatr Wielki w Łodzi, „N.O.M. (Kościelec 1909)”, chor. Jacek Przybyłowicz. Fot. Joanna Miklaszewska

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close