13.12.2024 Jadwiga Romanowska
Taniec flamenco w praktyce – wyzwania związane z transkulturową wymianą. Część druga: obcokrajowcy tańczący flamenco – transkulturowani i transkulturujący
W poprzednim felietonie przedstawiłam „zasady gry” obowiązujące we flamenco. Dzisiaj opowiem o tym, jak tańczący profesjonalnie lub półprofesjonalnie obcokrajowcy wcielają te zasady w życie i przed jakimi stoją wyzwaniami. Na przykładzie tego case study odpowiem na pytanie: w jaki sposób w procesie transkulturowej wymiany, towarzyszącej spotkaniu lokalności i globalności, zmienia się tożsamość tancerzy i tańca?
27.11.2024 Jadwiga Romanowska
Taniec flamenco w praktyce – wyzwania związane z transkulturową wymianą. Część pierwsza: zasady gry
W poprzednim tekście przedstawiłam transkulturowe korzenie tańca flamenco i ich wpływ na uniwersalność jego przekazu. Dzisiaj zaprezentuję zderzenie uniwersalności z lokalnością w kontekście transkulturowej wymiany. Zagadnienie to dobrze ilustrują obcokrajowcy tańczący flamenco. Rzecz nie jest prosta, dlatego też opiszę ją w dwóch odcinkach, które odpowiedzą na pytanie postawione w pierwszym z tego cyklu eseju: W jaki sposób w procesie transkulturowej wymiany, towarzyszącej spotkaniu lokalności i globalności, tożsamość tancerzy i tańca zmienia się?
28.10.2024 Jadwiga Romanowska
Taniec flamenco – historia licznych transkulturacji
Pierwszy z moich felietonów postawił wiele pytań dotyczących transkulturacji oraz styku lokalności i globalności w tańcu. Czas na odpowiedzi. W tym tekście postaram się nakreślić, czym jest taniec flamenco jako lokalna manifestacja kulturowa, a także odpowiedzieć na pytanie: czy jest to tylko taniec (spoiler alert – nie!) oraz gdzie w historii tańca flamenco możemy wytropić transkulturowe wątki?
27.09.2024 Jadwiga Romanowska
Taniec uwikłany w transkulturowe relacje
Ruch jako forma cielesnej ekspresji może być rozpatrywany jako przestrzeń wielowymiarowej wymiany kulturowej. W cyklu kolejnych felietonów proponuję transkulturowe ujęcie kinetycznej rzeczywistości, w którym taniec (zwłaszcza ten mocno naznaczony lokalnością) staje się płaszczyzną dla wielokierunkowych, często asymetrycznych procesów wymiany międzykulturowej.