Autor: Matylda Małecka

18.03.2015 Matylda Małecka

Tożsamość w ruchu, część II – o projekcie „Identity.Move!”

Legitymizacja swojego istnienia oznacza w Europie Środkowo-Wschodniej nie, jak gdzie indziej, poszukiwanie własnych artystycznych, społecznych i ideologicznych korzeni, lecz wynalezienie ich. Trzeba więc nieustanne odnosić się do najbliższej przeszłości, będąc świadomym, że archiwizowanie nie jest obiektywną formą utrwalania, ale stałym aktem wytwarzania ułomnej pamięci. Na te kwestie zwróciła uwagę rumuńska krytyczka sztuk performatywnych, kuratorka i dziennikarka Iulia Popovici wykładzie Nowy Blok Wschodni.

16.03.2015 Matylda Małecka

Tożsamość w ruchu, część I – o projekcie „Identity.Move!”

Do zmian tożsamościowych krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz kształtu sceny tańca współczesnego na tym terenie nawiązują twórcy projektu Identity.Move!. W założeniu Identity.Move! stanowić ma platformę wymiany doświadczeń dla kuratorów i artystów z 14 krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Obszar państw współpracujących został określony jako „Eastern Belt”, bowiem obejmuje również kraje nie mieszczące się w miejscu powszechnie uznawanym za Mitteleuropę. Udział w projekcie biorą przedstawiciele 14 państw: Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Grecji, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski , Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i Węgier. […] Ciekawym kontekstem dla decyzji organizatorów o objęciu projektem państw tzw. „Eastern Belt” jest diagnoza Jana Sowy pochodząca z...

15.06.2012 Matylda Małecka

Wolność z dystansu – taniec na 32. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych

„Jestem taka sama jak ty, tylko inna”, mówi w swoim wierszu kobieta z zespołem Downa, jedna z uczestniczek performansu Rafała Urbackiego W Przechlapanem. Zdanie stanowiące odpowiedź na protekcjonalne traktowanie osób niepełnosprawnych przez resztę społeczeństwa z powodzeniem można odnieść do wszystkich spektakli nurtu tanecznego tegorocznych WST. Zarówno W Przechlapanem, pokazywane na festiwalu jako wydarzenie towarzyszące, jak i spektakle nurtu TANIEC, realizowanego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca –  Le Sacre Teatru Dada von Bzdülöw, Hamlet Wydziału Tańca PWST w Bytomiu oraz Tryptyk Mikołaja Mikołajczyka – są mocno osadzone we współczesności i ujmują przedstawiane tematy wywrotowo. Każde z przedstawień jest na...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close