Autor: Weronika Łucyk

11.08.2017 Weronika Łucyk

W pojedynkę – relacja z konkursu „Solo Dance Contest 2017”

Międzynarodowy Konkurs „Solo Dance Contest”, stanowiący jeden z głównych filarów Gdańskiego Festiwalu Tańca,  w 2017 roku odbył się już po raz ósmy. Niezmiennie od wielu lat stanowi jeden z głównych filarów programu Gdańskiego Festiwalu Tańca. Wydarzenie ewoluuje z każdą edycją – w tym roku po raz pierwszy wśród uczestników znaleźli się tancerze spoza Europy, których oceniało pięcioosobowe jury w składzie: Franz Anton Cramer (Niemcy), Ayrin Ersöz (Turcja), Izabela Sokołowska-Boulton (Polska), Charlie Morrissey (Wielka Brytania) i Anna Piotrowska (Polska). Spośród 150 zgłoszeń, nadesłanych przez  artystów z Azji, Afryki, Europy i Ameryki Północnej, wybrano  29 prac.

24.08.2016 Weronika Łucyk

Autonomiczne światy – relacja z konkursu „Solo Dance Contest 2016”

Jednym z fundamentów programu Gdańskiego Festiwalu Tańca jest międzynarodowy konkurs dla tancerzy. W tegorocznej edycji Międzynarodowego Konkursu „Solo Dance Contest” zgłosiło się sześćdziesięciu artystów z jedenastu krajów. Do etapu pokazów półfinałowych dopuszczono trzydzieści jeden zgłoszeń, choć publiczność i jury mogli  zobaczyć dwudziestu dwóch wykonawców czy wykonawczyń  – dominowały bowiem kobiety. Poziom prezentacji był bardzo zróżnicowany pod względem technicznym, stylistycznym czy dramaturgicznym. Odmienność ta charakteryzowała się szerokim spektrum poruszanych tematów, różnym sposobem wykorzystania ruchu, a także świadomym budowaniem relacji między tańcem a muzyką, dźwiękiem – lub jego brakiem, rzadziej między tańcem a kostiumem czy rekwizytem. Pojawiły się krótkie choreografie ułożone stricte...

18.08.2016 Weronika Łucyk

Od natury do kultury – pierwsza relacja z VIII Gdańskiego Festiwalu Tańca

VIII edycją Gdańskiego Festiwalu Tańca pod wodzą kuratorek – Marii Miotk oraz Agnieszki Fortenbach – kierował motyw przewodni żywiołów. Spektakle odwoływały się do sił natury, często w sposób bezpośredni –  poprzez ich materialne użycie jako elementu scenografii czy rekwizytu. Pojawiły się także produkcje, w których za symboliczny żywioł  można uznać siły napędzające czy organizujące ludzką egzystencję w kontekście społecznym i kulturowym. W sekcji polskich produkcji poza premierami w ramach Trójmiejskiej Korporacji Tańca w programie znalazło się Wspólne w choreografii Renaty Piotrowskiej-Auffret, democratic body Anny Piotrowskiej z Teatru ROZBARK w Bytomiu, Nesting Krakowskiego Teatru Tańca oraz Room 40 Macieja Kuźmińskiego. Publiczność...

07.12.2015 Weronika Łucyk

Nieoczywiste podróże. Na polsko-japońskich szlakach choreograficznych tropami Kantora

Pierwszym z dwóch premierowych spektakli zaplanowanych w ramach projektu Kantor_Tropy był Collage w reżyserii Katarzyny Pastuszak w choreografii reżyserki oraz Yuko Kawamoto. Pokaz odbył się w bardzo szczególnej przestrzeni, bo w Nowej Synagodze w Gdańsku. Niewielkie, szerokie, ale płytkie pomieszczenie o wysokim, półkolistym sklepieniu architektonicznie podzielone jest na dwie części – już w połowie sali drewniany podest wyznacza obszar sceny. Poprzedzająca ją część została podzielona na okoliczność premiery na pół – równolegle do rampy – dla publiczności wyznaczono kilka rzędów krzeseł, dla artystów – muzyków grających na żywo (J=J) zagospodarowano obszar z boku lewej strony sali. Pustą przestrzeń między widownią a...

15.07.2015 Weronika Łucyk

Pudełko różności – relacja z pierwszej części VII Gdańskiego Festiwalu Tańca

Program VII Gdańskiego Festiwalu Tańca był bardzo złożony – Międzynarodowy Konkurs  „ Solo Dance Contest”, zestaw warsztatów dla tancerzy, premiery i pokazy spektakli trójmiejskich, ogólnopolskich i wreszcie zagranicznych. Proponując odmienne formy, organizatorzy chcieli zaprosić do udziału w festiwalu szerokie grono odbiorców – widzów, którzy mają różne oczekiwania wobec teatru tańca, a jednak wszyscy mogą odnaleźć  w repertuarze imprezy coś dla siebie. Poprzez koprodukcje festiwal od lat wyraźnie wspiera lokalne środowisko tancerzy dając szansę na realizację projektów, które bez tego typu wsparcia nie mogłyby powstać. Na otwarcie zaproponowano zatem trzy premiery pod hasłem Trójmiejskiej  Korporacji Tańca: Private Maps, Gałązkę z drzewa...

13.07.2015 Weronika Łucyk

Oblicza cielesności – relacja z finału konkursu „Solo Dance Contest 2015”

Spośród siedemdziesięciu pięciu zgłoszeń do udziału w preliminacjach Międzynarodowego Konkursu „Solo Dance Contest 2015” ramach VII Gdańskiego Festiwalu Tańca. zakwalifikowano trzydzieści jeden prac solowych. Do finałowej szóstki jury wybrało sześć przedstawień: Jamais vu Antona Safonova (Ukraina), Dominique w wykonaniu Dominika Więcka (Polska, chor. Maciej Kuźmiński), L’attente Juliette Morel (Francja), đẹp  w wykonaniu Ievy Navickaite (Litwa, chor. Dan Van Hyunh ), Ad libitum 2.1 Alessandra Sollimy (Włochy) oraz P=mg Jann Gallois (Francja). Nagrodzeni finaliści skoncentrowali się na cielesności – nie tylko pod względem ukazania jego możliwości technicznych, ale również ciała jako tematu, myśli przewodniej solowych spektakli.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close