Białystok/Festiwal Kalejdoskop 2014: Sławek Krawczyński, Tomasz Wygoda, Anna Godowska „Niżyński. Święto snów”

Zdjęcie: Białystok/Festiwal Kalejdoskop 2014: Sławek Krawczyński, Tomasz Wygoda, Anna Godowska „Niżyński. Święto snów”

Fot. Jakub Wittchen

Wersja do druku

Udostępnij

Podczas Festiwalu Kalejdoskop 2014 zostanie pokazany spektakl Niżyński. Święto snów. Spektakl stanowi nową inscenizację wielkiego baletu Igora Strawińskiego – solo performance, będący podróżą przez odmienne stany świadomości Wacława Niżyńskiego, zrealizowany na podstawie jego Dziennika oraz twórczości.

Prace nad spektaklem rozpoczęły się od lektury Dziennika Niżyńskiego, który wydał się twórcom księgą snów śnionych na jawie i gorączkowo zapisywanych. Był dla nich jak wizja świata rozdzieranego przez sprzeczności, nieustannie balansującego między ekstazą i nicością.  Krawczyński i Wygoda uznali, że Święto wiosny Igora Strawińskiego, do którego pierwszą choreografię stworzył Niżyński, niezwykle trafnie odnosi się do tej sytuacji i stawia człowieka niemal bezpośrednio wobec rzeczywistości, która była codziennym doświadczeniem artysty.

Twórcy projektu dystansują się wobec psychiatrycznego opisu stanu Niżyńskiego. Podążając za gwałtownym procesem myśli i wizji artysty, zawartym w jego „Dzienniku“ i baletach, szukają istoty tych przeżyć, wierząc, że niosą one wciąż aktualne przesłanie, dotyczące naszej egzystencji.

Twórców zafascynowała, obecna w świadectwie Niżyńskiego, tęsknota za dzieciństwem ludzkości, kiedy to ośrodkiem myśli było serce, wspólnota wyrastała z rytualnego, jednoczącego tańca, a kontakt z Bogiem był tak bezpośredni jak z drugim człowiekiem.

Spektakl pod względem muzycznej struktury oparty jest na Święcie Wiosny, a warstwie choreograficznej znajdą się w nim remixy układów Niżyńskiego – zarówno tych tańczonych przez niego, jak również tych, nad którymi pracował tylko jako choreograf.

Krawczyński i Godowska  współpracują ze sobą od 2004 roku przy realizacji autorskiego projektu badawczego pod nazwą Taniec śniącego ciała, którego celem jest zastosowanie metod psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella oraz psychologii analitycznej C.G. Junga w praktyce tańca i teatru. Idee tego projektu miały istotny wpływ na proces pracy nad spektaklem Niżyński. Święto Snów.  Spektakl będzie kontynuacją tego projektu i w warstwie psychologicznej opierał się będzie na zapiskach z Dziennika.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close