Ludzie tańca

Zdjęcie: Tomasz Wygoda

Fot. z archiwum TW - ON.

Wersja do druku

Udostępnij

Tomasz Wygoda – tancerz, aktor, choreograf. Ukończył wydział historii Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach. W latach 1997-2003 tańczył w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu. W ramach pracy w tym zespole występował m.in. w spektaklach Jacka Łumińskiego i Conrada Drzewieckiego (Polska), Henrietty Horn (Niemcy), Jonathana Hollandera (USA) i Paula Claydena (Wielka Brytania).

Stypendysta DanceWeb w Wiedniu (2002).

Występował w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Kanadzie i we Włoszech. Z zespołem W&M Phisical Theatre Wojciecha Mochnieja i Melissy Monteros z Kanady współtworzył spektakl Made in Polska – museum of imagination (Calgary 2004).

Współpracował z warszawskim Teatrem Bretoncaffe, występując w takich spektaklach jak Slam out (2005)oraz Tańcząc Sarę Kane (2007).

Jako aktor stale współpracuje z Teatrem Starym w Krakowie, gdzie bierze udział w spektaklach Krystiana Lupy (Zaratustra, 2005; Factory 2, 2008), Pawła Mickiewicza (Niewina, 2004), Michała Zadary (Fedra, 2006). Występuje także u Krzysztofa Warlikowskiego (Oczyszczeni, Teatr Współczesny we Wrocławiu, Teatr Polski w Poznaniu/ TR Warszawa, 2002) i Agnieszki Olsten (Lincz, 2007; Samsara Disco, 2009, Teatr Polski we Wrocławiu).

Autor choreografii do spektakli m.in. Barbary Wysockiej (Zagłada domu Usherów, Michała Zadary (Wałęsa. Historia wesoła, a ogromnie przez to smutna; Na gorąco; Fedra; Kartoteka; Odprawa posłów greckich; Chłopcy z Placu Broni; Księga Rodzaju 2; Oresteia) Mikołaja Grabowskiego (Wyzwolenie; Tartuffe), Agnieszki Olsten (Nora, Otello, Samsara disco); Moniki Pęcikiewicz (Hamlet), Wiktora Rubina (Cząstki elementrane), Mai Kleczewskiej (Sen nocy letniej) i Krzysztofa Garbaczewskiego (Nirvana, Biesy).

Artysta jest również autorem choreografii do większości oper przygotowanych w ostatnich latach przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie, tj. wspomniana Zagłada domu Usherów w reżyserii Barbary Wysockiej (2009), Oresteia w reżyserii Michała Zadry (2010 – oba spektakle w cykl Terytoria) oraz kilku realizacji Mariusza Trelińskiego (także zagranicznych koprodukcji): Borys Godunow Musorgskiego (Teatr Opery i Baletu w Wilnie/TW – ON, 2009), Orfeusz i Eurydyka (Opera w Bratysławie/ TW – ON, 2009), Traviata Verdiego (2010)i Turandot Pucciniego (2011). Ponadto z Mariuszem Trelińskim pracował również zagranicą, tj. nad La Bohème Pucciniego (Opera w Waszyngtonie) i Królem Rogerem Szymanowskiego, Alekiem Rachmaninowa i Jolantą Czajkowskiego (Teatr Maryjski w Petersburgu). W Teatrze Maryjskim w Petersburgu opracował ruch sceniczny do Pierścienia Nibelunga Wagnera w reżyserii Valery’ego Gergieva/George Tsypina/Alexandra Zeldina.

Dla Opery Wrocławskiej przygotował ruch sceniczny do opery Eugeniusza Knapika La libertà chiama la libertà (reż. Mikołaj Zadara).

W sezonie artystycznym 2011/2012 artysta będzie kontynuował współpracę z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, realizując choreografie do oper Stanisława Moniuszki (Halka w reżyserii Natalii Korczakowskiej) i Richarda Wagnera (Latający holender, reżyseria Mariusz Treliński).

Fot. z archiwum TW - ON.

powiązane

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close