Nowa inscenizacja wielkiego baletu Igora Strawińskiego – solo performans, będący podróżą przez odmienne stany świadomości Wacława Niżyńskiego, zrealizowany na podstawie jego Dziennika oraz twórczości.
Od twórców:
Fundamentem naszej pracy był „Dziennik”, który wydał nam się księgą snów, śnionych na jawie i gorączkowo zapisywanych. Stosując różne techniki pracy z podświadomością, podążyliśmy za opisanymi tam doświadczeniami w stronę ich głębszego wymiaru i ukrytego sensu. W podobny sposób spojrzeliśmy na baletową twórczość Niżyńskiego. Otworzył się przed nami pewien wewnętrzny świat, który nieustannie balansuje pomiędzy ekstazą i nicością, rozdzierany przez sprzeczności, a jednocześnie przepełniony tęsknotą za dzieciństwem ludzkości, kiedy to ośrodkiem myśli było serce, wspólnota wyrastała z rytualnego tańca, a kontakt z Bogiem był tak bezpośredni jak z drugim człowiekiem. Dramaturgia tego świata znalazła zdumiewający odpowiednik w „Święcie wiosny“ Strawińskiego. Ten utwór zdawał się czekać na interpretację poświęconą Wacławowi Niżyńskiemu. „Święto wiosny” jako „Święto snów”.
***
Jestem Bogiem w ciele. Wszyscy posiadają to uczucie, tylko nikt się nim nie posługuje. Ja się nim posługuję. Znam jego działanie. Kocham jego działanie.
Wacław Niżyński, Dziennik
koncepcja, scenariusz, reżyseria, światło: Sławomir Krawczyński
taniec: Tomasz Wygoda
choreografia: Anna Godowska, Tomasz Wygoda
praca z procesem: Sławomir Krawczyński
muzyka: Święto wiosny Igora Strawińskiego w wykonaniu New York Philharmonic, dyrygent: Leonard Bernstein, 1958
koncepcja kostiumów: Sławomir Krawczyński, Tomasz Wygoda, Anna Godowska
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
czas trwania: 46 min.
premiera: 1 września 2013, Stary Browar, Studio Słodownia +3, Poznań
W spektaklu wykorzystane są zremiksowane fragmenty choreografii Niżyńskiego do baletów Popołudnie fauna oraz Święto wiosny.
Przedstawienie zdobyło dwie nagrody podczas Polskiej Platformy Tańca 2014 w Lublinie: za spektakl oraz wykonanie artystyczne.
W rankingu „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/14” miesięcznika Teatr znalazł się w grupie najlepszych spektakli w kategorii teatru tańca.
Projekt Goodbye Superman! Mężczyzna w polskiej choreografii został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2015.
Więcej informacji: www.scenadlatanca.pl