Dancing Poznań 2016 – święto tańca, którego organizatorem jest Polski Teatr Tańca, w tym roku odbywające się w dniach 20-27 sierpnia 2016 – to dwa wydarzenia XXIII Międzynarodowe Warsztaty Tańca Współczesnego oraz XIII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca. W ramach tegorocznego XIII Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca zaprezentowane zostaną najnowsze spektakle czternastu choreografów. Sopocki Teatr Tańca pokaże spektakl Wszystko co widać. OHIO. Rok temu minęła 10 rocznica premiery spektaklu Kwadrat. Wersja 6 (grudzień 2005) inspirowanego jednoaktówką Kwadrat Samuela Becketta. Po dekadzie autorski duet Czajkowska – Krawczyk ponownie sięga do dzieł tego wybitnego dramaturga. Tym razem punktem wyjścia pracy nad spektaklem stał się tekst IMPROMPTU. OHIO, ale całość utkana jest z wątków i obrazów m.in. z Pierwszej miłości, Kroków, Katastrofy, czy nawet zupełnie luźno z Czekając na Godota.
Widzowie będą mieli możliwość znajdowania znaków i niuansów nawiązujących do dzieł Irlandczyka, ale twórcy przedstawienia pragną, by nawet Ci, którzy nie są zapalonymi „beckettologami” mogli przeżyć opowieść o jedności, rozwarstwianiu, rytmach, absurdach życia, marzeniach, miłości i śmierci. Wszystko co widać. OHIO to pierwszy duet Joanny Czajkowskiej i Jacka Krawczyka od ponad 5 lat.
Koncept, scenariusz, reżyseria, choreografia, kostiumy, scenografia, wykonanie: Joanna Czajkowska, Jacek Krawczyk
Muzyka: Mariusz Noskowiak
Gościnnie głosu May użyczyła: Sylwia Góra-Weber
Wizualizajce: Łukasz Boros
Światła: Rico
Fragmenty recenzji:
„Subtelny i niezwykle intymny, a przy tym bardzo mocno osadzony w twórczości Samuela Becketta spektakl Wszystko co widać. OHIO Sopockiego Teatru Tańca jest godzinną taneczną podróżą w duchu teatru Piny Bausch. Joanna Czajkowska i Jacek Krawczyk zatańczyli w ducie jeden z najlepszych swoich spektakli. […] Pełen napięcia dialog między tancerzami trwa od początku do końca. W jednej ze scen Czajkowska „bawi się” skrępowanym Krawczykiem, wytyczając kierunki i intensywność jego tańca. Jest jak demiurg-reżyser z Katastrofy Becketta, zaś kwestie córki z Kroków słyszymy z offu w wykonaniu Sylwii Góry-Weber. Bardzo dobrym momentem jest również synchroniczne, ale w jakiś sposób wymuszone i niedokładne wykonywanie swoich choreografii w duecie. Znalazło się też miejsce na tajemnicę (wyznania na ławce), której widzowie nie poznają, oraz pełną czułości bliskość, w różnych odsłonach miewającą inną temperaturę. Choć spektakl ten przez cały czas pozostaje w duchu twórczości Samuela Becketta, zdecydowanie nie jest poświęcony pustce czy beznadziei ludzkiej egzystencji. Twórców Wszystko co widać. OHIO u Becketta interesuje raczej przenikliwe spojrzenie na człowieka jako jednostkę niepozbawioną wad, błądzącą, zmagającą się z trudami egzystencji, ale niezwykle w tym wszystkim prawdziwą. Na tle pozostałych spektakli Sopockiego Teatru Tańca to przedstawienie wybitne, złożone z szeregu zapadających w pamięć, plastycznych scen, gdzie wszystkie elementy doskonale skomponowano. Warto było czekać pięć lat, by zobaczyć duet taneczny Joanny Czajkowskiej i Jacka Krawczyka w takiej formie.”
Łukasz Rudziński, Mistrzowski Beckett w duchu Piny Bausch, 12.12.2015
***
Program XIII Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Dancing Poznań
XXIII Międzynarodowe Warsztaty Tańca Współczesnego
Strona Dancing Poznań 2016: www.dancing.ptt-poznan.pl