Kołobrzeg/Herbertiada: Sopocki Teatr Tańca – „Alchemik halucynacji”

Zdjęcie: Kołobrzeg/Herbertiada: Sopocki Teatr Tańca – „Alchemik halucynacji”

Fot. Radosław Orłowski.

Wersja do druku

Udostępnij

Pomysł, by stworzyć spektakl taneczny w oparciu o poezję Zbigniewa Herberta powstał niejako z potrzeby szukania odpowiedzi na dwa, naszym zdaniem, podstawowe pytania dotyczące każdego człowieka i artysty: o sens życia i o formę, znaczenie twórczości. Spektakl, zatem nie jest transkrypcją wierszy poety, ale osobistą ich interpretacją.

Widowisko składa się z poszczególnych sekwencji – obrazów. Punktem wyjścia w budowaniu każdej z sekwencji stały się wybrane przez nas wiersze. Pracując nad strukturą przedstawienia, zachowaliśmy oryginalną perspektywę, taką, jaka jest w tomiku. Od przyjrzenia się samemu sobie, analizy własnego „ja” fizycznego i duchowego z bardzo bliska (Pan Cogito obserwuje w lustrze swoją twarz, O dwu nogach Pana Cogito, Przepaść Pana Cogito), poprzez próbę osiągnięcia stanu doskonałego, uspokojenia, wyalienowania (Pan Cogito a myśl czysta, Pan Cogito a ruch myśli, Alienacje Pana Cogito), po umiejscowienie człowieka w otaczającej go rzeczywistości, w świecie „globalnej wioski” i kultury masowej, gdzie trwa nieustająca pogoń za nowością i sensacją (Pan Cogito o magii, Co myśli Pan Cogito o piekle), po końcowe przesłanie (Pan Cogito o postawie wyprostowanej, Przesłanie Pana Cogito).

To, co dla nas jest najważniejsze, to głębokie przekonanie o tym, że zarówno w poezji, jak i w teatrze tańca, możliwe jest opisanie wewnętrznego świata istoty ludzkiej, jej skomplikowanych refleksji i spostrzeżeń w sposób jasny i czytelny, ale nie pozbawiony metafory. W naszej interpretacji sięgamy do wartości uniwersalnych herbertowskich wierszy, nie penetrując wątków politycznych, a biorąc za punkt wyjścia ponadczasowość znaczeń i zagrożeń, które teraz są czym innym, niż były wówczas, gdy poeta tworzył. I właśnie z uwagi na ten kontekst, forma spektaklu jest współczesna, ale nie pozbawiona odniesień do tradycji i historii sztuki tanecznej, kostiumu, czy muzyki.

Z recenzji:

„[…] Ruchy Joanny Czajkowskiej i Jacka Krawczyka są czyste, niemalże klasyczne. Podczas gdy on pochyla się ku podłodze, wije się na niej, dotyka jej, ona posuwa się wzdłuż linii i prostych swego ramienia, bawi się grą refleksów świetlnych na bransoletach i w ten sposób odnajduje drogę do publiczności.Spektakl Alchemik Halucynacji, którego niemiecka premiera odbyła się w środę na scenie Lindenfels w ramach lipskiego festiwalu „euro-scene”, pracuje obrazami bez konkretów, fascynuje akcją, która jednak pozostaje ukryta wewnątrz. Tancerze swymi ciałami sondują przestrzeń odnajdując swoisty język formalny wyrażany poprzez powtórzenia i interferencje zdecydowanych ruchów. W ich spektaklu wszystko się ze sobą zazębia i łączy, co – w tym miejscu należy podkreślić znaczącą rolę doskonale skomponowanej i zastosowanej muzyki – umożliwia ukazanie portretu spotkania dusz. Zainspirowani wierszami polskiego liryka, Zbigniewa Herberta, artyści w Alchemiku Halucynacji przekładają słowa na obrazy. Pozostają poetyckie pejzaże oscylujące między rozdarciem a jednością.„

Silke Janßen „Poezja i Zamęt“ – „Von Poesie und Verstörung“ 14 November 2007 Kulturmagazin fur Sachsen; Sachsen-Anhalt und Thuringen www.kunststoff-leipzig.de

„[…] Długoletnie doświadczenie sceniczne potwierdzały również zapierające dech w piersiach kunszt techniczny i opanowanie ciała artystów. Dotyczy to głównie pierwszego przestawienia, duetu pt. Alchemik Halucynacji. […]”

René Seyfarth „Technicznie doskonała krytyka techniki” – „Technisch exzellente Technikkritik”

Kulturtagebuch 11. November 2007; www.leipzig-almanach.de

Koncept, choreografia i wykonanie: Joanna Czajkowska, Jacek Krawczyk / Muzyka: Rafał Dętkoś / Scenografia: Jacek Krawczyk / Kostiumy: Jola Słoma, Mirek Trymbulak / Metaloplastyka: Edyta Smorawska, Marcin Tomaszewski / Światła: Artur Aponowicz / Fotografie promujące: Jacek Sobociński, Kamil Hoffman / Czas trwania: 43 minut / Premiera: 15 grudnia 2006

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close