21–22 października 2022 roku odbędzie się czwarte spotkanie w ramach Nowej choreografii, którego gościem będzie Wojtek Grudziński. W jego ramach przewidziane są projekcja nagrania spektaklu Dance Mom oraz rozmowy kuratorek projektu z Wojtkiem Grudzińskim, rozmowa z publicznością i warsztaty.
21 października o godzinie 18.00 w sali 74 (ul. Gołębia 14) odbędzie się pokaz nagrania spektaklu Dance Mom. Po projekcji zostanie wyświetlone nagranie krótkiej rozmowy z choreografem, po którym odbędzie się rozmowa z publicznością. Wstęp wolny.
22 października w godzinach 10.00–14.00 odbędą się warsztaty ruchowo-teoretyczne prowadzone przez artystę i poświęcone jego praktyce choreograficznej. Zajęcia są skierowane do wszystkich studentów/studentek, badaczy/badaczek, osób zainteresowanych tańcem i choreografią. Niewymagane jest wcześniejsze doświadczenie w tańcu ani przygotowanie kondycyjne. Warsztaty są bezpłatne. Obowiązują zapisy – formularz zgłoszeniowy znajduje się pod linkiem: https://forms.office.com/r/D7F9UWFyty
Liczba miejsc jest ograniczona, liczy się kolejność zgłoszeń. Pierwszeństwo z rejestracji mają studenci/studentki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wojciech Grudziński – tancerz i choreograf. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Warszawie oraz wydziału tańca współczesnego CODARTS – Rotterdam Dance Academy w Holandii. Obecnie związany z programem DAS Graduate School – Academy of Theater and Dance na Uniwersytecie w Amsterdamie. Współpracował m.in. z Dries Verhoeven, Martą Ziółek, Ulą Sickle, Aleksandrą Borys, Magdaleną Przybysz, Katarzyną Kalwat, Haną Umedą, Jens van Daele | Burning Bridges i CoisCéim Dance Company. Zrealizował własne projekty choreograficzne takie jak: SLAVE4YOU, PAX, POPULUXE, RODOS. W 2021 roku Grudziński pracował nad nowym spektaklem, realizowanym we współpracy z Ewą Grudzińską – matką choreografa. Punktem wyjścia koncepcji było zjawisko najbliższego pokrewieństwa, relacja matki i syna. Spektakl Dance Mom jest koprodukcją Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach oraz Nowego Teatru w Warszawie we współpracy z Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.
Realizatorzy:
Koncepcja, choreografia: Wojciech Grudziński
Kreacja, taniec: Ewa Dziarnowska, Ewa Grudzińska, Wojciech Grudziński, Michał Sławecki
Kontratenor: Michał Sławecki
Dramaturgia: Joanna Ostrowska, Paweł Soszyński
Kostiumy: Marta Szypulska
Przestrzeń: Wojciech Grudziński, Marta Szypulska
Muzyka: Wojtek Blecharz
Reżyseria Światła: Aleksandr Prowaliński
Obraz: Jan Możdżyński
Zdjęcia: Bartosz Zalewski
Grafika: Maciej Bychowski
Konsultacje flamenco: Małgorzata Matuszewska
Kierowniczka produkcji: Olga Drygas
Spektakl koprodukowany przez Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach oraz Nowy Teatr.
Spektakl powstał w ramach „Poszerzania pola” – programu choreograficznego warszawskiego Nowego Teatru i Art Stations Foundation, którego kuratorką jest Joanna Leśnierowska.
***
Projekt „Nowa choreografia. Kierunki i praktyki” rozpoczął się od serii pytań o możliwości budowania nowej jakości komunikacji między badaczkami i artystkami. Pytań o to, jak pisać i mówić o ruchu, jak go badać oraz teoretyzować. Nowa choreografia jest obszarem, który daje możliwość do wytwarzania alternatywnych sposobów dzielenia się wiedzą. Z jednej strony jest nurtem podejmującym dialog z dziedzictwem sztuki tańca i choreografii, z drugiej – wskazuje nowe możliwe kierunki ich rozwoju.
Od marca 2022 do stycznia 2023 organizatorzy zapraszają ośmioro choreografek i choreografów, którzy pokazują swoje praktyki artystyczne oraz o nich opowiadają. Organizatorzy wierzą, że spotkanie praktyków/praktyczek z teoretykami/teoretyczkami może być istotnym krokiem ku stworzeniu nowego języka do mówienia i pisania o najnowszej choreografii.
Spotkania Nowej choreografii:
- Agnieszka Kryst (8–9 kwietnia 2022)
- Ramona Nagabczyńska (22–23 kwietnia 2022)
- Katarzyna Żeglicka (20–21 maja 2022)
- Wojciech Grudziński (21–22 października 2022)
- Agata Siniarska (25–26 listopada 2022)
- Alicja Czyczel (2–3 grudnia 2022)
- Barbara Bujakowska (16–17 grudnia 2022)
- Magda Ptasznik (styczeń 2023)
***
Projekt Nowa choreografia. Kierunki i praktyki sfinansowano ze środków Priorytetowego Obszaru Badawczego Heritage Heritage Open Courses (edycja A) w ramach Programu Strategicznego Inicjatywa Doskonałości w Uniwersytecie Jagiellońskim.
Kuratorki projektu: Zuzanna Berendt, Daria Kubisiak, Alicja Müller, Izabela Zawadzka
Autorka identyfikacji: Weronika Wawryk