Spektakle

Kraków/Projekt „Polifonie” 2014: Harakiri Farmers „Stille”

Zdjęcie: Kraków/Projekt „Polifonie” 2014: Harakiri Farmers „Stille”

Fot. Klaudyna Schubert.

Wersja do druku

Udostępnij

Słowo „utopia” kojarzy się z fantazją i szlachetną naiwnością — z marzeniem o lepszym świecie. Z drugiej strony jednak, nierzadka jest sytuacja, gdy myślenie utopijne prowadzi do tragicznych konsekwencji. Dwudzieste stulecie dało liczne tego dowody. Problem utopii jest zatem w jakimś sensie odbiciem ogólniejszego problemu kultury współczesnej, zawartego w pytaniu: jak myśleć o społecznych ulepszeniach bez uciekania się do przemocy? Być może należy zacząć od ciała i zastanowić się, w jaki sposób utopijne projekty na nie oddziałują. Co dzieje się z ludzkim ciałem w skrajnie utopijnym środowisku? Czy można popatrzeć na utopię jak na wirusa? Te pytania podejmuje spektakl Harakiri Farmers. Czwórka tancerzy wybiera się na oczach widzów w podróż po historii myślenia utopijnego. Towarzyszy im kwartet smyczkowy, grający specjalnie skomponowaną na potrzeby spektaklu kompozycję. W tej podróży zanurzamy się coraz głębiej w gąszcz obrazów i dźwięków, mających niezwykle zmysłowy charakter. To, co początkowo wygląda jak prezentacja, staje się z czasem wyzwaniem. Tak jak cisza, która kończy każdą bitwę, ale też każdą z nich poprzedza. Cisza złowroga i kojąca równocześnie. Cisza — nie jako brak dźwięków, ale — ostateczny spokój, o którym wszyscy marzymy, ale który jest przecież tu, na Ziemi, dla ciała, niemożliwy.

Reżyseria: Wojtek Klimczyk

Choreografia: Dominika Knapik (we współpracy z tancerzami)

Muzyka: Aleksandra Gryka

Wykonanie: Kwartet Cztery Czwarte w składzie: Karolina Szymbara (I skrzypce), Marta Rychlik (II skrzypce), Zuzanna Iwańska (altówka), Agnieszka Majchrzyk (wiolonczela)

Występują: Przemysław Kamiński, Mikołaj Karczewski, Dominika Knapik, Natalia Wilk

Dramaturgia: Wojtek Klimczyk, Iga Gańczarczyk

Produkcja: Stowarzyszenie Humanistycznych Inicjatyw Twórczych Sztruks

Premiera: 16 listopada 2012, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”.

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu Kto inspiruje? Tadeusz Kantor! Polifonie 2014, realizowany przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie.

Bilety na poszczególne koncerty w cenie 15 zł i 10 zł

Bilety będą dostępne na stronie http://bilety.cricoteka.pl, w Cricotece przy ul. Nadwiślańskiej 2-4 w godzinach otwarcia oraz przed rozpoczęciem pokazów.

Rezerwacje: rezerwacje@cricoteka.pl

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

BIOGRAMY:

Aleksandra Gryka

kompozytorka

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczestniczyła w kursach kompozytorskich prowadzonych pod auspicjami paryskich centrów nowej muzyki IRCAM/ACANTHES w Krakowie i Helsinkach, w kursach dla kompozytorów w Buckow (Niemcy) oraz w warsztatach dla kompozytorów w Reichenau (Austria). Otrzymała I nagrodę w Konkursie Kompozytorskim EuroArtMeeting we Wrocławiu za utwór High3bbingNor na orkiestrę symfoniczną (2000) oraz Nagrodę Fundacji Christoph und Stephan Kaske-Stiftung za twórczość elektroakustyczną (2004). Nominowana do Paszportu Polityki w dziedzinie Muzyka Poważna (2003, 2006) oraz do Nagrody TVP Kultura (2006).

 

Zuzanna Iwańska

altowiolistka / wokalistka

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kunstuniversitaet w Grazu oraz wielu kursów wokalnych, wokalno-aktorskich i tanecznych. Współpracuje z: Zespołem Muzyki Dawnej Kalokagathos, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Wrocławską Orkiestrą Młodzieżową, Orkiestrą Odyssey, Ara Ensemble, Kwartetem Smyczkowym Cztery Czwarte, a także — w podwójnej roli: altowiolistki i wokalistki — z zespołem The Goodboys. Brała udział w festiwalach muzyki współczesnej (m. in. w prawykonaniu 1898 Maurizio Kapela), w nagraniach studyjnych, wykonaniach muzyki do spektakli teatralnych i nagraniach muzyki filmowej (m. in. Gorący czwartek i Co słonko widziało, reż. M. Rosa, Darmozjad Polski, reż. Ł. Wylężałek) oraz w muzycznych realizacjach TVP1.

Przemek Kamiński

tancerz / choreograf / performer

Studiuje na kierunku Dance, Context, Choreography w Inter-University Centre for Dance (HZT) w Berlinie. Współpracował między innymi z Kirstine Kyhl Andersen, Krzysztofem Garbaczewskim, kolektywem Harakiri Farmers, Isabelle Schad, Nicole Seiler i Julianem Weberem. Autor: solowego spektaklu Die Reihe, stworzonego do muzyki Witolda Lutosławskiego (CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie), duetu #abyss.witchroulette — we współpracy z brazylijską tancerką i choreografką Koriną Kordovą oraz polskim dramaturgiem Mateuszem Szymanówką (V Międzynarodowy Maat Festival w Lublinie), a także instalacji Some Other Things w Galerii Labirynt w Lublinie.

Mikołaj Karczewski

tancerz / aktor

Absolwent i wykładowca Tańca Współczesnego w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego (Wydział Teatru Tańca w Bytomiu).Najważniejsze produkcje teatralne i taneczne, w których brał udział to: Liebeslieder Walzer (reż. C. Tomaszewski), rekonstrukcja spektaklu WK70 (choreogr. J. Łumiński), Le Nozze di Figaro (reż. J. Peszek), Hotel Nowy Świat (reż. M. Piekorz), Wejście Smoka. Trailer (reż. B. Szydłowski), Położnice Szpitala św. Zofii (reż. M. Strzępka).W 2012 roku spektakl z jego udziałem — Men & Mahler (choreogr. P. Granhøj) — otrzymał prestiżową duńską nagrodę teatralną Reumert. Rok później, kolejna sztuka w jego dorobku, Rite of Spring — Extended (choreogr. P. Granhøj) znów została uhonorowana tą nagrodą.

Wojciech Klimczyk

socjolog / reżyser / dramaturg / pisarz

Pracuje w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ na stanowisku adiunkta. W roku 2008 opublikował Erotyzm ponowoczesny (Universitas), a dwa lata później książkę: Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca (Ha!art). W 2007 założył (wraz z Dominiką Knapik) kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, w ramach którego — jako reżyser bądź dramaturg — współtworzył między innymi przedstawienia: Keret, We Are Oh So Lucky, Moskwa, Stille oraz I Wanna Be Someone Great. Klimczyk jest także wiceprezesem Stowarzyszenia Humanistycznych Inicjatyw Twórczych Sztruks.

Dominika Knapik

tancerka / aktorka / choreografka

Współzałożycielka (wraz z Wojciechem Klimczykiem) kolektywu Harakiri Farmers i Stowarzyszenia Humanistycznych Inicjatyw Twórczych Sztruks. Regularnie współpracuje — jako choreografka — z teatrami dramatycznymi w Polsce. Stypendystka programu DanceWeb Europe oraz Art Stations Foundation, 2007 (solo jak wam się podobam?), ArtsLink 2009 (Dance New Amsterdam, NY) oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2011 (spektakl Moskwa). Wystąpiła m. in. w Kerecie (główna nagroda w konkursie Nowe Sytuacje) oraz w spektaklach I. Gańczarczyk: Całopalenie i Nie Ja; wyreżyserowała Testament Optymisty w krakowskim teatrze Łaźnia Nowa. Najnowsze spektakle z jej udziałem to Pinokio w reż. A. Smolar (Nowym Teatr w Warszawie) oraz I Wanna Be Someone Great (w ramach międzynarodowego projektu Metamorphoses).

Katie Mazzini

wokalistka / producentka

Ukończyła studia na wydziale Teatru Muzycznego (Ball State University). Od dwóch lat mieszka w Chicago, gdzie — kiedy nie wykonuje ptasich śpiewów — pełni funkcję członkini i producentki w Walkabout Theatre Company. Ostatnio była zaangażowana w projekty: The Wild (Walkabout Theatre Company, 2014), Three Sisters (Steppenwolf Theatre Company), EL Stories (Waltzing Mechanics Company)oraz Singin’ in the Rain (Drury Lane Theatre).

Agnieszka Majchrzyk

wiolonczelistka / nauczycielka gry na wiolonczeli

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, koncertująca w Polsce i poza jej granicami. Brała udział w licznych kursach solistycznych i orkiestrowych, m.in. w: Międzynarodowych Kursach Interpretacji Solowej w Łańcucie, Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie, Letniej Akademii Muzycznej w Żaganiu, Międzynarodowym Kursie Orkiestrowym w Montbrison (Francja), European Philharmonic Orchestra w Mondsee (Austria) oraz Internationale Bachakademie (Kraków, Stuttgart). Współpracuje z Operą Śląską̨, Teatrem Ludowym w Krakowie, Orkiestrą Kameralną Zagłębia Dąbrowskiego oraz Zagłębiowską Sceną Muzyczną w Dąbrowie Górniczej.

Marta Rychlik

skrzypaczka / nauczycielka gry na skrzypcach

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział w wielu mistrzowskich kursach orkiestrowych w Polsce i poza jej granicami (m. in. Europera w Niemczech i Junge Osterreichische Filharmonie w Austrii). Wykonuje muzykę orkiestrową i kameralną, współpracując z takimi zespołami, jak: Radiowa Orkiestra Symfoniczna w Krakowie, Filharmonia Krakowska, Capella Cracoviensis, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Forum Sinfonia, kwartet smyczkowy La Passione, a także Teatr Muzyczny w Gliwicach.

współpracuje z Grzegorzem i Alicją Bilińskimi, tworząc muzykę do serii animacji komputerowych. Wraz z Zorką Wollny współtworzy performanse akustyczne oparte na subtelnych dźwiękach szmerowych.

Karolina Szymbara

skrzypaczka

Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu. Koncertowała i koncertuje na renomowanych festiwalach muzycznych i w największych salach koncertowych świata.Założycielka i prymariuszka Podhalańskiego Kwartetu Smyczkowego, Podhalańskiego Tria Fortepianowego, Cztery Czwarte Kwartet i Pan Ton Trio; współzałożycielka Mozart Quartett Wien; solistka Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej. Współpracuje z wieloma instytucjami, m. in. z: Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie, ARA ENSEMBLE, Volksoper w Wiedniu, Münchner Symphoniker, Münchner Kammerphilharmonie, Symphonie Orchester der Wiener Volksoper oraz Immling Chamber Orchestra w Monachium. Brała udział w festiwalach i nagraniach z Mozart Quartett Wien i Wiener Kammerphilharmonie.

Natalia Wilk

tancerka-freelancerka / krytyczka tańca

Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego (Wydział Teatru Tańca w Bytomiu) oraz Uniwersytetu Śląskiego (politologia); stażystka w San Diego State University w Californii (krytyka tańca); uczestniczka wielu kursów mistrzowskich (m. in. z Les Ballets C de la B, Davidem Zabrano, Anną Van den Broek). Pracowała z: Isabelle Schad w Collective Jumps, Koenem Augustijnem w Dance Moves Cities, Cosminem Manolescu przy Fragile (w ramach rezydencji: E-motional, re:thinking dance), Pawłem Passinim i Robertem Haydenem w Dynamice Metamorfozy oraz Robertem Talarczykiem w spektaklu Open Chopin. Stypendystka programu Alternatywna Akademia Tańca (2014), Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie Kultury (2013) oraz programu Rezydencja/Premiera (2012), w ramach którego stworzyła solo Pacierz pokrętny pod artystyczną opieką Pii Meuthen (Panama Pictures Dance Theatre).

powiązane

Ludzie

Wojciech Klimczyk

Wojciech Klimczyk

Słowo „utopia” kojarzy się z fantazją i szlachetną naiwnością — z marzeniem o lepszym świecie. Z drugiej strony jednak, nierzadka jest sytuacja, gdy myślenie utopijne prowadzi do tragicznych konsekwencji. Dwudzieste stulecie dało liczne tego dowody. Problem utopii jest zatem w jakimś sensie odbiciem ogólniejszego problemu kultury współczesnej, zawartego w pytaniu: jak myśleć o społecznych ulepszeniach bez uciekania się do przemocy? Być może należy zacząć od ciała i zastanowić się, w jaki sposób utopijne projekty na nie oddziałują. Co dzieje się z ludzkim ciałem w skrajnie utopijnym środowisku? Czy można popatrzeć na utopię jak na wirusa? Te pytania podejmuje spektakl Harakiri Farmers. Czwórka tancerzy wybiera się na oczach widzów w podróż po historii myślenia utopijnego. Towarzyszy im kwartet smyczkowy, grający specjalnie skomponowaną na potrzeby spektaklu kompozycję. W tej podróży zanurzamy się coraz głębiej w gąszcz obrazów i dźwięków, mających niezwykle zmysłowy charakter. To, co początkowo wygląda jak prezentacja, staje się z czasem wyzwaniem. Tak jak cisza, która kończy każdą bitwę, ale też każdą z nich poprzedza. Cisza złowroga i kojąca równocześnie. Cisza — nie jako brak dźwięków, ale — ostateczny spokój, o którym wszyscy marzymy, ale który jest przecież tu, na Ziemi, dla ciała, niemożliwy. Reżyseria: Wojtek Klimczyk Choreografia: Dominika Knapik (we współpracy z tancerzami) Muzyka: Aleksandra Gryka Wykonanie: Kwartet Cztery Czwarte w składzie: Karolina Szymbara (I skrzypce), Marta Rychlik (II skrzypce), Zuzanna Iwańska (altówka), Agnieszka Majchrzyk (wiolonczela) Występują: Przemysław Kamiński, Mikołaj Karczewski, Dominika Knapik, Natalia Wilk Dramaturgia: Wojtek Klimczyk, Iga Gańczarczyk Produkcja: Stowarzyszenie Humanistycznych Inicjatyw Twórczych Sztruks Premiera: 16 listopada 2012, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”. Wydarzenie odbywa się w ramach projektu Kto inspiruje? Tadeusz Kantor! Polifonie 2014, realizowany przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie. Bilety na poszczególne koncerty w cenie 15 zł i 10 zł Bilety będą dostępne na stronie http://bilety.cricoteka.pl, w Cricotece przy ul. Nadwiślańskiej 2-4 w godzinach otwarcia oraz przed rozpoczęciem pokazów. Rezerwacje: rezerwacje@cricoteka.pl Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. BIOGRAMY: Aleksandra Gryka kompozytorka Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczestniczyła w kursach kompozytorskich prowadzonych pod auspicjami paryskich centrów nowej muzyki IRCAM/ACANTHES w Krakowie i Helsinkach, w kursach dla kompozytorów w Buckow (Niemcy) oraz w warsztatach dla kompozytorów w Reichenau (Austria). Otrzymała I nagrodę w Konkursie Kompozytorskim EuroArtMeeting we Wrocławiu za utwór High3bbingNor na orkiestrę symfoniczną (2000) oraz Nagrodę Fundacji Christoph und Stephan Kaske-Stiftung za twórczość elektroakustyczną (2004). Nominowana do Paszportu Polityki w dziedzinie Muzyka Poważna (2003, 2006) oraz do Nagrody TVP Kultura (2006).   Zuzanna Iwańska altowiolistka / wokalistka Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kunstuniversitaet w Grazu oraz wielu kursów wokalnych, wokalno-aktorskich i tanecznych. Współpracuje z: Zespołem Muzyki Dawnej Kalokagathos, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Wrocławską Orkiestrą Młodzieżową, Orkiestrą Odyssey, Ara Ensemble, Kwartetem Smyczkowym Cztery Czwarte, a także — w podwójnej roli: altowiolistki i wokalistki — z zespołem The Goodboys. Brała udział w festiwalach muzyki współczesnej (m. in. w prawykonaniu 1898 Maurizio Kapela), w nagraniach studyjnych, wykonaniach muzyki do spektakli teatralnych i nagraniach muzyki filmowej (m. in. Gorący czwartek i Co słonko widziało, reż. M. Rosa, Darmozjad Polski, reż. Ł. Wylężałek) oraz w muzycznych realizacjach TVP1. Przemek Kamiński tancerz / choreograf / performer Studiuje na kierunku Dance, Context, Choreography w Inter-University Centre for Dance (HZT) w Berlinie. Współpracował między innymi z Kirstine Kyhl Andersen, Krzysztofem Garbaczewskim, kolektywem Harakiri Farmers, Isabelle Schad, Nicole Seiler i Julianem Weberem. Autor: solowego spektaklu Die Reihe, stworzonego do muzyki Witolda Lutosławskiego (CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie), duetu #abyss.witchroulette — we współpracy z brazylijską tancerką i choreografką Koriną Kordovą oraz polskim dramaturgiem Mateuszem Szymanówką (V Międzynarodowy Maat Festival w Lublinie), a także instalacji Some Other Things w Galerii Labirynt w Lublinie. Mikołaj Karczewski tancerz / aktor Absolwent i wykładowca Tańca Współczesnego w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego (Wydział Teatru Tańca w Bytomiu).Najważniejsze produkcje teatralne i taneczne, w których brał udział to: Liebeslieder Walzer (reż. C. Tomaszewski), rekonstrukcja spektaklu WK70 (choreogr. J. Łumiński), Le Nozze di Figaro (reż. J. Peszek), Hotel Nowy Świat (reż. M. Piekorz), Wejście Smoka. Trailer (reż. B. Szydłowski), Położnice Szpitala św. Zofii (reż. M. Strzępka).W 2012 roku spektakl z jego udziałem — Men & Mahler (choreogr. P. Granhøj) — otrzymał prestiżową duńską nagrodę teatralną Reumert. Rok później, kolejna sztuka w jego dorobku, Rite of Spring — Extended (choreogr. P. Granhøj) znów została uhonorowana tą nagrodą. Wojciech Klimczyk socjolog / reżyser / dramaturg / pisarz Pracuje w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ na stanowisku adiunkta. W roku 2008 opublikował Erotyzm ponowoczesny (Universitas), a dwa lata później książkę: Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca (Ha!art). W 2007 założył (wraz z Dominiką Knapik) kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, w ramach którego — jako reżyser bądź dramaturg — współtworzył między innymi przedstawienia: Keret, We Are Oh So Lucky, Moskwa, Stille oraz I Wanna Be Someone Great. Klimczyk jest także wiceprezesem Stowarzyszenia Humanistycznych Inicjatyw Twórczych Sztruks. Dominika Knapik tancerka / aktorka / choreografka Współzałożycielka (wraz z Wojciechem Klimczykiem) kolektywu Harakiri Farmers i Stowarzyszenia Humanistycznych Inicjatyw Twórczych Sztruks. Regularnie współpracuje — jako choreografka — z teatrami dramatycznymi w Polsce. Stypendystka programu DanceWeb Europe oraz Art Stations Foundation, 2007 (solo jak wam się podobam?), ArtsLink 2009 (Dance New Amsterdam, NY) oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2011 (spektakl Moskwa). Wystąpiła m. in. w Kerecie (główna nagroda w konkursie Nowe Sytuacje) oraz w spektaklach I. Gańczarczyk: Całopalenie i Nie Ja; wyreżyserowała Testament Optymisty w krakowskim teatrze Łaźnia Nowa. Najnowsze spektakle z jej udziałem to Pinokio w reż. A. Smolar (Nowym Teatr w Warszawie) oraz I Wanna Be Someone Great (w ramach międzynarodowego projektu Metamorphoses). Katie Mazzini wokalistka / producentka Ukończyła studia na wydziale Teatru Muzycznego (Ball State University). Od dwóch lat mieszka w Chicago, gdzie — kiedy nie wykonuje ptasich śpiewów — pełni funkcję członkini i producentki w Walkabout Theatre Company. Ostatnio była zaangażowana w projekty: The Wild (Walkabout Theatre Company, 2014), Three Sisters (Steppenwolf Theatre Company), EL Stories (Waltzing Mechanics Company)oraz Singin’ in the Rain (Drury Lane Theatre). Agnieszka Majchrzyk wiolonczelistka / nauczycielka gry na wiolonczeli Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, koncertująca w Polsce i poza jej granicami. Brała udział w licznych kursach solistycznych i orkiestrowych, m.in. w: Międzynarodowych Kursach Interpretacji Solowej w Łańcucie, Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie, Letniej Akademii Muzycznej w Żaganiu, Międzynarodowym Kursie Orkiestrowym w Montbrison (Francja), European Philharmonic Orchestra w Mondsee (Austria) oraz Internationale Bachakademie (Kraków, Stuttgart). Współpracuje z Operą Śląską̨, Teatrem Ludowym w Krakowie, Orkiestrą Kameralną Zagłębia Dąbrowskiego oraz Zagłębiowską Sceną Muzyczną w Dąbrowie Górniczej. Marta Rychlik skrzypaczka / nauczycielka gry na skrzypcach Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział w wielu mistrzowskich kursach orkiestrowych w Polsce i poza jej granicami (m. in. Europera w Niemczech i Junge Osterreichische Filharmonie w Austrii). Wykonuje muzykę orkiestrową i kameralną, współpracując z takimi zespołami, jak: Radiowa Orkiestra Symfoniczna w Krakowie, Filharmonia Krakowska, Capella Cracoviensis, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Forum Sinfonia, kwartet smyczkowy La Passione, a także Teatr Muzyczny w Gliwicach. współpracuje z Grzegorzem i Alicją Bilińskimi, tworząc muzykę do serii animacji komputerowych. Wraz z Zorką Wollny współtworzy performanse akustyczne oparte na subtelnych dźwiękach szmerowych. Karolina Szymbara skrzypaczka Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu. Koncertowała i koncertuje na renomowanych festiwalach muzycznych i w największych salach koncertowych świata.Założycielka i prymariuszka Podhalańskiego Kwartetu Smyczkowego, Podhalańskiego Tria Fortepianowego, Cztery Czwarte Kwartet i Pan Ton Trio; współzałożycielka Mozart Quartett Wien; solistka Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej. Współpracuje z wieloma instytucjami, m. in. z: Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie, ARA ENSEMBLE, Volksoper w Wiedniu, Münchner Symphoniker, Münchner Kammerphilharmonie, Symphonie Orchester der Wiener Volksoper oraz Immling Chamber Orchestra w Monachium. Brała udział w festiwalach i nagraniach z Mozart Quartett Wien i Wiener Kammerphilharmonie. Natalia Wilk tancerka-freelancerka / krytyczka tańca Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego (Wydział Teatru Tańca w Bytomiu) oraz Uniwersytetu Śląskiego (politologia); stażystka w San Diego State University w Californii (krytyka tańca); uczestniczka wielu kursów mistrzowskich (m. in. z Les Ballets C de la B, Davidem Zabrano, Anną Van den Broek). Pracowała z: Isabelle Schad w Collective Jumps, Koenem Augustijnem w Dance Moves Cities, Cosminem Manolescu przy Fragile (w ramach rezydencji: E-motional, re:thinking dance), Pawłem Passinim i Robertem Haydenem w Dynamice Metamorfozy oraz Robertem Talarczykiem w spektaklu Open Chopin. Stypendystka programu Alternatywna Akademia Tańca (2014), Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie Kultury (2013) oraz programu Rezydencja/Premiera (2012), w ramach którego stworzyła solo Pacierz pokrętny pod artystyczną opieką Pii Meuthen (Panama Pictures Dance Theatre).

Dominika Knapik

Dominika Knapik

Słowo „utopia” kojarzy się z fantazją i szlachetną naiwnością — z marzeniem o lepszym świecie. Z drugiej strony jednak, nierzadka jest sytuacja, gdy myślenie utopijne prowadzi do tragicznych konsekwencji. Dwudzieste stulecie dało liczne tego dowody. Problem utopii jest zatem w jakimś sensie odbiciem ogólniejszego problemu kultury współczesnej, zawartego w pytaniu: jak myśleć o społecznych ulepszeniach bez uciekania się do przemocy? Być może należy zacząć od ciała i zastanowić się, w jaki sposób utopijne projekty na nie oddziałują. Co dzieje się z ludzkim ciałem w skrajnie utopijnym środowisku? Czy można popatrzeć na utopię jak na wirusa? Te pytania podejmuje spektakl Harakiri Farmers. Czwórka tancerzy wybiera się na oczach widzów w podróż po historii myślenia utopijnego. Towarzyszy im kwartet smyczkowy, grający specjalnie skomponowaną na potrzeby spektaklu kompozycję. W tej podróży zanurzamy się coraz głębiej w gąszcz obrazów i dźwięków, mających niezwykle zmysłowy charakter. To, co początkowo wygląda jak prezentacja, staje się z czasem wyzwaniem. Tak jak cisza, która kończy każdą bitwę, ale też każdą z nich poprzedza. Cisza złowroga i kojąca równocześnie. Cisza — nie jako brak dźwięków, ale — ostateczny spokój, o którym wszyscy marzymy, ale który jest przecież tu, na Ziemi, dla ciała, niemożliwy. Reżyseria: Wojtek Klimczyk Choreografia: Dominika Knapik (we współpracy z tancerzami) Muzyka: Aleksandra Gryka Wykonanie: Kwartet Cztery Czwarte w składzie: Karolina Szymbara (I skrzypce), Marta Rychlik (II skrzypce), Zuzanna Iwańska (altówka), Agnieszka Majchrzyk (wiolonczela) Występują: Przemysław Kamiński, Mikołaj Karczewski, Dominika Knapik, Natalia Wilk Dramaturgia: Wojtek Klimczyk, Iga Gańczarczyk Produkcja: Stowarzyszenie Humanistycznych Inicjatyw Twórczych Sztruks Premiera: 16 listopada 2012, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”. Wydarzenie odbywa się w ramach projektu Kto inspiruje? Tadeusz Kantor! Polifonie 2014, realizowany przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie. Bilety na poszczególne koncerty w cenie 15 zł i 10 zł Bilety będą dostępne na stronie http://bilety.cricoteka.pl, w Cricotece przy ul. Nadwiślańskiej 2-4 w godzinach otwarcia oraz przed rozpoczęciem pokazów. Rezerwacje: rezerwacje@cricoteka.pl Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. BIOGRAMY: Aleksandra Gryka kompozytorka Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczestniczyła w kursach kompozytorskich prowadzonych pod auspicjami paryskich centrów nowej muzyki IRCAM/ACANTHES w Krakowie i Helsinkach, w kursach dla kompozytorów w Buckow (Niemcy) oraz w warsztatach dla kompozytorów w Reichenau (Austria). Otrzymała I nagrodę w Konkursie Kompozytorskim EuroArtMeeting we Wrocławiu za utwór High3bbingNor na orkiestrę symfoniczną (2000) oraz Nagrodę Fundacji Christoph und Stephan Kaske-Stiftung za twórczość elektroakustyczną (2004). Nominowana do Paszportu Polityki w dziedzinie Muzyka Poważna (2003, 2006) oraz do Nagrody TVP Kultura (2006).   Zuzanna Iwańska altowiolistka / wokalistka Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kunstuniversitaet w Grazu oraz wielu kursów wokalnych, wokalno-aktorskich i tanecznych. Współpracuje z: Zespołem Muzyki Dawnej Kalokagathos, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Wrocławską Orkiestrą Młodzieżową, Orkiestrą Odyssey, Ara Ensemble, Kwartetem Smyczkowym Cztery Czwarte, a także — w podwójnej roli: altowiolistki i wokalistki — z zespołem The Goodboys. Brała udział w festiwalach muzyki współczesnej (m. in. w prawykonaniu 1898 Maurizio Kapela), w nagraniach studyjnych, wykonaniach muzyki do spektakli teatralnych i nagraniach muzyki filmowej (m. in. Gorący czwartek i Co słonko widziało, reż. M. Rosa, Darmozjad Polski, reż. Ł. Wylężałek) oraz w muzycznych realizacjach TVP1. Przemek Kamiński tancerz / choreograf / performer Studiuje na kierunku Dance, Context, Choreography w Inter-University Centre for Dance (HZT) w Berlinie. Współpracował między innymi z Kirstine Kyhl Andersen, Krzysztofem Garbaczewskim, kolektywem Harakiri Farmers, Isabelle Schad, Nicole Seiler i Julianem Weberem. Autor: solowego spektaklu Die Reihe, stworzonego do muzyki Witolda Lutosławskiego (CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie), duetu #abyss.witchroulette — we współpracy z brazylijską tancerką i choreografką Koriną Kordovą oraz polskim dramaturgiem Mateuszem Szymanówką (V Międzynarodowy Maat Festival w Lublinie), a także instalacji Some Other Things w Galerii Labirynt w Lublinie. Mikołaj Karczewski tancerz / aktor Absolwent i wykładowca Tańca Współczesnego w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego (Wydział Teatru Tańca w Bytomiu).Najważniejsze produkcje teatralne i taneczne, w których brał udział to: Liebeslieder Walzer (reż. C. Tomaszewski), rekonstrukcja spektaklu WK70 (choreogr. J. Łumiński), Le Nozze di Figaro (reż. J. Peszek), Hotel Nowy Świat (reż. M. Piekorz), Wejście Smoka. Trailer (reż. B. Szydłowski), Położnice Szpitala św. Zofii (reż. M. Strzępka).W 2012 roku spektakl z jego udziałem — Men & Mahler (choreogr. P. Granhøj) — otrzymał prestiżową duńską nagrodę teatralną Reumert. Rok później, kolejna sztuka w jego dorobku, Rite of Spring — Extended (choreogr. P. Granhøj) znów została uhonorowana tą nagrodą. Wojciech Klimczyk socjolog / reżyser / dramaturg / pisarz Pracuje w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ na stanowisku adiunkta. W roku 2008 opublikował Erotyzm ponowoczesny (Universitas), a dwa lata później książkę: Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca (Ha!art). W 2007 założył (wraz z Dominiką Knapik) kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, w ramach którego — jako reżyser bądź dramaturg — współtworzył między innymi przedstawienia: Keret, We Are Oh So Lucky, Moskwa, Stille oraz I Wanna Be Someone Great. Klimczyk jest także wiceprezesem Stowarzyszenia Humanistycznych Inicjatyw Twórczych Sztruks. Dominika Knapik tancerka / aktorka / choreografka Współzałożycielka (wraz z Wojciechem Klimczykiem) kolektywu Harakiri Farmers i Stowarzyszenia Humanistycznych Inicjatyw Twórczych Sztruks. Regularnie współpracuje — jako choreografka — z teatrami dramatycznymi w Polsce. Stypendystka programu DanceWeb Europe oraz Art Stations Foundation, 2007 (solo jak wam się podobam?), ArtsLink 2009 (Dance New Amsterdam, NY) oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2011 (spektakl Moskwa). Wystąpiła m. in. w Kerecie (główna nagroda w konkursie Nowe Sytuacje) oraz w spektaklach I. Gańczarczyk: Całopalenie i Nie Ja; wyreżyserowała Testament Optymisty w krakowskim teatrze Łaźnia Nowa. Najnowsze spektakle z jej udziałem to Pinokio w reż. A. Smolar (Nowym Teatr w Warszawie) oraz I Wanna Be Someone Great (w ramach międzynarodowego projektu Metamorphoses). Katie Mazzini wokalistka / producentka Ukończyła studia na wydziale Teatru Muzycznego (Ball State University). Od dwóch lat mieszka w Chicago, gdzie — kiedy nie wykonuje ptasich śpiewów — pełni funkcję członkini i producentki w Walkabout Theatre Company. Ostatnio była zaangażowana w projekty: The Wild (Walkabout Theatre Company, 2014), Three Sisters (Steppenwolf Theatre Company), EL Stories (Waltzing Mechanics Company)oraz Singin’ in the Rain (Drury Lane Theatre). Agnieszka Majchrzyk wiolonczelistka / nauczycielka gry na wiolonczeli Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, koncertująca w Polsce i poza jej granicami. Brała udział w licznych kursach solistycznych i orkiestrowych, m.in. w: Międzynarodowych Kursach Interpretacji Solowej w Łańcucie, Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie, Letniej Akademii Muzycznej w Żaganiu, Międzynarodowym Kursie Orkiestrowym w Montbrison (Francja), European Philharmonic Orchestra w Mondsee (Austria) oraz Internationale Bachakademie (Kraków, Stuttgart). Współpracuje z Operą Śląską̨, Teatrem Ludowym w Krakowie, Orkiestrą Kameralną Zagłębia Dąbrowskiego oraz Zagłębiowską Sceną Muzyczną w Dąbrowie Górniczej. Marta Rychlik skrzypaczka / nauczycielka gry na skrzypcach Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział w wielu mistrzowskich kursach orkiestrowych w Polsce i poza jej granicami (m. in. Europera w Niemczech i Junge Osterreichische Filharmonie w Austrii). Wykonuje muzykę orkiestrową i kameralną, współpracując z takimi zespołami, jak: Radiowa Orkiestra Symfoniczna w Krakowie, Filharmonia Krakowska, Capella Cracoviensis, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Forum Sinfonia, kwartet smyczkowy La Passione, a także Teatr Muzyczny w Gliwicach. współpracuje z Grzegorzem i Alicją Bilińskimi, tworząc muzykę do serii animacji komputerowych. Wraz z Zorką Wollny współtworzy performanse akustyczne oparte na subtelnych dźwiękach szmerowych. Karolina Szymbara skrzypaczka Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu. Koncertowała i koncertuje na renomowanych festiwalach muzycznych i w największych salach koncertowych świata.Założycielka i prymariuszka Podhalańskiego Kwartetu Smyczkowego, Podhalańskiego Tria Fortepianowego, Cztery Czwarte Kwartet i Pan Ton Trio; współzałożycielka Mozart Quartett Wien; solistka Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej. Współpracuje z wieloma instytucjami, m. in. z: Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie, ARA ENSEMBLE, Volksoper w Wiedniu, Münchner Symphoniker, Münchner Kammerphilharmonie, Symphonie Orchester der Wiener Volksoper oraz Immling Chamber Orchestra w Monachium. Brała udział w festiwalach i nagraniach z Mozart Quartett Wien i Wiener Kammerphilharmonie. Natalia Wilk tancerka-freelancerka / krytyczka tańca Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego (Wydział Teatru Tańca w Bytomiu) oraz Uniwersytetu Śląskiego (politologia); stażystka w San Diego State University w Californii (krytyka tańca); uczestniczka wielu kursów mistrzowskich (m. in. z Les Ballets C de la B, Davidem Zabrano, Anną Van den Broek). Pracowała z: Isabelle Schad w Collective Jumps, Koenem Augustijnem w Dance Moves Cities, Cosminem Manolescu przy Fragile (w ramach rezydencji: E-motional, re:thinking dance), Pawłem Passinim i Robertem Haydenem w Dynamice Metamorfozy oraz Robertem Talarczykiem w spektaklu Open Chopin. Stypendystka programu Alternatywna Akademia Tańca (2014), Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie Kultury (2013) oraz programu Rezydencja/Premiera (2012), w ramach którego stworzyła solo Pacierz pokrętny pod artystyczną opieką Pii Meuthen (Panama Pictures Dance Theatre).

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close