
Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
V edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki odbędzie się pod hasłem: Skonfliktowani?. Podczas festiwalu Anna Godowska i Sławek Krawczyński pokażą spektakl Bataille i świt nowych dni.
O spektaklu:
Czym może być podróż do niemożliwego? Sześcioro tancerzy w przejmującym świecie Georges’a Bataille’a, francuskiego pisarza, filozofa, kontestatora współczesnej kultury. Bataille rzuca nam wyzwanie. Prowadzi nas do miejsca, gdzie „wszystkie gwałtowne uczucia zlewają się w jedno”. Jego paradoksalna filozofia milczącym gestem wskazuje na taniec. Tańcząc, odkrywamy grozę i ukryte w głębi nowe przestrzenie. Tańcząc, skaczemy w pustkę i odnajdujemy śmiech. Tańcząc, zanurzamy się w mrocznej łamigłówce erotyzmu, aż wreszcie natrafiamy na „świat święta, królów i bogów”. Taniec staje się próbą suwerenności, wyrażając namacalnie i bez słów niezwykły dramatyzm myśli Bataille’a z jego głównym pytaniem: czy możemy stać się na nowo?
Podstawą realizacji projektu były teksty Georgesa Bataille’a: Doświadczenie wewnętrzne, Łzy erosa, Część przeklęta, Erotyzm. Stanowiły one przedmiot wielokierunkowej pracy badawczej, podczas której zastosowaliśmy naszą metodę pracy ze snami i nieświadomością, rozwijaną od 2005 roku w ramach projektu Taniec śniącego ciała.
Scenariusz i reżyseria: Sławomir Krawczyński
Choreografia: Anna Godowska
Tancerze: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Natalia Dinges, Paweł Grala, Bartosz Ostrowski, Łukasz Przytarski, Zofia Tomczyk
Muzyka i realizacja dźwięku: Peter Łyczkowski
Projekt graficzny: Michał Łuczak (fot. Ola Osowicz)
Zdjęcia: Maciej Zakrzewski
Realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Koprodukcja: Fundacja Caiło/Umysł oraz 20 Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca / Centrum Kultury w Lublinie
Partnerem projektu jest marka Ania Kuczyńska.
Projekt zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Sławomir Krawczyński i Anna Godowska współpracują od 1999 roku. W latach 2001 – 2012 prowadzili wspólnie Teatr Bretoncaffe. Najważniejszą częścią wspólnej pracy artystów jest projekt badawczy pod nazwą Taniec śniącego ciała, zainicjowany w 2005 roku w ramach rezydencji Anny Godowskiej w Centre national de la danse Pantin-Paris. Celem tego długofalowego projektu jest zastosowanie idei psychologii analitycznej Carla Gustava Junga oraz psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella w praktyce tańca i teatru. Programową syntezę poszukiwań Godowskiej i Krawczyńskiego stanowi projekt The_Rite_of_Dreams_Project, zainicjowany w 2013 roku. Pierwsza praca w ramach tego projektu, spektakl Niżyński. Święto snów powstał w całości w oparciu o rozwijane przez artystów metody. Niżyński. Święto snów otrzymał dwie nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas Polskiej Platformy Tańca 2014 w Lublinie: za najlepszy spektakl oraz za najlepsze wykonanie artystyczne. W rankingu „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014” miesięcznika „Teatr”, spektakl znalazł się w grupie najlepszych przedstawień teatru tańca w Polsce. W roku 2015 Anna Godowska i Sławomir Krawczyński otrzymali nagrodę okolicznościową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 15-lecia wspólnej pracy artystycznej, za osiągnięcia i wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce.
Sławomir Krawczyński – reżyser teatralny, dramatopisarz, badacz, scenarzysta i twórca filmów krótkometrażowych, współzałożyciel i dyrektor artystyczny Teatru Bretoncaffe, który działał w latach 2001-2012. Jest autorem ponad 20 scenariuszy, sztuk i spektakli teatralnych. Założył The_Rite_of_Dreams_Project (2013). Jest autorem sztuk teatralnych: Lustro…, Opera Toffi, Smuggy, Krater. Jest laureatem wielu nagród na festiwalach teatralnych i filmowych w Polsce. Jego dramat Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć, w jego inscenizacji i reżyserii zdobyła jedną z głównych nagród w VIII Konkursie Polskiej Sztuki Współczesnej. Odznaczony dwukrotnie Atestem Artystycznym Najwyższej Jakości Artystycznej przez Międzynarodową Federację ASSITEJ. Jego filmy otrzymały nagrody w Brnie, Toronto, Koninie, Oświęcimiu. Czterokrotnie uhonorowany został stypendium Ministra Kultury i raz przez Komitet Kinematografii. Jest autor i lider projektów badawczych poświęconych recepcji idei psychologicznych w tańcu i teatrze. Ukończył socjologię na Uniwersytecie Warszawskim.
Anna Godowska – tancerka, choreografka, pedagog tańca współczesnego. Taniec jest dla niej wyjątkową formą ekspresji ludzkiej duchowości, a jednocześnie sposobem na jej zgłębianie. Współzałożycielka Teatru Bretoncaffe, gdzie pracowała jako choreograf i tancerka – w sumie dwanaście spektakli zrealizowanych w ciągu dziewięciu lat działalności oraz liczne prezentacje spektakli w Europie. Stworzyła prace solowe: Na drodze do Opus w ramach Solo w dialogu – Solo im dialog przygotowane na otwarcie Choreographisches Zentrum NRW w Essen. Była rezydentką Centre national de la danse w Paryżu, centrum Maison Folie w Belgii oraz Choreographisches Zentrum NRW w Essen; jak też sypendystką Mobile Academy, uczestniczka Theorem Residency Project oraz Interdyscyplinary Dramaturgy Coaching w Zagrzebiu. Stworzyła choreografię do spektakli Instytutu Teatralnego Partytura I i Magnificat Chóru Kobiet oraz Requiemaszyna w reżyserii Marty Górnickiej. W dorobku ma także współpracę z artystami z innych dziedzin sztuki, m.in z Katarzyną Kozyrą, z którą stworzyła: Lord of the Dance (2002, Museo Nacional Centro de Arte Reina, Sofia), Cheerleader (2006, Galeria Narodowa Zachęta w Warszawie), Il Castrato (2006, International Festival Gender Bender in Bologna, Włochy).
Po spektaklu, o godzinie 20.30 odbędzie się spotkanie z artystami (Pauza in Garden).
***
Program festiwalu:
http://mos.art.pl/aktualnosci/pl/119/kroki-program-12-21-maja-2017